Pippi rasistiskt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Ninnurur
Jag vet inte, kanske för att det är just i pippifilmen?

Om det nu är så litet och fjuttigt varför ens reagera alls?
Filmerna är ju dessutom inte ens original utan en ombearbetning av böckerna. Därmed är filmerna inte heller skapade av Astrid. Det enda som hon skrivit direkt för filmatisering är Saltkråkan. Därför görs ändringen bara i filmen, boken får ett försättsblad med förklaring. Så är det också i den Barna Hedenhösbok som min dotter har, ett försättsblad från utgivande förlag med förklaring om att boken skrevs för länge sen och att språkbruket då var annorlunda och inget som används idag då många termer är nedsättande.

Det är väl just det där engagemanget som ger en indikation på vad det egentligen handlar om. När det gäller vissa ord som t ex negerkung eller negerboll tycks varenda sverigedemokrat ömma djupt för lingvistiken och ha ork att argumentera i oändlighet. Andra ord förändras, får ny mening och byts ut utan att någon reagerar eller bryr sig särskilt mycket. Jag misstänker att deras engagemang för vårt språk inte är så genuint som de vill ge sken av utan att det handlar om andra saker.

Folköls-högerns kärlek till fäderneslandet brukar inte motsvaras av densamma till modersmålet

Folköls-högerns kärlek till fäderneslandet brukar inte motsvaras av densamma till modersmålet

Få reagerade när man släppte igenom stavningen arton, i stället för det självklara aderton...

... vars stavning skall var en av grunderna till att akademin är aderton, det lät lite pampigare än de tjugo.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under en längre period kännt att jag har tappat bort den person som jag vill vara och vad jag vill med mitt liv. Alltså det...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: grodan21
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
492
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
389
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V