Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jepp.Jag hade fel
Filmerna är ju dessutom inte ens original utan en ombearbetning av böckerna. Därmed är filmerna inte heller skapade av Astrid. Det enda som hon skrivit direkt för filmatisering är Saltkråkan. Därför görs ändringen bara i filmen, boken får ett försättsblad med förklaring. Så är det också i den Barna Hedenhösbok som min dotter har, ett försättsblad från utgivande förlag med förklaring om att boken skrevs för länge sen och att språkbruket då var annorlunda och inget som används idag då många termer är nedsättande.@Ninnurur
Jag vet inte, kanske för att det är just i pippifilmen?
Om det nu är så litet och fjuttigt varför ens reagera alls?
Bara man lägger manken till litegrann så kan precis allting bli rasistiskt,,,,,,,,,,och blir det inte det så blir nån kränkt.Är det rasistiskt?
Det går ju inte att gilla ditt inlägg, men du fattarJepp.
Ja herregud. På paddan addade jag en vilt främmande grek på facebook en gång. Bara för att jag fepplade på skärmen. Har sällan sett någon acceptera ett vänförslag snabbare än denne Kostas. Jag vet dock fortfarande inte vem han är.
Han kanske bara fipplade han med
Ordet negress, är det rasistiskt? Har faktiskt funderat över om det är det.
Voff t ex, har du fipplat nåt på sistone?
Vad tror du själv? Om du tänker efter riktigt noga.Ordet negress, är det rasistiskt? Har faktiskt funderat över om det är det.
Tema på fippla: fippla, fipplade, fipplat? Rätt så?
@Ninnurur
Jag vet inte, kanske för att det är just i pippifilmen?
Om det nu är så litet och fjuttigt varför ens reagera alls?
Det är väl just det där engagemanget som ger en indikation på vad det egentligen handlar om. När det gäller vissa ord som t ex negerkung eller negerboll tycks varenda sverigedemokrat ömma djupt för lingvistiken och ha ork att argumentera i oändlighet. Andra ord förändras, får ny mening och byts ut utan att någon reagerar eller bryr sig särskilt mycket. Jag misstänker att deras engagemang för vårt språk inte är så genuint som de vill ge sken av utan att det handlar om andra saker.
Folköls-högerns kärlek till fäderneslandet brukar inte motsvaras av densamma till modersmålet