Sv: Piruetter

Bjudning är framåttänket av hästen, viljan att gå fram och det känner ryttaren bäst. Men det syns även från marken. Sedan är bjudning lite mer, det är även takten och rytmen.
Första vändningen är bättre avseende bjudning, takt och rytm än nummer två (där den tappar en del).
I vändning nummer två ser man även att hästen vill börja tänka bakåt iom att den kryper bakom hand.
Troligen så hade vändning nummer två blivit bättre om hon hade fått tillbaka bjudningen bättre efter första vändningen innan hon gjorde halt. För nu lärde sig hästen att tänka bakåt, och ja - så lätt är det att få bakåt-tänk och en sämre rörelse än vad man önskar.

*Knapplån*

Nu har jag städat och nu är det SLUTDISKUTERAT om hur länge Hedwig har ridit, hur duktig hon är och hur duktig hennes tränare är och om hon gör halt eller skrittar framåt ur vändningarna. Inget mer tjafs då kastar jag hela tråden.

Hedwig har förklarat och det räcker. Hon behöver inga advokater och nu behöver vi heller inga fler åklagare utan den anklagade har själv förklarat sig på ett bra sätt.

PUNKT SLUT

/moderator som inte heller är nybörjare inom dressyrridning även om jag heller aldrig blir fullärd, som alla andra :crazy:

Senast ändrad:

Nu har jag förundrad läst för att förstå vad som hände här, och jag förstår om du blev lite ställd, du gav faktiskt bara ett råd och du har ju helt rätt när det gäller vikten av framåtbjudningen också, efter bakdels ska man nog gå fram, absolut, det kan vara svårt att behålla framåtbjudningen där.

Om allt är på plats, vänder jag med kroppen så att säga, liksom lyfter hästen ditåt jag vill, jag använder inte skänklarna något särskilt aktivt under rörelsen, mer småkorrigeringar och mer som stillaliggande inramningar:o.

Ja det var ungefär så jag menade också. :idea:

Jag rider inte hela, men provade ett par gånger imorse, och mitt tillägg efter praktiska försök är att ytterskänkeln inverkar i inledningen, när vändningen börjar, men sen måste den ligga mera passiv annars blir det för mycket och hästen kan böja sej för mycket. Då är det i stort sett mitt eget vändande med kroppen som tar vid och fullföljer, sen jag insåg det fungerar det så mycket bättre:bow: Nu var det undantag att jag red ett par hela piruetter, det är jag inte klar för i alla fall, så det säger kanske inte så mycket, men jag tror ändå att hemligheten är att inte göra för mycket och ta hästen med och vända:idea:

*Knapplån*

Nu har jag städat och nu är det SLUTDISKUTERAT om hur länge Hedwig har ridit, hur duktig hon är och hur duktig hennes tränare är och om hon gör halt eller skrittar framåt ur vändningarna. Inget mer tjafs då kastar jag hela tråden.
:

Och jag har nog missat alltihop...:rofl: Men lite synd...hade varit kul att läsa.
Men:
-Jag har en fin häst:love:
-Jag är hyfsat duktig:D
-Mina tränare är professionella. (C-tränare som tävlat intermediere och A-tränare som tävlat i landslaget)
-På filmen skrittar jag ur vändningen och gör halt
-Idag har jag gjort vändningar utan att göra halt.:angel:;)
-Idag var hon dessutom helt lovely efter hoppträningen igår.
-Jag älskar min häst
-Jag ska rida svår klass på min häst!:banana:

Och jag har nog missat alltihop... Men lite synd...hade varit kul att läsa.
Men:
-Jag har en fin häst
-Jag är hyfsat duktig:D
-Mina tränare är professionella. (C-tränare som tävlat intermediere och A-tränare som tävlat i landslaget)
-På filmen skrittar jag ur vändningen och gör halt
-Idag har jag gjort vändningar utan att göra halt.;)
-Idag var hon dessutom helt lovely efter hoppträningen igår.
-Jag älskar min häst
-Jag ska rida svår klass på min häst!

:bow::bow::bow:

Jag tror dig på alla punkter och man SKA älska sin häst. Särskilt när man har så fina hästar som du o jag har... så fick jag det sagt också... :angel: även om man kunde önska lite mindre päls... för närvarande... :crazy:

IH o moderator

Lycka till i framtiden

Klart det förberedande är viktigt men det är inte det jag är intresserad av i just den här frågeställningen iallafall :)

Allt förberedande har ju fungerat för mig, jag hade svårt med just vändningarna. Jag tänkte hur kan det komma sig att jag kan rida piruettgalopp i stort sett hur många steg som helst men inte vända?
Så jag har ju använt fel teknik uppenbarligen (iallafall för den hästen) för jag kom bara till att galoppera på en pyttevolt och aldrig till en piruett om du förstår hur jag menar :idea:

Nu har jag själv aldrig ridit en "riktig" piruett utan bara just de förberedande minskade volterna så självklart bör mina åsikter tas med en nypa salt! :p Men om du ursäktar den biten så tycker jag det är roligt att spåna -
Jag har ju själv (ibland) lite av det problemet i skritten när det gäller piruetter och diagonalslutor. Att vikten lätt hamnar åt fel håll, vikten är egentligen enda hjälpen som används när hästen är rätt placerad. Då kommer vi inte heller få till själva vändningen eftersom min sits kommer kollapsa om jag försöker lägga till den vikthjälp som krävs. Å andra sidan så finns det en anledning till att vikten oftare hamnar fel i ena varvet och som jag ser det ur min ytterst subjektiva bedömning är det beroende på hur hästen vill placera sina ben, när den tänker åt ett annat håll än vad jag gör så hamnar jag lätt fel av bara farten om man inte förebygger det. Lyckas jag hålla kvar mig själv upprätt så kan jag också ändra vikten så grovt (men ändå väldigt fint, som om det sker med bara tanken) som det behövs för att kunna utföra vändningen utan att något annat i sitsen kollapsar.
Nu är nog just det här väldigt basics mot det du pysslar med så det blev lite "försnack" bara. Utifrån det här har jag försökt studera rörelsemönstret på videoklipp och koppla ihop till känslan man känner uppsuttet från ryggen.

Det jag kom att tänka på var KW´s påstående att en piruett är som en kombination av öppna och sluta. När man gör de förberedande minskade volterna med tagen bakdel är det ganska tydligt sluta man pysslar med. Sen i själva vändningen läggs framdelen till = öppna läggs till skulle man kunna säga. Då aktiveras ju också inre bakbenet. Det skulle inte förvåna mig om man själv som ryttare eller hästen har svårt att gå över från det rörelsemässigt, eller att hästen inte alltid är villig att göra det om det blir för komplicerat/jobbigt/gäller svaga sidan. Att man på något sätt behöver förtydliga att man vill ha BÅDA bakben med.
På så vis förstår jag VD-tänket att man rider själva vändningen ur en öppna men gör förberedelserna ur sluta. Å andra sidan borde det bli samma sak men omvänt - hästen måste lägga till "ett till" bärande ben, bara det yttre istället för det inre.
Hursomhelst så i teorin, om hästen känns stark nog och förberedelserna går bra, skulle jag nog försöka tänka som det blir i skrittpiruetterna nu - samla, kolla av balansen och kollen på "hela hästen", se till att få kontakt med bägge sittbenen, uppåt/aningens bakåt-tänk i sitsen vrida om i axlarna och vikten i magen inåt, titta lite åt det håll hästen ska vara ställd, tänka energi men vara försiktig med att driva. Att man "tar kontakt" med innersidan innan vändningen och känner att det blir mer och mer upprätt.
Spånar lite som sagt, kanske kan det vara till någon nytta för att själv kunna lista ut vad man har/inte har på plats redan.?

Senast ändrad:

Mitt problem har nog varit för mkt av "allt det här tänkandet" :p

Jag har tänkt axlar,sittben you name it hit och dit alldeles för mkt så att jag nog per automatik har gjort alldeles för mkt. Jag har nu märkt i efterhand nu när allt funkar som smort att får jag korrekt ställning och böjning i hästen så hamnar jag rätt och då behöver jag inte tänka på "att hamna rätt" om du förstår utan då är det bara att vända. Min häst är lite känslig för om man gör lite för mkt för då blir hon stressad och låser sig och vill bli lite jämnfota och det räcker om jag bara råkar spänna rumpan lite :crazy:

Så nu tänker jag inte längre utan bara gör och det funkar super :banana:

Mitt problem har nog varit för mkt av "allt det här tänkandet" :p

Jag har tänkt axlar,sittben you name it hit och dit alldeles för mkt så att jag nog per automatik har gjort alldeles för mkt. Jag har nu märkt i efterhand nu när allt funkar som smort att får jag korrekt ställning och böjning i hästen så hamnar jag rätt och då behöver jag inte tänka på "att hamna rätt" om du förstår utan då är det bara att vända. Min häst är lite känslig för om man gör lite för mkt för då blir hon stressad och låser sig och vill bli lite jämnfota och det räcker om jag bara råkar spänna rumpan lite :crazy:

Så nu tänker jag inte längre utan bara gör och det funkar super :banana:

Bene there, done that...

O gör numera som du, som sagt... Stänger av hjärnan och bara vänder... Det funkar perfekt. :rofl:

Bene there, done that...

O gör numera som du, som sagt... Stänger av hjärnan och bara vänder... Det funkar perfekt. :rofl:

Exakt :D Egentligen kan ju hästarna redan så dom undrar nog vad man håller på med däruppe :rofl:

Jobbig situation! När man försöker få teoretiska tips! :rofl:
Försöker också tänka mer "bara göra" och fokusera på rörelsen i sig. Fast det är ju inte alltid det funkar ändå och då måste jag fundera vad sjutton det är som inte stämmer. Lyckligtvis har jag en "snäll" häst på så vis som visserligen blir frustrerad om man ger massvis med motsägande hjälper men är bussig och försöker alltid göra rätt när man väl prickar in knapparna! :love:

Vi får nog dom hästar vi är redo för.? ;)

Grejen är ju att det INTE är "bara" att vända- när det gäller galopp.
Hästen har ju fart o den måste ha kommit så långt i sin galopputbildning att den klarar att samla sig rejält- vilket jag tror att Dressyrs hästar klarar. DÅ kan man börja prata om äkta galoppiruetter.

*Knapplån*

Jag känner att jag måste förtydliga mig, för att det inte ska bli några missförstånd, så att det kommer några ifrågasättningar. Det är nog nämligen så, att jag kanske inte har läst alla inläggen i just den här tråden bokstavligt. För jag har nog inte läst var de gått från skritt till galopp. :o

När jag talar om piruetter med min häst, så menar jag i skritt i första hand. Där kan vi göra riktigt samlade både halv och helpiruetter, emellanåt. inte alltid och den nivån är varken jag eller min häst på och har heller inte som mål att bli heller.

I trav och galopp, har vi bara kommit till samlande piruetter ett par steg här och där och upp till kvartspiruetter, emellanåt. inte alltid och den nivån är varken jag eller min häst på och har heller inte som mål att bli heller.

Utan alla förbättringar i denna fråga för mig och min häst, är överkurs och väl värt en guldstjärna för oss. :bow:

/IH

Hästen har ju fart o den måste ha kommit så långt i sin galopputbildning att den klarar att samla sig rejält- vilket jag tror att Dressyrs hästar klarar. DÅ kan man börja prata om äkta galoppiruetter.

Nej det förstås,, fast Dressyr skrev att hennes/hans (?) gick stadigt i piruettgalopp och DÅ är det "bara" att vända :idea: :D

I trav och galopp, har vi bara kommit till samlande piruetter ett par steg här och där och upp till kvartspiruetter, emellanåt. inte alltid och den nivån är varken jag eller min häst på och har heller inte som mål att bli heller.

Jag har inte kommit lika långt i min ridning eller utbildning av min häst som du och din häst har så jag kanske har missat detta.
Men jag måste erkänna att jag aldrig har sett piruetter i trav.:confused:

Har du någon film kanske? Jag kan inte se det framför mig utan ser bara piruetter i piaff framför mig.

Jag har inte kommit lika långt i min ridning eller utbildning av min häst som du och din häst har så jag kanske har missat detta.

Har du någon film kanske? Jag kan inte se det framför mig utan ser bara piruetter i piaff framför mig.

Nu är det där med "exakt ordalydelse" igen. FÖRLÅT. Det är inte piruett i "exakt ordalydelse" utan bara TÄNK piruett, vi gör alltså en "form" av kvartsvändning i trav. Jag ska se om jag hittar en snutt, som kan vara värd o visa. :angel: Men det är tveksamt om jag har modet att lägga ut det, för det är tio sekunder från två hela halvtimmespass och inte något som kan vara signifikativt för ett helt ridpass. Eftersom det bara är en "ögonblicks sekvens" av vad som händer under ett helt ridpass. Och det är som sagt bara ett "stärkande av häst"-stadie och inget som ska bli en hel piruett ur vad andra skulle kalla piruett.

/IH

Du behöver inte förklara för mig att det är annorlunda att rida skrittpiruetter mot att rida galoppiruetter. Sen tyckte jag väl inte det var jag som uttryckte mig som "bara vända" heller, möjligtvis om man tycker att försöka bolla 8 signaler samtidigt är "bara vända".

Aha:idea:
Skulle vara kul att se en filmsnutt men förstår att du tvekar.

Fråga mig som lade ut en snutt på två bakdelsvändningar som enligt somliga var mer eller mindre förkastliga...:eek::angel:
(Från ett 60-minuters pass.)

Blir kanske lite OT, men på en clinic i KD så var det en ryttare som skulle öva på galopp-piruetter och fick den lite udda övningen att rida travpiruetter för att dom blir svårare för hästen att utföra än galopp-piruetter så tanken var att trigga hästen att själv fatta galopp och på så vis få galopp-piruett! :D Eller åtminstone början till det. Travpiruett är ju precis samma sak egentligen som i skritt/galopp rent rörelsemässigt men knöligare, därav att inte så många använder sig av det skulle jag tro?

Själv har jag liksom Ingela mer fått till tänket av piruettvändning i trav än riktiga vändningar, och då något pass när det egentligen var tänkt att öva skrittpiruetter men hästen hade för mycket spring i benen för att palla med att skritta. Matte säger - okej, vi travar. Men jag bestämmer hur! :p

Senast ändrad:

Aha:idea:
Skulle vara kul att se en filmsnutt men förstår att du tvekar.

Fråga mig som lade ut en snutt på två bakdelsvändningar som enligt somliga var mer eller mindre förkastliga...:eek::angel:
(Från ett 60-minuters pass.)

Betänk, att jag har en ryggmärgsskada, att min häst här är 24 år och att vi skrittat och travat i viss mån i skogen hela vintern - ridhusarbete sammanlagt 10 gånger på hela vintern. Och det här är i stort sett början av vårens dressyrridning... 2008-04-04

Skritt:

Travtänk, blev tyvärr ingen bättre snutt:

Galopptänk, som avslutas med godkännande av ridhusbotten, eller vad kameradamen hade tänkt sig... :rofl::

Men när hon äntligen börjar komma in i den här formen, då är hon ganska dyrbar... Synd bara att i det läget, börjar jag bli lite för trött, för att inverka ända in i mål...

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama