Pippi rasistiskt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rasism är särbehandling riktad mot en individ eller grupp tillhörande en etnisk grupp. Ex Romer, Judar, diverse afrikaner etc etc.

Särbehandlingen kan yttra sig i tillmälen, i nedsättande behandling eller att man förhindrar tillgång till varor och tjänster över till direkta våldsamheter.
Så som det beskrivs iUN:s beskrivning eller i NA:s uppslagsverk .
Vissa av SD:s medlemmar har yttrat sig rasistiskt, däremot har partiet självt inte gjort det.

Att yttrasig som du beskriver är olämpligt, men jag tror knappast att det räcker för en fällande dom på raistiska grunder, tror du?

Vad myndigheterna lägger i i ordet rasism och hets mot folkgrupp kan väl lättast utläsas i de fällande och friande sommar som finns gällande just detta.

Rasism är särbehandling riktad mot en individ eller grupp tillhörande en etnisk grupp. Ex Romer, Judar, diverse afrikaner etc etc.

Särbehandlingen kan yttra sig i tillmälen, i nedsättande behandling eller att man förhindrar tillgång till varor och tjänster över till direkta våldsamheter.
Vissa av SD:s medlemmar har yttrat sig rasistiskt, däremot har partiet självt inte gjort det.

Att yttrasig som du beskriver är olämpligt, men jag tror knappast att det räcker för en fällande dom på raistiska grunder, tror du?

Vad myndigheterna lägger i i ordet rasism och hets mot folkgrupp kan väl lättast utläsas i de fällande och friande sommar som finns gällande just detta.

Så man kan i dina ögon inte vara rasistisk utan att bete sig på ett vis så man kan bli dömd i domstol?

Med tanke på att rasism i sig inte är olagligt så ställer din definition till problem. Bland annat att den är totalt värdelös för rasism i sig är inte förbjudet även om vissa uttringar av rasism är det. Det är ungefär som om jag påstår att det är en lögn att jorden är fyrkantig och du menar på att det inte alls är en lögn, en domstol skulle alldrig döma mig för det.

Ungefär samma relevans.

Så man kan i dina ögon inte vara rasistisk utan att bete sig på ett vis så man kan bli dömd i domstol?

Med tanke på att rasism i sig inte är olagligt så ställer din definition till problem. Bland annat att den är totalt värdelös för rasism i sig är inte förbjudet även om vissa uttringar av rasism är det. Det är ungefär som om jag påstår att det är en lögn att jorden är fyrkantig och du menar på att det inte alls är en lögn, en domstol skulle alldrig döma mig för det.

Ungefär samma relevans.
Frågan är egentligen rätt korkad.
Kan man begå brott utan att fällas i domstol? svar, naturligtvis ja!
Kan ett parti beskyllas att vara rasistiskt utan att vara det? ja!

Kan man uttala sig rasistiskt, överbevisas om att begå rasistiska gärningar utan att fällas i domstol? knappast.

Att använda ordet negerboll, Neger i icke rasistiska sammanhang är knappast straffbart, är knappast rasistiskt.
Även om det finns individer som tar illa vid sig av uttrycket.

Skriver jag att : -Majoriteten av de slavar som skeppades över till Amerika utgjordes av negrer som infångades av andra negrer som i sin tur sålde dem till vita slavhandlare. Finns där inte ett spår av rasism.

Det finns en diskussion även i andra delar av Europa att maträtter med zigenare i namnet är kränkande av rasistiska skäl. Allt enligt Studio 1 i P1 i går.
Visst det diskuteras men faktum är att det kryllar av maträtter med anspelning till folkgrupper, länder etc.
Oh de lär fortsätta att användas, att byta namn efter människors tycke o smak.
Besöker man en restaurang i Budapest så finner man att många i sin marknadsföring använder ordet zigenare, Och att det skapar jobb o inkomster inte bara åt restaurangägarna utan även åt de Romska musiker som livnär sig på att spela.

Självklart kommer namnen på rätter och rätterna själva att ändras.

Men i framtiden kommer nog "Zigenaren" att bli ett positivt varumärke i Ungern Rumänien när man ska marknadsföra sig turistiskt. (Det är det väl nästan redan)
Vi ser ju samma utveckling vad det gäller Samer i norra Skandinavien.

Att arbeta in ordet Rom till samma dignitet, både positivt och negativt som ordet zigenare, zigane, gypsy lär nog ta generationer.

Allt behöver inte dras genom domstolar för att en ska förstå att det är kränkande. De har antagligen slutat baka sådant ändå.
Naturligtvis har kunden alltid rätt när det gäller val av vara han ska köpa. Certifieringen av skogsbruket drevs ju till stor del igenom därför att pappersköpande tidningsjättar i Centraleuropa började ställa krav.

Och genom att de grupper som känner sig kränkta av ex ordet negerboll varit duktiga att marknadsföra sina åsikter så, visst, har producenterna ändrat namnen.
Men samtidigt har det hela erhållit ett löjets skimmer hos breda folkgrupper. Så man kan ju undra vad som egentligen är vunnet.
så...
10298903_657923824296754_1940101406173052853_n.jpg

Men i framtiden kommer nog "Zigenaren" att bli ett positivt varumärke i Ungern Rumänien när man ska marknadsföra sig turistiskt. (Det är det väl nästan redan).
Jodå, jag har sett "marknadsföringen" av ett Rumänien som har zigenare som positivt varumärke. Utanför min affär sitter alla de som inte fått plats och absolut inte av rasistiska skäl. Obs, ironi!

@Voff
Romer kanke har något recept på god korv? Om det är så hade den kunnat heta "romsk korv" ist.
Nej varför skulle man döpa korven till det?
De har garanterat ett eget namn redan på sin korv och då använder man givetvis det.
Eller ska vi döpa om chorizo och kabanosser till blattekorvar och liknande med?

Jodå, jag har sett "marknadsföringen" av ett Rumänien som har zigenare som positivt varumärke. Utanför min affär sitter alla de som inte fått plats och absolut inte av rasistiska skäl. Obs, ironi!
NE skriver:-zigenarmusik,folk- eller populärmusik spelad av zigenare/romer eller av musiker som betraktas som sådana. Benämningen zigenarmusik lever kvar trots att folkgruppen zigenare numera kallas romer. Det gör den delvis i kraft av sin långa historik, men framför allt för att termen syftar på musik som framförs på "ett zigenskt sätt", oavsett om den som framför den är zigenare

är det rasistiskt att då använda begreppet zigenarmusik?
Eller varför inte Zigenarsnitzell?

Kan man uttala sig rasistiskt, överbevisas om att begå rasistiska gärningar utan att fällas i domstol? knappast.
Självklart går det att begå rasistiska gärningar utan att fällas i domstol. Dels är mörkertalet och bevisbördan stor och dels är rasism i sig inte olagligt även om många rasistiska handlingar är det.

Du är i din fulla rätt att inte bjuda in judar/svarta/latinamerikaner/kineser eller någon annan grupp till ditt hem utan någon risk för konsekvenser. Det är helt okej att ha din egen lilla klubb som utesluter afroamerikaner (eller valfri etnisk grupp/grupper). Du kan svära bäst du vill över grupp XX tjuvaktighet i många sammanhang helt utan risk för lagliga repressalier, du måste dra upp det i större skala för att riskera det. Du kan förbjuda dina barn att bjuda hem "smutsiga negrer" men välkomna resten av klassen på födelsedagsfest helt i lugn och ro, det är fullt lagligt om än både rasistiskt och oetiskt.

Självklart går det att begå rasistiska gärningar utan att fällas i domstol. Dels är mörkertalet och bevisbördan stor och dels är rasism i sig inte olagligt även om många rasistiska handlingar är det.

Du är i din fulla rätt att inte bjuda in judar/svarta/latinamerikaner/kineser eller någon annan grupp till ditt hem utan någon risk för konsekvenser. Det är helt okej att ha din egen lilla klubb som utesluter afroamerikaner (eller valfri etnisk grupp/grupper). Du kan svära bäst du vill över grupp XX tjuvaktighet i många sammanhang helt utan risk för lagliga repressalier, du måste dra upp det i större skala för att riskera det. Du kan förbjuda dina barn att bjuda hem "smutsiga negrer" men välkomna resten av klassen på födelsedagsfest helt i lugn och ro, det är fullt lagligt om än både rasistiskt och oetiskt.
Det du väger in i ordet rasism är många gånger inte olagligt.
Men att utöva rasism så som myndigheterna beskriver rasism är olagligt och kan om man har bevis lagföras.

Det finns många föreningar som exkluderar andra. Vare sig det gäller intresseföreningar, religiösa föreningar eller etniska föreningar.
Det kan knappast kallas rasistiskt.

Men när du börjar lägga värderingar i det hela. att din förenings motto är att just den etniska gruppen X är överlägsen och de andra underlägsna som människor, då går du över gränsen och då blir det åtalbart.
Vem och vilka du och dina barn väljer att umgås med är och ska vara er privatsak.

Det finns en diskussion även i andra delar av Europa att maträtter med zigenare i namnet är kränkande av rasistiska skäl. Allt enligt Studio 1 i P1 i går.
Men grejen är att det inte är tillräckligt många som har bestämt att det är rasistiskt. Å då blir det helt enkelt inte rasistiskt utan maträtterna finns kvar med det namnet

Det du väger in i ordet rasism är många gånger inte olagligt.
Men att utöva rasism så som myndigheterna beskriver rasism är olagligt och kan om man har bevis lagföras.

Det finns många föreningar som exkluderar andra. Vare sig det gäller intresseföreningar, religiösa föreningar eller etniska föreningar.
Det kan knappast kallas rasistiskt.

Men när du börjar lägga värderingar i det hela. att din förenings motto är att just den etniska gruppen X är överlägsen och de andra underlägsna som människor, då går du över gränsen och då blir det åtalbart.
Vem och vilka du och dina barn väljer att umgås med är och ska vara er privatsak.

Givetvis väger jag in icke olagliga handlingar i rasism, hittills har jag inte stött på en enda definition av rasism som innefattar att enbart strafgfbara uttryck räknas som rasistiska. Inte ens de valda delar du själv citerat från wiki innefattar det kravet. Ditt stora problem i denna fråga är att du har en hemsnickrad definition av rasism som sklijer sig från den gängse i Sverige. Kart att du då både kan anse dig själv och SD vara ickerasister. Din definition har dock dåligt med stöd utom möjligen bland SD, Svenskarnas parti och deras kretsar. Det är dock praktiskt för rasister att hitta på en egen definition så de slipper vara rasister i sina egna ögon.

Och att exkludera alla judar/svarta (välj valfri etnisk grupp) just för att de tillhör viss(a) etniska gupper är rasism.

Men i framtiden kommer nog "Zigenaren" att bli ett positivt varumärke i Ungern Rumänien när man ska marknadsföra sig turistiskt. (Det är det väl nästan redan)

Det var ett tag sedan du var i Ungern senast? Romerna i Ungern har varit oerhört utsatta och drabbas inte bara av verbal rasism utan även rena överfall. De nationalistiska partierna i Ungern har ju också rönt stora framgångar och de lär inte bidra till att förknippa ordet zigenare med något positivt.

Givetvis väger jag in icke olagliga handlingar i rasism, hittills har jag inte stött på en enda definition av rasism som innefattar att enbart strafgfbara uttryck räknas som rasistiska. Inte ens de valda delar du själv citerat från wiki innefattar det kravet. Ditt stora problem i denna fråga är att du har en hemsnickrad definition av rasism som sklijer sig från den gängse i Sverige. Kart att du då både kan anse dig själv och SD vara ickerasister. Din definition har dock dåligt med stöd utom möjligen bland SD, Svenskarnas parti och deras kretsar. Det är dock praktiskt för rasister att hitta på en egen definition så de slipper vara rasister i sina egna ögon.

Och att exkludera alla judar/svarta (välj valfri etnisk grupp) just för att de tillhör viss(a) etniska gupper är rasism.
Problemet med din argumentation är att det du kallar min "hemsnickrade" version är att FN har densamma, att svenska myndigheter har densamma och NE beskriver rasism så som jag gör det, så man kan ju undra vems som egentligen är hemsnickrad.

Jag är inte ensam om att inse att SD som parti inte framför rasistiska åsikter. Det är det flera här som insett. Men vad vi samtidigt säger är att vi anser att SD har en annan dold agenda som sipprar fram genom de uttalande deras förtroendevalda medlemmar gör.

Vad det gäller stöd eller ej, ingen här har kunnat ställa i bevis att SD som parti , i sitt program är rasistiskt, jag har efterfrågat det flera gånger. inte ens du med in egotrippade visdom har ju klarat av det så... ;)

Det var ett tag sedan du var i Ungern senast? Romerna i Ungern har varit oerhört utsatta och drabbas inte bara av verbal rasism utan även rena överfall. De nationalistiska partierna i Ungern har ju också rönt stora framgångar och de lär inte bidra till att förknippa ordet zigenare med något positivt.

Jag sa inte att Ungern eller Rumänien behandlar Romer bra. Jag vet att det pågår förföljelser, ja ibland rena pogromer riktade mot Romska bosättningar. Att man nekar att registrera dem för att på så vis utesluta dem från samhällsgemenskap.

Men jag vet också att exempelvis zigensk musik o kultur marknadsförs i exempelvis Budapest just för att dra turister.

Och jag var i Ungern för ca 5 veckor sedan..så ;)
mSeG7DUiNF5o0toyNFUNSWA.jpg

-------------------------------------------------------------------------------------

*min rödmarkering*

Men det är ju just det som personen som berättade var med om (tjing-tjongtillmälet). Det var särbehandling riktat mot en individ tillhörande en etnisk grupp (det blir dessutom rätt tydligt att det var just beroende på etnicitet som hon fick höra detta; när någon säger "tjing-tjong kines" till en person med asiatiskt utseende. Det hade ju knappast kunnat sägas vara ett rasistiskt tillmäle om någon sa så till mig som inte har den etniciteten).
Särbehandlingen i detta fall yttrade sig i tillmälen.

Längre ner skriver du:
Kan man begå brott utan att fällas i domstol? svar, naturligtvis ja!
Kan ett parti beskyllas att vara rasistiskt utan att vara det? ja!
Kan man uttala sig rasistiskt, överbevisas om att begå rasistiska gärningar utan att fällas i domstol? knappast

Vad menar du egentligen? Man kan alltså begå brott utan att fällas i domstol, men inte uttala sig rasistiskt utan att fällas i domstol ("knappast")?

Menar du att ett rasistiskt tillmäle som "tjing-tjong kines" inte kan sägas vara ett rasistiskt uttalande utan att personen fällts i domstol för det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under en längre period kännt att jag har tappat bort den person som jag vill vara och vad jag vill med mitt liv. Alltså det...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: grodan21
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
494
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
389
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama