Du kan väl klura lite på "negerska" också.Ordet negress, är det rasistiskt? Har faktiskt funderat över om det är det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du kan väl klura lite på "negerska" också.Ordet negress, är det rasistiskt? Har faktiskt funderat över om det är det.
Där dog jag liteDu kan väl klura lite på "negerska" också.
Det är precis det som är min poäng, när jag refererar till en kamerunsk författare. Jag anser mig inte veta bättre än en afrikansk kvinna i detta avseende. Oberoende av hudfärg kan man ha olika uppfattning om ords innebörd.
Apropå o så, så är det första gången jag sett att Gunnar him self har tryckt på "gilla" knappen i en tråd här på Buke.Ja, varför?
Du kan väl klura lite på "negerska" också.
Själv knypplade jag en del i helgen.Kan vi inte prata mer om fipplande istället?
Som jag har skrivit från första början. Jag kommer inte att kämpa för att ordet används, men jag har vänt mig mot att all användning av ordet skulle vara rasistisk; så är det inte.
Med detta har jag inte mer att tillföra debatten. Det viktiga för mig har varit att klargöra, att det inte råder samstämmighet om hur ordet ska tolkas, och den skiljelinjen har inte med hudfärg att göra.
Ja, jag såg att du hade lagt ut en bild. Ser fint ut!Själv knypplade jag en del i helgen.
Allt är rasistiskt bara tillräckligt många bestämmer sig för det. Finska pinnar blir rasistiskt bara många bestämmer sig för det och hela tiden påtalar detta så kommer fler o fler att tycka att finska pinnar ÄR rasistiskt. Nu är inte finska pinnar rasistiskt eftersom drevet inte tycker det...Jag tycker att det är väldigt intressant hur ett ords tolkning ändras över tid.
Jag är född 1973 och läste och tittade på Pippi långstrump.
Jag kommer ihåg att jag tyckte att det var jättespännande att Pippis pappa var negerkung. Eftersom det var jättespännande med Afrika (jovisst det är ett pyttelitet land som är helt heterogent på alla sätt... precis som det var jättespännande med sjörövarna.
Men det handlar också om vilket kontext man är i, hur orden tolkas.
Men den diskussionen får inte hållas här.
Jag tror att den här typen av åtgärder kan få motsatt effekt än den avsedda: ibland får det ett löjets skimmer över sig.
Varför är det OK med "finska pinnar" och "hamburgare"?
Finska invandrare i Sverige har också behandlats väldigt illa och med stort förakt. Man kan, i kak-debatten, ställa sig frågan om det är historian bakom "finska pinnar"?
Fan, det här börjar bli komplicerat. Törs jag nämna att jag just idag ska åka och köpa lite svart färg eller ska jag säga "jag behöver ett par liter färgad färg" i färgaffären? Undrar om dom kommer att bryta ihop och börja gråta där om jag säger det förbjudna ordet svart?ordet neger bara beskriver en färg.
Och eftersom det är så han definierar orden så är det så det är. Oavsett vad andra tycker. Och det är sååå många som håller med honom. Och jag gråter lite varje gång jag läser det.
Stackare, vad besvärligt. Dumma, dumma svt som gör livet så svårt.Fan, det här börjar bli komplicerat. Törs jag nämna att jag just idag ska åka och köpa lite svart färg eller ska jag säga "jag behöver ett par liter färgad färg" i färgaffären? Undrar om dom kommer att bryta ihop och börja gråta där om jag säger det förbjudna ordet svart?
Fan, det här börjar bli komplicerat. Törs jag nämna att jag just idag ska åka och köpa lite svart färg eller ska jag säga "jag behöver ett par liter färgad färg" i färgaffären? Undrar om dom kommer att bryta ihop och börja gråta där om jag säger det förbjudna ordet svart?
Jag ville faktiskt måla den här grejen rosa men gör jag det kommer hon som äger den att döda mig. Räcker det inte med att hon bussar hunden på mig med jämna mellanrum liksom?Du blir nog så illa tvungen att måla allting rosa hädanefter.
varför är du rasist själv då varför är det okej att säga svenne det är också rasismÄr du på riktigt? Har du levt under en sten? HAR du inga andra vänner än äkta svennar?
Hur kan man ens behöva ställa dessa frågor 2014?
Inte ens min 9-åring är så okunnig
Beskriv historiken som gör ordet svenne till rasistiskt.varför är du rasist själv då varför är det okej att säga svenne det är också rasism
Precis som såna här debatter, ett enda j*vla mörker.Svart är bara avsaknad av ljus.
sättet som det som det sägs tex av nysvenskar tex bli kallad svenedjävel svennehora texBeskriv historiken som gör ordet svenne till rasistiskt.