Sv: Piruetter

Klart det förberedande är viktigt men det är inte det jag är intresserad av i just den här frågeställningen iallafall :)

Allt förberedande har ju fungerat för mig, jag hade svårt med just vändningarna. Jag tänkte hur kan det komma sig att jag kan rida piruettgalopp i stort sett hur många steg som helst men inte vända?
Så jag har ju använt fel teknik uppenbarligen (iallafall för den hästen) för jag kom bara till att galoppera på en pyttevolt och aldrig till en piruett om du förstår hur jag menar :idea:

Jag kontrollerar att jag har bra böjning/eftergiven häst och att ytter bak är med, sen tänker jag som vi lärde oss på ridskolan för evigheter sen: -vänd själv och ta hästen med dig.

Att vara med åt rätt håll är ju en viktig faktor. Sen tror jag att Poletten har trillat ner hos kusen. Sen de lärt sig att centrera rider man ju inte såna hela tiden.
Nu var det evigheter sen jag red ens halva , men tror att jag gör som du- i synnerhet för att få mer energi.
Min stora behövs det dock inte på, då den tar i själv som attan.

De piruetter som AR-folk visar på U tube är där ryttarens rumpa hänger åt fel håll o lyckas med konsten att göra en framdelspiruett.

Senast ändrad:

Efter att ha läst en hel del av dig, nu snart i två år, så måste jag säga att du är duktig på att skriva och förklara förståligt om ridning.

Det är inte jag, men gör ett försök ändå.

Jag vill ha hästen klar innan i galoppen, rak ytter, böjd i innersida, något ställd i nacke med innertygel.

Och hästen framför mig.

Om allt är på plats, vänder jag med kroppen så att säga, liksom lyfter hästen ditåt jag vill, jag använder inte skänklarna något särskilt aktivt under rörelsen, mer småkorrigeringar och mer som stillaliggande inramningar:o.

Om hästen faller ur det minsta ur min ram som jag satte innan, då bryter jag, går ur, ramar och börjar om. Eller galopperar fram, beroende på felet.

Exempel på min hästs falla ur ram är att den försvinner från att vara väl framme eller inte väntar på vändning utan tänker vända själv.

Ibland, mycket sällan gör vi helpiruett, men för det mesta arbetar vi stärkande i korta sekvenser.

Tack:love:
Den där innerskänkeln :angel: är ju mest till för att närsomhelst kunna avbryta o rida rakt fram. Om man använder den för mkt- Ja Anky är logisk:bow: så motverkar den själva vändandet.

Nu svarar jag allmänt:

Även om jag inte är så hemma på piruetter i galopp som ni verkar vara så måste jag ändå säga att avgörande tror jag är förberedelsen och att sen inte göra för mycket. När vändningen väl är påbörjad genom att ur öppnatänk föra fram höften och trampa ner i inner lite, (skänklarna på plats men inte inverka med dem annat än vid behov, ginnies kallade det stillaliggande inramning - bra!) bara fullfölja genom att vända och "ta hästen med". Lite lite peka i vändningsriktningen med inner tumme bara.

Det svåra är inte att börja själva vändningen bra utan att fullfölja bra. Man måste rida i galoppen och inte lägga av, behålla energin, men inte göra för mycket, själva vändandet ska man göra mindre än man tror. Tror jag. Men det kan säkert finnas många sätt.

Senast ändrad av en moderator:

De piruetter som AR-folk visar på U tube är där ryttarens rumpa hänger åt fel håll o lyckas med konsten att göra en framdelspiruett.
[/QUOTE]
:laugh:hi, hi, det kan inte vara mycket till piruett då:laugh: (kul beskrivning)

Det ser kul ut. första språnget är bra, sen blir det mellandelsvändning o till slut på framdelen- skickligt värre:bow:

Vi håller på att lära oss skrittpiruetter eller bakdelsvändningar. Riktigt svårt att få till korrekta tycker jag. Tränaren och jag har turats om att skälla på varandra men nu börjar vi se ljuset..:angel:

Här lite film från igår och hur det ser ut nu.
http://www.youtube.com/watch?v=QkjMt1Ssfpk

Det börjar ju i alla fall påminna om en bakdelsvändning istället för en halvrisig volt tillbaka...

Jag måste få ställa en fråga, är det du eller tränaren som avgör att du gör halt efter vändningen?
Ett tips i all välmening, eftersom din häst är i utbildningsstadiet och tappar bjudning i vändningen så är det av största vikt att du rider framåt så att bjudningen kommer tillbaka innan du gör halt.
Om du är ute efter att berömma hästen så ge den lång tygel istället, men rid på framåt...
Konstigt av tränaren att inte ge den feedbacken :confused:
Eller har h*n en annan förklaring?
I övrigt en väldigt bra början iallafall, keep on...;)

Jag måste få ställa en fråga, är det du eller tränaren som avgör att du gör halt efter vändningen?
Ett tips i all välmening, eftersom din häst är i utbildningsstadiet och tappar bjudning i vändningen så är det av största vikt att du rider framåt så att bjudningen kommer tillbaka innan du gör halt.
Om du är ute efter att berömma hästen så ge den lång tygel istället, men rid på framåt...
Konstigt av tränaren att inte ge den feedbacken :confused:
Eller har h*n en annan förklaring?
I övrigt en väldigt bra början iallafall, keep on...;)

Undrade just över detta jag också. Jag har aldrig och då menar jag ALDRIG fått göra halt ur en fram- bakdelsvändning, hur bra eller dålig den än är. Utan alltid fram ur vändningen och efter ett par steg möjligen, halt och diskussion om "vad, hur, när och varför".

:bow:

/IH

Men det vi ser är två vändningar filmade från en hel träning!:cool: Vi har ju ingen aning om vad som försigått innan eller vad som händer efter.

Det jag ser på videon är att Hedwig får instruktioner eller feedback av tränaren o lyssnar på det.

Dessutom har jag sett en tidigare video på Heddans bakdelsvändningar och då var det "skritt på liten volt" (:o) så jag anser ju att de tagit sig ett jättekliv fram i utbildningen på mindre än 1 månad...:bump:

Det som oftast sker i bakdelsvändning är ju att hästen slutar trampa bak o vrider sig runt, även om Hedwigs har mycket kvar att önska så slutar hon aldrig att trampa och DET är inte alla som kan skryta med. Det tyder på en god energi så jag tror inte att det gjorde nåt att hon stannade för att lyssna på sin tränare denna enda gång!:devil:

Men det vi ser är två vändningar filmade från en hel träning! Vi har ju ingen aning om vad som försigått innan eller vad som händer efter.

Nä och det var just därför jag ändå tyckte det var underligt att stanna och inte gå fram ett par steg innan man stannar. Jag har fått lära mig att vara konsekvent, speciellt i inlärningsskedet. "Det tar en sekund att lära en häst fel sätt och en livstid att lära den rätt igen", har jag alltid fått itutat i mig.

Och detta var absolut inte illa ment, eller som negativ kritik till Hedwig, utan jag tyckte att vändningarna i sig var JÄTTEFINA och väl genomförda, för att vara på "rookie"-stadiet. :love::bow:

/IH

Fast som jag skrev så vet ju inte vi om hon gjort 500 vändningar innan o DÅ gått fram direkt...detta är ju endast två som är tagna ur en hel träning. Jag tyckte det var en onödig kommentar då det var själva vändningarna som Hedwig nog hade förväntat sig inlägg om...:idea:

Jag fattar inte alls problemet:confused:
Vändningarna är klara o hon har ridit ur dem, så.........
tycker att det ser fint ut. Dock såg det ut som hon var ngt ställd åt vä- åt höger:confused:

Fast som jag skrev så vet ju inte vi om hon gjort 500 vändningar innan o DÅ gått fram direkt...detta är ju endast två som är tagna ur en hel träning. Jag tyckte det var en onödig kommentar då det var själva vändningarna som Hedwig nog hade förväntat sig inlägg om...:idea:

Och då kan vi läsa vidare i mitt svar...

Och detta var absolut inte illa ment, eller som negativ kritik till Hedwig, utan jag tyckte att vändningarna i sig var JÄTTEFINA och väl genomförda, för att vara på "rookie"-stadiet. :love::bow:
/IH

Konstruktiv kritik kan faktiskt bestå av både ris och ros.

*tycka*

/IH

Utan alltid fram ur vändningen och efter ett par steg möjligen, halt och diskussion om "vad, hur, när och varför".

Efter den första vändningen gör jag halt efter fem steg fram och efter den andra vändningen gör jag halt efter fyra steg fram. Det var inte tränaren som sa att jag skulle göra halt utan det gjorde jag själv.

Vi gjorde flera vändningar på den här träningen där jag inte gjorde halt men det var dessa som kom med på film.
Hästen tänker i princip aldrig bakåt.

Efter den första vändningen gör jag halt efter fem steg fram och efter den andra vändningen gör jag halt efter fyra steg fram. Det var inte tränaren som sa att jag skulle göra halt utan det gjorde jag själv.

Vi gjorde flera vändningar på den här träningen där jag inte gjorde halt men det var dessa som kom med på film.

Aha, då är det säkert Scata's och mina ögon som blir lurade av ngn kameravinkel. För som jag sa,så såg vändningarna "tanke fram" ut hela vägen , men sen stopp direkt. Det är ju det som ÄR svårt är att få en helhet från ett 50 minuterspass om man får en minut här o en där. Då ser folk bara det de VILL se. Men ingen mer behöver gå i försvar, för det var som sagt eg. ingen negativ kritik,som Scata o jag framförde. Utan bara en undran. I alla fall jag menade det som det. Och vändningarna i sig var som jag redan har sagt KANON i förberedelse o genomförande i mina ögon.

:bow:

Och FIN häst!!!:love:

Senast ändrad:

Jag tycker också att dom är väldigt fina och att du red fram flera steg efter. :bow:

För alla kan jag berätta att en lösgärande övning som jag har fått göra innebär att göra en kvarts framdelsvändning och därefter fortsätta resten i bakdelsvändning. I början måste man göra halt en stund mellan för att få ihop det i skallen på sej själv:o och det är inte något negativt med det, tvärtom en test att man klarar att flytta hästens rumpa exakt antal steg för 90 grader, sen stanna upp och därefter få med framdelen istället:cool:

Jag förstår inte denna försvarsinställning :confused:?
Jag kan bara se det du visar på filmen, jag kan inte se resten av träningen. Hur ska jag då veta om du gjorde sjuttielva vändningar som var annorlunda?
Tipset var i all välmening, för hästen tappar bjudning - det syns tydligt. Det betyder antingen att hästen har dålig bjudning (det sa du NU att den inte har) eller att den inte orkar och då är kraven för stora eller så förstår den inte övningen ännu t.ex.
Vad det beror på spelar ingen roll.
Det som spelar roll, vad man än gör, är konsekvens - alltid, alltid, alltid... därför kände jag att jag ville ge ett tips.

Tänk vad olika vi ser.

Hästen marscherar på o bjuder o vändningen är klar. Hade hästen drivits runt, skruvat, hackat mm. Då förstår jag tanken.

Nu är inte Hedwig på nybörjarstadie precis, utan är gott utbildad.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama