Pippi rasistiskt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har bestämt mig för att börja kalla alla ogifta kvinnor som har sexuellt umgänge för horor. Historiskt sett var att begå hor ett brott som helt enkelt innebar att man idkat samlag utomäktenskapligt. Man hade helt enkelt legat med varandra utan att vara gifta. Kvinnan som begick nämnda brott kallades för hora. Jag lägger ju inget nedvärderande i det uttrycket, jag konstaterar bara att hon är en icke gift kvinna som har sexuellt umgänge. Om hon skulle bli gravid tänker jag kalla barnet horunge. Jag menar ju inget nedvärderande, jag konstaterar bara att barnet är fött av en kvinna som inte var gift.

Klockrent :D :rofl:

Jag häpnar. Och äcklas. Och sedan häpnar jag lite igen. Byt "neger" mot vit/tjock/smal/kvinna/man/handikappad - vad svarar frågeställaren då sitt barn?

Och de här människorna (som ställde frågan till dig) går runt fria i samhället
Idag är det nästan svårt att häpna över något i den här frågan men ändå gör man det för dumheten överträffar sig själv gång efter annan.

Vi hänvisar ofta till okunskap, oförstånd och gammal vana. Vi förstår att man inte behöver vara elak bara för att man säger neger. Men nånstans är det ändå när man tar striden det blir avgörande. Det finns så mycket skit i världen, så många ämnen värda att uppmärksamma och kämpa för. Och... man väljer striden för den mänskliga rättigheten att få säga neger! :eek: Om man gör den prioriteringen har i alla fall jag väldigt svårt att inte lägga någon värdering i vad för slags människa man är.

Idag är det nästan svårt att häpna över något i den här frågan men ändå gör man det för dumheten överträffar sig själv gång efter annan.

Vi hänvisar ofta till okunskap, oförstånd och gammal vana. Vi förstår att man inte behöver vara elak bara för att man säger neger. Men nånstans är det ändå när man tar striden det blir avgörande. Det finns så mycket skit i världen, så många ämnen värda att uppmärksamma och kämpa för. Och... man väljer striden för den mänskliga rättigheten att få säga neger! :eek: Om man gör den prioriteringen har i alla fall jag väldigt svårt att inte lägga någon värdering i vad för slags människa man är.
Ibland räcker det inte med att bara trycka på gilla knappen!
:bow::bow::bow:

Zigenare har de blivit kallade av andra, romer är ett romskt ord.

Vad Astrid Lindgren tyckte går att utläsa i en av länkarna längre upp.
Om order Rom börjar användas på samma nedsättande vis som ordet zigenare så kommer det att få samma nedvärderande verkan. så enkelt är det, oavsett varifrån ordet kommer

Fast för mig handlar debatten inte om vad Astrid menade, det är väl klarlagt sedan länge att Astrid stod på de svagas sida och absolut inte menade något illa.

Jag har levt med att folk drar i sina ögon i något slags försök att se asiatiska ut hela mitt liv. Det hände för något år sedan (Jag är 35+) när jag klev av tunnelbanan och två män i 20-årsåldern säger 'tjing tjong kines' och det hände för bara ett par veckor sedan när en kollega (!) menade på att lutningen på ögonen kunde visa vilket land man kom från. *suck*

Jag fattar inte var impulsen kommer från att säga liknande saker till vuxna, okända människor (givetvis inte till barn heller) och jag fattar inte heller hur det kan vara svårt att förstå att det inte är acceptabelt beteende. Jag är inte lättkränkt på något vis! Inte kan det vara för mycket begärt att kunna gå på stan utan att folk ska kommentera min etnicitet med grimaser?

Nej det är inte för mycket begärt att önska att få slippa.
Men jag gråter inte heller när jag frekvent blir kallad stora näsan när man besöker ex Kina.

Det enda dessa individer bevisar är ju sina egna tillkortakommanden.

Föreställ dig att Astrid Lindgren levt än idag. Hon skulle stå på barrikaden ihop med alla SDtroll och begära negerkungen tillbaka!!
Eller inte.
Nej det tror jag inte. Av två orsaker, den ena att hon inte velat framstå som rasistiskt, vilket hon blivit anklagad för att vara om hon fortsatt använda ordet
och för det andra, eftersom hon tidigare jobbat med censur så inser hon att det är bäst att anpassa sig till makten för att kunna verka i samhället.

Jag tänker inte ställa mig på barrikaderna och slåss för ordet "negerkung", men jag finner det litet löjligt, att det är symbolfrågor som engagerar så många, medan människor utvisas från Sverige tillbaka till länder som de på goda grunder har flytt från.

Sedan kan jag inte låta bli att nämna, att jag inte riktigt förstår när och hur ordet "neger" blev rasistiskt. När jag växte upp användes det deskriptivt. Min misstanke är att det är ett slags amerikansk kulturimperialism, vilken överfört betydelsen av "nigger" till "neger", och då är det klart att det uppfattas rasistiskt, om man fyller ordet med nytt innehåll.

Den kamerunska författarinnan Calixthe Beyala använder själv ordet "neger", vilket Sveriges Radio tvingades acceptera, när hennes bok "Ännu talar träden" gick som radioföljetong.

"Svart är en färg, neger är en kultur."
Du träffar nog rätt där.
Utryck som "Nigger" har direktöversatts till neger, vi har övertagit "det suger" och detta pga att amerikanska filmer textas istället för dubbats.

Hur många säger inte schiiit!! till exempel

Fan, det här börjar bli komplicerat. Törs jag nämna att jag just idag ska åka och köpa lite svart färg eller ska jag säga "jag behöver ett par liter färgad färg" i färgaffären? Undrar om dom kommer att bryta ihop och börja gråta där om jag säger det förbjudna ordet svart?
Nja däremot kommer dom att bryta ihop färgen eftersom svart är rasistiskt ;)

Det är faktiskt lite imponerande hur många gånger och på hur många olika sätt man kan missa målet i den här debatten... Finska pinnar är precis som Svenska köttbullar och Danska wienerbröd bara en syftning till geografi eller språk. Svart är bara ett ord som beskriver en kulör eller rättare sagt en ickekulör, egentligen avsaknad av ljus. Hur man ens kan jämföra det med ordet neger är för mig obegripligt. Alla vet vid det här laget vad neger har sitt ursprung i och vilka värderingar som ligger bakom.
Men det här då är väl ändå rasistiskt: svart hud

Men det här då är väl ändå rasistiskt: svart hud
Serbisk soppa? soppa på serber eller soppa från Serbien....

Det hela är ju ganska löjligt egentligen.

För mig är en negerboll en chokladboll rullad i hackad kokosnöt, ingenting annat.
Jag använder heller inte ordet negerboll om någon i sällskapet tar illa vid sig av det.
Om någon annan tjyvlyssnar, ja det skiter jag i.
Förresten använder jag inte ordet så ofta eftersom jag inte gillar negerbollar överhuvudtaget.

Nej det är inte för mycket begärt att önska att få slippa.
Men jag gråter inte heller när jag frekvent blir kallad stora näsan när man besöker ex Kina.

Det enda dessa individer bevisar är ju sina egna tillkortakommanden.

Med den markanta skillnaden då att jag blir behandlad på det viset i mitt hemland, där jag växt upp och där jag och mina barn bor.

När jag är i mitt födelseland och går anonym på gatan tänker jag att det är så det måste kännas att vara vit i Sverige. Här kommer alltid min etnicitet först och min nationalitet efter.

Med den markanta skillnaden då att jag blir behandlad på det viset i mitt hemland, där jag växt upp och där jag och mina barn bor.

När jag är i mitt födelseland och går anonym på gatan tänker jag att det är så det måste kännas att vara vit i Sverige. Här kommer alltid min etnicitet först och min nationalitet efter.
Så du menar att inga vita stora näsor föds i Asien då?

Men det är oftare så att man får lite "tunnare hud" när det gäller ens hudfärg, hårtillgång, fyllighet etc etc...

Det är faktiskt lite imponerande hur många gånger och på hur många olika sätt man kan missa målet i den här debatten... Finska pinnar är precis som Svenska köttbullar och Danska wienerbröd bara en syftning till geografi eller språk. Svart är bara ett ord som beskriver en kulör eller rättare sagt en ickekulör, egentligen avsaknad av ljus. Hur man ens kan jämföra det med ordet neger är för mig obegripligt. Alla vet vid det här laget vad neger har sitt ursprung i och vilka värderingar som ligger bakom.

Jag fick för ett tag sedan frågan "Om dina barn pekar på en neger och frågar vad det är, vad säger du då?". Jag svarade att nu är min barn vuxna men det har aldrig varit aktuellt eftersom mina barn redan från början har fått lära sig hur en människa ser ut. Skulle jag fått frågan från någon annans barn, hade svaret varit att det är en människa. Såklart. Men jag vet ärligt talat inget barn som inte har koll på att människor kommer i olika format och jag har aldrig mött ett barn som behöver ha ett särskilt ord för varje skillnad i hudfärg, hårfärg, längd, vikt osv. Det är bara vuxna människor som av någon märklig anledning måste ha ett ord för att markera olikheter, även i sammanhang där det helt saknas betydelse, och då av någon outgrundlig anledning bara vissa olikheter.

Men har förklarar du Zigenare och nu Rom som just är betäckning på ett folk och där Zigenare betraktas som rasistiskt och Rom verkar bli mindre och mindre rumsrent?

Det är inte så att bara färgbetäckningar på folk är rasistiska. Grunden är åsikterna om folket, som överförs till betäckningen oavsett om den syftar på färg, världsdel, ras eller folk.

Men har förklarar du Zigenare och nu Rom som just är betäckning på ett folk och där Zigenare betraktas som rasistiskt och Rom verkar bli mindre och mindre rumsrent?

Det är inte så att bara färgbetäckningar på folk är rasistiska. Grunden är åsikterna om folket, som överförs till betäckningen oavsett om den syftar på färg, världsdel, ras eller folk.

Jag borde låta bli men det kliar lite för mycket i fingrarna.
Vi vill inte betäcka människor.

Vi vill nog egentligen inte beteckna dem som något heller men det gör vi ständigt i alla fall.

Och om vi nu ska kategorisera och beteckna oss och dem och allt runt omkring oss, som följd av att vi har ett talspråk som handlar om användande av symboler, och särskiljer och definierar, så är det nog som LBB skriver.
Det spelar inte så stor roll vilket ord vi väljer. Vi kan försöka sopa under mattan som med zigenare respektive romer.

Möjligen kan man också välja att rycka på axlarna över andra människors ordval och försöka förstå innehållet och andemeningen i det de yttrycker, eftersom vi ständigt är duktiga på att misstolka varandra eftersom vi har olika förutfattade meningar.

Och insiktslöst. Människor som utsätts för rasism mår inte dåligt av det för att de lider av någon slags överdriven känslighet :wtf:

Människor som lider av att höra ordet negerboll är extra känsliga.
många överviktiga tar illa vid sig om någon annan talar om den där feta.
Många flintskalliga är känsliga för anmärkningar vad det gäller hår o skallighet.
Det är ett välkänt faktum .

Och en färgad man från Afrika utsätts inte för rasism bara för att han ser en skylt med negerbollar till salu. rasism vore det att under den skylten skriva : får endast köpas av vita. Det vore rasism.
Att han känner sig illa berörd är en annan femma. men då handlar det inte om rasism.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under en längre period kännt att jag har tappat bort den person som jag vill vara och vad jag vill med mitt liv. Alltså det...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: grodan21
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
494
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
389
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30