Pippi rasistiskt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
jag gör mig inte dum mot specifika användare. Men "tunn hud" gentemot vissa företeelser brukar vara ett tecken att man råkat illa ut tidigare, Då brukar vissa ämnen vara känsliga. Är det elakt eller dumt att påpeka ett så självklart faktum?

Ja visst stämmer det, men ofta när det gäller "tunn hud" beror det just på att folk gått över gränsen och man är känslig mot att andra också gör det genom att vara plumpa, rasistiska och oförskämda som i exemplen här.

Att du har helt egna definitioner av vad som är rasism är också ett välkänt faktum.
Jag har en standardversion av vad som är rasism. UN delar den, NE delar den och jag tror tom att svenska åklagare delar den men det spelar ju ingen roll för dem som har sin egen modifierade version...

Så bra då, men vilken ras har "Sneda ögon"?
Eller "stora näsor"
Rasism är när man diskriminerar en människa beroende på ras. EX, Siri får inte hyra en bil, därför att hon är Rom. Hon har inga betalningsanmärkningar, hon har täckning för beloppet på sitt kort.

Men om skämtet istället går på en enskild människa då handlar det nog mer om vanlig ordinär mobbing.

Så du menar att man inte kan utsätta enskilda individer för rasism med rasistiska skämt och att mobbing per definition inte kan vara rasistisk pga att man mobbar även om man blir mobbad pga sin etnicitet? Eller har jag totalt missuppfattat dig? I så fall får du nog förklara dig närmre för det var väldigt tydliga uttalanden i mina ögon.

Jag menar, och det tror du fattar, att det är skillnad på rasism och mobbing. att utsätta någon för rasism eller mobbing.
Det kan drabba lika hårt men det är inte samma sak.
Om du pennaliserar någon för hennes vikt så är det mobbing, om du gör det för att hon är Rom, neger eller Jude så är det rasism.

Jag menar, och det tror du fattar, att det är skillnad på rasism och mobbing. att utsätta någon för rasism eller mobbing.
Det kan drabba lika hårt men det är inte samma sak.
Om du pennaliserar någon för hennes vikt så är det mobbing, om du gör det för att hon är Rom, neger eller Jude så är det rasism.
Ja det är skilnad på rasism och mobbing.

Rasism är när man utsätter någon eller en grupp för något på gund av deras ursprung såsom att säga tjing-tjong och dra ögonbrynen sneda eller inte hyra ut bilar.

Mobbing är när en överlägsen part ( i antal vanligen men kan vara exempelvis ålder, eller possition) systematisk är elak mot någon enskild eller minde grupp. Orsakerna kan vara många, exempelvis att man är invandrare, tjock, har talfel eller pappa är lärare. Mobbing kan vara ett uttryck av rasism och är det om det finns rasistiska motiv. Blir en invandrare mobbad för att denne har glasögon, spelar fiol eller är homosexuell så är det givetvis inte rasism.

Så ja mobbing kan vara och är ofta ett utryck för rasism.

Jag tycker att det är väldigt intressant hur ett ords tolkning ändras över tid.
Jag är född 1973 och läste och tittade på Pippi långstrump.
Jag kommer ihåg att jag tyckte att det var jättespännande att Pippis pappa var negerkung. Eftersom det var jättespännande med Afrika (jovisst det är ett pyttelitet land som är helt heterogent på alla sätt;)... precis som det var jättespännande med sjörövarna.

Men det handlar också om vilket kontext man är i, hur orden tolkas.

Men den diskussionen får inte hållas här.

Jag tror att den här typen av åtgärder kan få motsatt effekt än den avsedda: ibland får det ett löjets skimmer över sig.
Varför är det OK med "finska pinnar" och "hamburgare"?
Finska invandrare i Sverige har också behandlats väldigt illa och med stort förakt. Man kan, i kak-debatten, ställa sig frågan om det är historian bakom "finska pinnar"?
Finsk är ett ord som är ungefär lika värdeladdat som svensk, norsk eller amerikansk.
Finne däremot är mer i gränszonen. De med finsk bakgrund i Sverige kallades inte "finskar", de blev kallade finndjävlar eller finnpajsare eller något dylikt.

Att vara från Hamburg och i så fall kalla sig hamburgare (gör de det?) är ju ungefär som att vara från Småland och kalla sig smålänning eller vara från Stockholm och kalla sig stockholmare. Hur värdeladdat och nedvärderande tycker du det är? Att däremot lägga till epitetet "snål" framför smålänningen eller kalla stockholmare för stockholmsdjävlar, dryga eller "fiskmåsar" är ju betydligt mer nedvärderande.

Nu är ju vare sig smålänningar eller stockholmare några speciellt utsatta minoriteter på det sätt som svarta, romer eller samer varit. Vi hade inga mätningar av just stockholmares skallmått på 30-talet. Det hade vi däremot av samer och många andra folkgrupper.

Ser du verkligen inte skillnaden mellan finsk pinne, Swedish meatballs och negerbollar?

Fan, det här börjar bli komplicerat. Törs jag nämna att jag just idag ska åka och köpa lite svart färg eller ska jag säga "jag behöver ett par liter färgad färg" i färgaffären? Undrar om dom kommer att bryta ihop och börja gråta där om jag säger det förbjudna ordet svart?
Sen när blev svart ett kränkande ord?
Om nu neger betyder svart i Sverige så antar jag att du inte alls skulle prata om färgad färg utan att du köpt negerfärg?
Har du någonsin sagt så? Udda .... minst sagt.

Det är faktiskt lite imponerande hur många gånger och på hur många olika sätt man kan missa målet i den här debatten... Finska pinnar är precis som Svenska köttbullar och Danska wienerbröd bara en syftning till geografi eller språk. Svart är bara ett ord som beskriver en kulör eller rättare sagt en ickekulör, egentligen avsaknad av ljus. Hur man ens kan jämföra det med ordet neger är för mig obegripligt. Alla vet vid det här laget vad neger har sitt ursprung i och vilka värderingar som ligger bakom.

Jag fick för ett tag sedan frågan "Om dina barn pekar på en neger och frågar vad det är, vad säger du då?". Jag svarade att nu är min barn vuxna men det har aldrig varit aktuellt eftersom mina barn redan från början har fått lära sig hur en människa ser ut. Skulle jag fått frågan från någon annans barn, hade svaret varit att det är en människa. Såklart. Men jag vet ärligt talat inget barn som inte har koll på att människor kommer i olika format och jag har aldrig mött ett barn som behöver ha ett särskilt ord för varje skillnad i hudfärg, hårfärg, längd, vikt osv. Det är bara vuxna människor som av någon märklig anledning måste ha ett ord för att markera olikheter, även i sammanhang där det helt saknas betydelse, och då av någon outgrundlig anledning bara vissa olikheter.
Vår grabb konstaterade som 5åring att en kamrat på förskolan "är utländsk". Jag (med mitt vuxna fördomsbagage) trodde att det berodde på att kompisen ifråga är mörkhyad, men jag frågade "hur vet du det?".
- Jo, mamma, för han kan prata ett annat språk! (barnet pratar engelska i hemmet).

Vår tjej sa som 3åring att en kompis är "brun" (och kompisen är också mörkhyad). Jag sa "ja hon är brun, vilken färg är jag då?" Då fick jag svaret att jag är grå. Hon själv var grön och pappa är också grön.

Så; jag är helt övertygad om att barn lägger inga MER värderingar i hudfärg än i hårfärg, rynkighet, skostorlek eller längd. Det som däremot kommer alldeles för snabbt är ju värderingar baserad på kön. Men det är ju ganska givet; det är fortfarande rätt okej att sprida sina idéer om genus till sina barn. :cry:

Ja det är skilnad på rasism och mobbing.

Rasism är när man utsätter någon eller en grupp för något på gund av deras ursprung såsom att säga tjing-tjong och dra ögonbrynen sneda eller inte hyra ut bilar.

Mobbing är när en överlägsen part ( i antal vanligen men kan vara exempelvis ålder, eller possition) systematisk är elak mot någon enskild eller minde grupp. Orsakerna kan vara många, exempelvis att man är invandrare, tjock, har talfel eller pappa är lärare. Mobbing kan vara ett uttryck av rasism och är det om det finns rasistiska motiv. Blir en invandrare mobbad för att denne har glasögon, spelar fiol eller är homosexuell så är det givetvis inte rasism.

Så ja mobbing kan vara och är ofta ett utryck för rasism.
Då så då har vi rätat på frågetecknen!

Nej knappast för vad jag uppfattade det som så menade du att man inte kan vara rasistisk när man mobbade någon. Att härma en kines var mobbing inte rasism enligt dig.

Men du kanske ändrat dig och håller med nu?
Kan bara meddela att du uppfattade fel.
Varför skulle man inte kunna vara både och?

rasism är att särbehandla pga ras eller folkslag.

Förbjuda tillträde. bestjäla etc

Mobbar man någon just för att denne tillhör ett folkslag då börjar det närma sig rasdiskriminering eller hets mot folkgrupp.

Men som jag sagt tidigare så har vissa människor tunn hud pga av tidigare upplevelser.

Mobbar man någon just för att denne tillhör ett folkslag då börjar det närma sig rasdiskriminering eller hets mot folkgrupp.

Men som jag sagt tidigare så har vissa människor tunn hud pga av tidigare upplevelser.

Det här med att dra i ögonen och säga tjing tjong kines, det är väl det mildaste jag fått höra. Inte för att det spelar någon roll för vet du, jag tycker inte att varken du eller majoriteten har tolkningsföreträde vad gäller om jag upplever mig ha blivit rasistiskt behandlad.

Nja snarare skrev du fel, i hela tråden har du visat mobbing och rasist tendenser och du skrev uttryckligen att ett rasistiskt uttryck inte var rasism utan mobbing. Jag har inte hört ett ord till förklaring.

Ja herregud. På paddan addade jag en vilt främmande grek på facebook en gång. Bara för att jag fepplade på skärmen. Har sällan sett någon acceptera ett vänförslag snabbare än denne Kostas. Jag vet dock fortfarande inte vem han är.

Alltså den stora frågan måste ju vara hur fan du ens kom till sidan där du kunde adda honom som vän 
Den andra debatten är ju som sagt gammal ;)

Apropå kränkande/rasistiska ord. Hittade det här i nyhetsflödet i mobilen

"Romer upprörs av ett elakt
namn på en korv. Flera korvkiosker i Stockholm säljer "zigenarwurst"

Förstår att de blir upprörda.
Ser ingen anledning alls att döpa en korv till detta. Varför :confused:

Nja snarare skrev du fel, i hela tråden har du visat mobbing och rasist tendenser och du skrev uttryckligen att ett rasistiskt uttryck inte var rasism utan mobbing. Jag har inte hört ett ord till förklaring.
Du Anser det, ja det vet jag och du lägger ett betydligt vidare begrepp i ordet än vad både jag och myndigheterna gör, men det är ju ditt bekymmer, knappast mitt.

Det är inte rasism att använda ordet negerboll eller ordet negro i varusamanhang.
Däremot om man använder ordet i samband med mobbing så blir det rasism.

För inget bageri har väl så vitt jag vet blivit fällt för hets mot folkgrupp eller rasism för att man sålt negerbollar.

Eller?

över stora delar av Europa kan man beställa in rätter med namnet zigenare i.
Och det betraktas inte som rasistiskt.

Du Anser det, ja det vet jag och du lägger ett betydligt vidare begrepp i ordet än vad både jag och myndigheterna gör, men det är ju ditt bekymmer, knappast mitt.

Det är inte rasism att använda ordet negerboll eller ordet negro i varusamanhang.
Däremot om man använder ordet i samband med mobbing så blir det rasism.

För inget bageri har väl så vitt jag vet blivit fällt för hets mot folkgrupp eller rasism för att man sålt negerbollar.

Eller?

Och vad lägger du i begreppen rasism/mobbing och vad har du för källa på vad myndigheterna lägger samma i begreppet? Dina beskrivningar på vad du lägger in i rasism stämmer överens med SD och möjligen svenskarnas parti. Jag har inte hört några andra som anser att det inte är rasistiskt att förlöjliga någon genom att härma genom att använda stereotyper från ett annat land (tjing-tjong biten du vet).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under en längre period kännt att jag har tappat bort den person som jag vill vara och vad jag vill med mitt liv. Alltså det...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: grodan21
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
494
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
389
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter