Pippi rasistiskt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni pratar lite som om det inte finns minioriter i Sverige.

Inte alla vita har inte alltid varit priviligerade i Sverige. Min släkt är Finland samisk. Trots att Sápmi blev erkänt 2011 som ursprungsbefolkning bla så tycker nog svenskar som bor i och runt dessa områden att det inte borde vara så-och ordet lapp är nog mer ok att använda än n*ordet.
Tornedalssvenskar från min generation kände aldrig att de tillhörde varken Sverige, Finland eller hade ett språk.

tycker inte att det bara vara sd:are som reagerade mot att ordet skulle bytas ut. Neger betyder svart-i USA är det nigger som är det bannade ordet-det ÄR ett skällsord och har alltid varit det.
Språk förändras och ord ändrar betydelse det är bara att acceptera.

Självklart är negerkung rasistiskt och om någon känner sig kränkt oavsett vad den andra parten tycker.

Står det något om zigenarkorvens och-snitzellns långa historia i NE? Eller är det bara rasistisk exotism?
Kulinariskt, trevligt.

Zigenar-snitsel får sitt namn från det klassiska köket i det gamla Österrike/Ungern.
1903 nämns Zigeunersauce i olika reseptsammlingar, en sås där paprika är en av huvudingidienserna.
Som vanligt när ett recept når huvudstäderna så har det ofta funnits betydligt längre på landsbygden
Paprika är ju en stapelvara i det Ungerska köket.

Så Zigenarsauce, snitsel eller musik är inte att betrakta som rasistiskt att använda.

det är ett felriktat rättspatos som triggar dina upprörda känslor.

*min rödmarkering*

Men det är ju just det som personen som berättade var med om (tjing-tjongtillmälet). Det var särbehandling riktat mot en individ tillhörande en etnisk grupp (det blir dessutom rätt tydligt att det var just beroende på etnicitet som hon fick höra detta; när någon säger "tjing-tjong kines" till en person med asiatiskt utseende. Det hade ju knappast kunnat sägas vara ett rasistiskt tillmäle om någon sa så till mig som inte har den etniciteten).
Särbehandlingen i detta fall yttrade sig i tillmälen.

Längre ner skriver du:

Vad menar du egentligen? Man kan alltså begå brott utan att fällas i domstol, men inte uttala sig rasistiskt utan att fällas i domstol ("knappast")?

Menar du att ett rasistiskt tillmäle som "tjing-tjong kines" inte kan sägas vara ett rasistiskt uttalande utan att personen fällts i domstol för det?
Visst kan du uttala meningar som en annan människa uppfattar som kränkande, som rasistiskt. Men därifrån till att fälla någon för det i en domstol är det en lång väg
1 Det ska kunna dokumenteras och bevisas
2 Tillmälet ska vara så allvarligt att domstolen anser det vara kränkande, inte bara någon med extremt tunn hud.

Självklar och det fattar nog även den dummaste kan man begå brott utan att fällas i en domstol. Detta sker dagligen.
För att kunna fälla någon måste man ha in en anmälan, man måste kunna bevisa brottet och man måste ha tag i personen i fråga.

Sedan måste man nog fråga sig om man kan beteckna asiater som "en etnisk grupp" Det rör sig om ett stort antal länder och många gånger fler folkslag . Allt från mongoler över kineser till inuiter, Indier o arabiska folk...

Jag tror personligen inte att en domstol skulle ta upp och lagföra någon för att han säger tjing/tjong till en kvinna med kinesiskt/koreanskt/japanskt utseende. Jag tror att man inte anser det vara så kränkande att det motiverar en lagföring..gör du?

Senast ändrad:
Så Zigenarsauce, snitsel eller musik är inte att betrakta som rasistiskt att använda.
Det är i sammanhanget det blir rasistiskt. Kom tillbaka till diskussionen när de behandlar sina romer som likvärdiga medborgare. Innan dess är det exotisk exploatering av ett folk de inte vill ta i med tång annars.

Det är i sammanhanget det blir rasistiskt. Kom tillbaka till diskussionen när de behandlar sina romer som likvärdiga medborgare. Innan dess är det exotisk exploatering av ett folk de inte vill ta i med tång annars.
"Det är i sammanhanget det blir rasistiskt" där har du rätt. alltså om jag använder ordet zigenarsnittsel eller negerboll i sammanhang med maträtter så är det inte rasism, om jag däremot använder det för att nedvärdera folkgrupper så går jag över gränsen..

Problemet med din argumentation är att det du kallar min "hemsnickrade" version är att FN har densamma, att svenska myndigheter har densamma och NE beskriver rasism så som jag gör det, så man kan ju undra vems som egentligen är hemsnickrad.

Jag är inte ensam om att inse att SD som parti inte framför rasistiska åsikter. Det är det flera här som insett. Men vad vi samtidigt säger är att vi anser att SD har en annan dold agenda som sipprar fram genom de uttalande deras förtroendevalda medlemmar gör.

Vad det gäller stöd eller ej, ingen här har kunnat ställa i bevis att SD som parti , i sitt program är rasistiskt, jag har efterfrågat det flera gånger. inte ens du med in egotrippade visdom har ju klarat av det så... ;)

Nej FN har inte definitionen att rasism är bara det som går att lagföra och få fällande dom i svensk domstol jag lovar och inte svenska myndigheter heller, de lär dessutom skifta en del mellan svenska myndigheter förresten. Skolverket lär få ordentliga med din definition då många de hanterar är minderåriga och med din definition kan de inte begå någon form av rasistiska handlingar då de inte är straffmyndiga.

Du får gärna ge källor på att FN har Svensk rättspraxis som grund för vad som är rasism som du påstod att svenska myndigheter har. Annars räcker det bra med bra med en definition om vad de anser vara rasism och att det stämmer bra med Svenska myndigheters. Observera att det är rasism jag efterfrågar, inte rasdiskriminering eller hets mot folkgrupp som bara täcker delar av begreppet rasism. Jag misstänker att du blandat ihop begreppen ordentligt.

Med din fäbless för gamla benämningar borde du kalla dem eskimåer. Inuiter är deras eget namn på sitt folk.
Se där ännu en förutfattad mening.

Jag kallar Romer för Romer , Inuiter för Inuiter och dig för ATLE fast jag betvivlar starkt att du är kung, men för att glädja dig så ;)

Nej FN har inte definitionen att rasism är bara det som går att lagföra och få fällande dom i svensk domstol jag lovar och inte svenska myndigheter heller, de lär dessutom skifta en del mellan svenska myndigheter förresten. Skolverket lär få ordentliga med din definition då många de hanterar är minderåriga och med din definition kan de inte begå någon form av rasistiska handlingar då de inte är straffmyndiga.

Du får gärna ge källor på att FN har Svensk rättspraxis som grund för vad som är rasism som du påstod att svenska myndigheter har. Annars räcker det bra med bra med en definition om vad de anser vara rasism och att det stämmer bra med Svenska myndigheters. Observera att det är rasism jag efterfrågar, inte rasdiskriminering eller hets mot folkgrupp som bara täcker delar av begreppet rasism. Jag misstänker att du blandat ihop begreppen ordentligt.
Jag har inte påstått att den svenska rättspraxisenen stått som modell för FN definition av rasism.
Bara det att Svenska myndigheters och FN har liknande beskrivning. det är en jäkla skillnad det...
Din definition av rasism innebär ju bla att hävda att SD som parti står för en rasistisk politik, att jag står för en rasistisk inställning och att en rad företeelser i samhället är rasistiska trots att samhället/myndigheterna inte anser det.

Att sedan organisationer sätter sin egen agenda vad som är rätt eller fel innebär ju inte per juridisk definition att det är det som gäller.

att hävda att uttrycket negerkung är rasistiskt som en del gör bygger på åsikter.
Annars skulle man ju lätt kunna kräva att förlaget censurerar nästa utgåva samt förbjuder biblioteken att låna ut de gamla.

Det är det du gör när du måste beskriva en maträtt med en hudfärg eller folkslag, även om du inte vill tillstå det.
cabernet-sauvignon.jpg
är rasistisk? För mig är det bara ett rödvin bland andra;)

Jag kallar Romer för Romer , Inuiter för Inuiter och dig för ATLE fast jag betvivlar starkt att du är kung, men för att glädja dig så ;)
Om det kan glädja dig så är mitt nick en återanvändning av ett namn på en nordsvensk hingst. Finns även en russhingst som hetat så. Det är väl jag och Reinfeldt som är stridbara?

Om det kan glädja dig så är mitt nick en återanvändning av ett namn på en nordsvensk hingst. Finns även en russhingst som hetat så. Det är väl jag och Reinfeldt som är stridbara?
Varifrån du får ditt nick är egalt, ATLE betyder kung och det var väl därför man valde det på en nordsvensk häst.

Men är inte den här rasistiskt med då?
svartahingsten-735311.jpg

Nej, där är inte sammanhanget rasistiskt. Det betyder ju svart katt.
Ja och vad betyder ordet neger?
jo
Ordet förekommer i svenskan sedan1680och det kommer via det tyska, franska och spanska ordet av latinets "niger", som betyder svart. ;)
Så vi kan väl skriva nigerboll med för Guds skull använd bara ett g ;)

Det är ju ok att exempelvis skriva Att i Nigerdeltat..
Då deltat knappast är svart, så måste det återspegla det folkslag som bor där.
Och då är det väl rasistiskt?
Deltat där svarta bor.

Varifrån du får ditt nick är egalt, ATLE betyder kung och det var väl därför man valde det på en nordsvensk häst.

Men varför skulle det vara det?
Tror du att någon tycker att vit- respektive svartpeppar är rasistiskt också?

Alltså det är ju genant att vuxna människor inte förstår skillnaden mellan "svart målarfärg" och "negerkung".

Nej, Atle är också en namn på en kung i de isländska sagorna. Det kan eventuellt röra sig om en förvrängning av Attila, hunnernas anförare.

Svart i sig är inte rasistiskt.

Men varför skulle det vara det?
Tror du att någon tycker att vit- respektive svartpeppar är rasistiskt också?

Alltså det är ju genant att vuxna människor inte förstår skillnaden mellan "svart målarfärg" och "negerkung".

nej ingen vettig person anser att något av ord som diskuterats här. Alla förstår att rasimen inträder först när man lägger rasistiska värderingar i det.

Tjing är knappast rasistiskt innan man lägger en rasistisk värdering i att uttala det.
Inte negerboll heller.

nej ingen vettig person anser att något av ord som diskuterats här. Alla förstår att rasimen inträder först när man lägger rasistiska värderingar i det.

Tjing är knappast rasistiskt innan man lägger en rasistisk värdering i att uttala det.
Inte negerboll heller.

1) varför frågar du då?
2) jo, neger är rasistiskt. (Faktum är att jag har aldrig hört någon utan rasistiska åsikter envisas med att använda neger.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under en längre period kännt att jag har tappat bort den person som jag vill vara och vad jag vill med mitt liv. Alltså det...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: grodan21
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
494
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
389
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama