Pippi rasistiskt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är precis det som är min poäng, när jag refererar till en kamerunsk författare. Jag anser mig inte veta bättre än en afrikansk kvinna i detta avseende. Oberoende av hudfärg kan man ha olika uppfattning om ords innebörd.

Nja, det där är en vanlig strågubbe. Eftersom en individ som är kvinna, homosexuell, etnisk afrikan, asiat, osv säger att hen som individ inte känner sig kränkt så betyder inte det att ordet i sig inte är kränkande. Det är lite som att om en kvinna säger att hon inte tycker det är kränkande att kallas hora så har inga andra kvinnor rätt att känna sig kränkta om hon kallas hora. Individen representerar inte kollektivet, något som många verkar missa i debatten särskilt om debatten gäller etniska, religösa eller sexuella minioriteter. Att historiskt diskrimminerade och utsatta minoriteter har försökt ta tillbaka historiskt kränkande och nedsättande ord - jmf unga svarta hiphoppare som kallar varandra nigger, amerikanska judar som drar anti-semitiska skämt, Özz Nujen som i sin ståupp rutiner driver med turkar och kurder - det är inte lika med att orden i sig och tankegångarna bakom dem inte är rasistiska och kränkande om de används av de som tillhör normen i ett samhälle.

En del kvinnliga feminister för ett antal år sedan brukade kalla varandra hora, luder, slampa, fitta, just för att ta tillbaka orden som gjorde kvinnlig sexualitet och könsdelar till något fult och nedsättande. Betyder inte att det är okej att använda de orden, trots att de alltså kallade sig själva det.

Ord kan vara otroligt sårande och förnedrande, varför är det så omöjligt och 'PK' att ha lite förståelse för andras känslor och ta bort vissa ord och utryck från sitt dagliga tal. Vad, i förlängningen betyder det att säga chokladboll istället för negerboll när det betyder så mycket för en minoritet och ingenting för majoriteten?

En person som jag följer på Facebook har tagit upp det här ämnet i flera statusuppdateringar. Han resonerat som så att eftersom han tycker det är okej att bli kallad halvneger så är det svenska folket otroligt överdrivet PK som klipper bort ordet negerkung. Det är otroligt vad många det är som håller med honom. Dessutom argumenterar han för att det är ordet nigger som är rasistiskt och att ordet neger bara beskriver en färg.
Och eftersom det är så han definierar orden så är det så det är. Oavsett vad andra tycker. Och det är sååå många som håller med honom. Och jag gråter lite varje gång jag läser det.

Kan inte låta bli att fundera .
om vi nu avstår från att använda ordet neger
vilket vi än väljer att ersätta det med
ex afroeurope. Eller om man låter representanter för den aktuella gruppen själva välja vilket ord man vill ha.
Om rasistiska organisationer börjar använda det ordet...blir det då nedsättande på samma sätt som ni i dag anser ordet neger är?

Eller är det inte så att det viktigare är vilken innebörd man lägger i ordet?

Jag märker ju redan idag att vissa grupper börjar använda ordet Romer i samma nedsättande ordalag som det gamla ordet zigenare. Det är alltså bara en fråga om tid innan man för byta det med?

För min del så försöker jag se lite mer nyanserat på det hela.
Jag tror inte Lindgren uttryckte någon form av rasism när hon valde ordet Negerkung eller när hon lät Pippi leka kines, tror ni?

Och om vi fortsätter att låta vissa grupper ockupera ord var tar det till slut vägen då?

Ordet nysvenskar skulle vara positivt när det kom, idag är det tveksamt.
Mångkultur har i mina ögon alltid varit positivt, men idag ser man det allt oftare i negativa sammanhang.

Som jag har skrivit från första början. Jag kommer inte att kämpa för att ordet används, men jag har vänt mig mot att all användning av ordet skulle vara rasistisk; så är det inte.

Med detta har jag inte mer att tillföra debatten. Det viktiga för mig har varit att klargöra, att det inte råder samstämmighet om hur ordet ska tolkas, och den skiljelinjen har inte med hudfärg att göra.

Jag tycker att det är väldigt intressant hur ett ords tolkning ändras över tid.
Jag är född 1973 och läste och tittade på Pippi långstrump.
Jag kommer ihåg att jag tyckte att det var jättespännande att Pippis pappa var negerkung. Eftersom det var jättespännande med Afrika (jovisst det är ett pyttelitet land som är helt heterogent på alla sätt;)... precis som det var jättespännande med sjörövarna.

Men det handlar också om vilket kontext man är i, hur orden tolkas.

Men den diskussionen får inte hållas här.

Jag tror att den här typen av åtgärder kan få motsatt effekt än den avsedda: ibland får det ett löjets skimmer över sig.
Varför är det OK med "finska pinnar" och "hamburgare"?
Finska invandrare i Sverige har också behandlats väldigt illa och med stort förakt. Man kan, i kak-debatten, ställa sig frågan om det är historian bakom "finska pinnar"?

Själv knypplade jag en del i helgen.
Ja, jag såg att du hade lagt ut en bild. Ser fint ut!

images

Jag tycker att det är väldigt intressant hur ett ords tolkning ändras över tid.
Jag är född 1973 och läste och tittade på Pippi långstrump.
Jag kommer ihåg att jag tyckte att det var jättespännande att Pippis pappa var negerkung. Eftersom det var jättespännande med Afrika (jovisst det är ett pyttelitet land som är helt heterogent på alla sätt;)... precis som det var jättespännande med sjörövarna.

Men det handlar också om vilket kontext man är i, hur orden tolkas.

Men den diskussionen får inte hållas här.

Jag tror att den här typen av åtgärder kan få motsatt effekt än den avsedda: ibland får det ett löjets skimmer över sig.
Varför är det OK med "finska pinnar" och "hamburgare"?
Finska invandrare i Sverige har också behandlats väldigt illa och med stort förakt. Man kan, i kak-debatten, ställa sig frågan om det är historian bakom "finska pinnar"?
Allt är rasistiskt bara tillräckligt många bestämmer sig för det. Finska pinnar blir rasistiskt bara många bestämmer sig för det och hela tiden påtalar detta så kommer fler o fler att tycka att finska pinnar ÄR rasistiskt. Nu är inte finska pinnar rasistiskt eftersom drevet inte tycker det...

ordet neger bara beskriver en färg.
Och eftersom det är så han definierar orden så är det så det är. Oavsett vad andra tycker. Och det är sååå många som håller med honom. Och jag gråter lite varje gång jag läser det.
Fan, det här börjar bli komplicerat. Törs jag nämna att jag just idag ska åka och köpa lite svart färg eller ska jag säga "jag behöver ett par liter färgad färg" i färgaffären? Undrar om dom kommer att bryta ihop och börja gråta där om jag säger det förbjudna ordet svart?

Fan, det här börjar bli komplicerat. Törs jag nämna att jag just idag ska åka och köpa lite svart färg eller ska jag säga "jag behöver ett par liter färgad färg" i färgaffären? Undrar om dom kommer att bryta ihop och börja gråta där om jag säger det förbjudna ordet svart?
Stackare, vad besvärligt. Dumma, dumma svt som gör livet så svårt.

Du blir nog så illa tvungen att måla allting rosa hädanefter.
Jag ville faktiskt måla den här grejen rosa men gör jag det kommer hon som äger den att döda mig. Räcker det inte med att hon bussar hunden på mig med jämna mellanrum liksom? :nailbiting:

Det är faktiskt lite imponerande hur många gånger och på hur många olika sätt man kan missa målet i den här debatten... Finska pinnar är precis som Svenska köttbullar och Danska wienerbröd bara en syftning till geografi eller språk. Svart är bara ett ord som beskriver en kulör eller rättare sagt en ickekulör, egentligen avsaknad av ljus. Hur man ens kan jämföra det med ordet neger är för mig obegripligt. Alla vet vid det här laget vad neger har sitt ursprung i och vilka värderingar som ligger bakom.

Jag fick för ett tag sedan frågan "Om dina barn pekar på en neger och frågar vad det är, vad säger du då?". Jag svarade att nu är min barn vuxna men det har aldrig varit aktuellt eftersom mina barn redan från början har fått lära sig hur en människa ser ut. Skulle jag fått frågan från någon annans barn, hade svaret varit att det är en människa. Såklart. Men jag vet ärligt talat inget barn som inte har koll på att människor kommer i olika format och jag har aldrig mött ett barn som behöver ha ett särskilt ord för varje skillnad i hudfärg, hårfärg, längd, vikt osv. Det är bara vuxna människor som av någon märklig anledning måste ha ett ord för att markera olikheter, även i sammanhang där det helt saknas betydelse, och då av någon outgrundlig anledning bara vissa olikheter.

Är du på riktigt? Har du levt under en sten? HAR du inga andra vänner än äkta svennar?

Hur kan man ens behöva ställa dessa frågor 2014?
Inte ens min 9-åring är så okunnig :o
varför är du rasist själv då varför är det okej att säga svenne det är också rasism

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under en längre period kännt att jag har tappat bort den person som jag vill vara och vad jag vill med mitt liv. Alltså det...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: grodan21
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
494
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
389
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama