Pippi rasistiskt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag borde låta bli men det kliar lite för mycket i fingrarna.
Vi vill inte betäcka människor.

Vi vill nog egentligen inte beteckna dem som något heller men det gör vi ständigt i alla fall.

Och om vi nu ska kategorisera och beteckna oss och dem och allt runt omkring oss, som följd av att vi har ett talspråk som handlar om användande av symboler, och särskiljer och definierar, så är det nog som LBB skriver.
Det spelar inte så stor roll vilket ord vi väljer. Vi kan försöka sopa under mattan som med zigenare respektive romer.

Möjligen kan man också välja att rycka på axlarna över andra människors ordval och försöka förstå innehållet och andemeningen i det de yttrycker, eftersom vi ständigt är duktiga på att misstolka varandra eftersom vi har olika förutfattade meningar.
"
Vi vill inte betäcka människor."
tala för dig själv du, det tur att vi andra inte håller med dig. Det vore katastrofalt för mänsklighetens nativitet.... ;)

Fy satan vad otrevligt skrivet.
sanningen är inte alltid trevlig, den kan vara riktigt otrevlig ibland, men inte mindre sann för det ;)

I tidigare diskussioner har vi ju kommit fram till att kvinnor som blivit utsatta för övergrepp eller misshandel är känsligare och tar illa vid sig om man allt för öppenhjärtigt o rått argumenterande.
Ett bevis för att det jag nu säger stämmer .
En överviktig som blivit mobbad för det har ofta en tunnare hud vad det gäller skämt o kommentarer kring vikt lång tid efter det mobbingen slutat.
Samma sak om någon blivit utsatt för verklig rasism, det är vanligt att man då utvecklar en känslighet även för ord som inte är rasistiska eller används rasistiskt.

Menar du på fullt allvar att du ifrågasätter om Astrid Lindgren var en kvinna? Eller har jag helt misstolkat hela inlägget?

Tack du alsmäktiga språkpolis. Som tog tid att trycka ner mitt lilla mistag halsen på mig. Hoppas det inte var allt för betungande. Det råkade bli ett e istället för ett o. Hur ska jag någonsin lyckas åtgälda att du poängterar detta.

Ot.
Har du något imot mig som person. Är det det faktum att jag påstår att jag lider av en udda spåråkstörning. För alla vet att det enbart finns dyxtelexi. Eller för att jag har en språkstöring och befläckar ditt synfält.

Eftersom det måste lyftas fram att jag råkar begå skrivfel.

Mycket för att jag späner mig för mycket när jag ska skriva här. Det påverkar min förmåga att rättstava.

Men tack. Kommer nog dröja innan jag lyckas skacka av mig det tillräckligt att våga posta igen.

Tack du alsmäktiga språkpolis. Som tog tid att trycka ner mitt lilla mistag halsen på mig. Hoppas det inte var allt för betungande. Det råkade bli ett e istället för ett o. Hur ska jag någonsin lyckas åtgälda att du poängterar detta.

Ot.
Har du något imot mig som person. Är det det faktum att jag påstår att jag lider av en udda spåråkstörning. För alla vet att det enbart finns dyxtelexi. Eller för att jag har en språkstöring och befläckar ditt synfält.

Eftersom det måste lyftas fram att jag råkar begå skrivfel.

Mycket för att jag späner mig för mycket när jag ska skriva här. Det påverkar min förmåga att rättstava.

Men tack. Kommer nog dröja innan jag lyckas skacka av mig det tillräckligt att våga posta igen.

Det är alltid ett problem när folk stirrar sig blinda på hur en åsikt framförs istället för att se vad som verkligen sägs, eller så gör man det medvetet för att man inte har annat att argumentera om. Stå på dig istället ;)

sanningen är inte alltid trevlig, den kan vara riktigt otrevlig ibland, men inte mindre sann för det ;)

I tidigare diskussioner har vi ju kommit fram till att kvinnor som blivit utsatta för övergrepp eller misshandel är känsligare och tar illa vid sig om man allt för öppenhjärtigt o rått argumenterande.
Ett bevis för att det jag nu säger stämmer .
En överviktig som blivit mobbad för det har ofta en tunnare hud vad det gäller skämt o kommentarer kring vikt lång tid efter det mobbingen slutat.
Samma sak om någon blivit utsatt för verklig rasism, det är vanligt att man då utvecklar en känslighet även för ord som inte är rasistiska eller används rasistiskt.
Du är lika misogyn som du är rasistisk, jo tack det var ingen nyhet.

Att du skriver sådär som ett svar på @Kiries berättelse om hur vuxna människor grimaserar och gör sig lustig över hens utseende är bara sådan jävla bottennivå. Som om det inte är rasism hen utsätts för, som om hen bara har personliga komplex som hen måste jobba med själv.

Du kan ju inte ens läst Kiries inlägg. Ta fram stora skärmen, läs om, pudla.

Du är lika misogyn som du är rasistisk, jo tack det var ingen nyhet.

Att du skriver sådär som ett svar på @Kiries berättelse om hur vuxna människor grimaserar och gör sig lustig över hennes utseende är bara sådan jävla bottennivå. Som om det inte är rasism hen utsätts för, som om hen bara har personliga komplex som hen måste jobba med själv.

Du kan ju inte ens läst Kiries inlägg. Ta fram stora skärmen, läs om, pudla.
O så otrevligt..
Nej jag hatar inte kvinnor, varför skulle jag göra det?

Däremot så vet jag hur människor reagerar. Att människor som något eller någon gjort illa ofta utvecklar en känslighet gentemot det som skadat dem.
Om du är så naiv att du skäller ut mig för att jag påpekar detta faktum, ja skäll då, men det ändrar ju inget för det

O så otrevligt..
Nej jag hatar inte kvinnor, varför skulle jag göra det?

Däremot så vet jag hur människor reagerar. Att människor som något eller någon gjort illa ofta utvecklar en känslighet gentemot det som skadat dem.
Om du är så naiv att du skäller ut mig för att jag påpekar detta faktum, ja skäll då, men det ändrar ju inget för det
Och det var relevant att påpeka för @Kirie i kontexten av främmande människor som grimaserar mot/om hen? HUR DÅ?

Därför att det är vanligt att människor som mobbats för sitt utseende blir känsligare för detta ju längre det pågår.
Och den känsligheten sitter kvar länge.
Nu var det ett väldigt tydligt exempel på rasistiska otrevligheter som diskuterades, och som absolut inte handlar om någon slags känslighet. Och du kommer stolpandes och argumenterar emot och gafflar om känslighet. Det är både korkat och otrevligt.

Ja och då framförde jag den självklarheten att det inte är ordet som är rasistiskt i många fall, utan det värde vi lägger i ordet.

Att som någon skrev, kalla någon för turkhora gör ju inte ordet turk rasistiskt ej heller ordet hora. men kombinationen kan användas i en rasistisk mening

Ja och då framförde jag den självklarheten att det inte är ordet som är rasistiskt i många fall, utan det värde vi lägger i ordet.

Att som någon skrev, kalla någon för turkhora gör ju inte ordet turk rasistiskt ej heller ordet hora. men kombinationen kan användas i en rasistisk mening
Är det ett svar till mig? Jag förstår inte. Är det inte rasistiskt att dra i ögonvrårna och säga "tjing tjong kines" när en person med asiatiskt utseende går förbi?

Det är alltid ett problem när folk stirrar sig blinda på hur en åsikt framförs istället för att se vad som verkligen sägs, eller så gör man det medvetet för att man inte har annat att argumentera om. Stå på dig istället ;)

Därför att det är vanligt att människor som mobbats för sitt utseende blir känsligare för detta ju längre det pågår.
Och den känsligheten sitter kvar länge.

Tack vet. Har redan bivisat de som ansåg att min språkstörning var för kraftig. Så att jag aldrig skulle klara av grundskolan. Det var stop i gymnasiet istället. Men läste upp på komvux.

Men grundproblemet. Är att vissa anser sig bättre än andra och har aldrig fel, de har aldrig gjort fel heller. Hade en av dessa som svenska lärare i gymnasiet.
Jag. Jag har en alvarlig språkstörning, den kommer antagligen alltid påverka mitt språk.
Hon. Du läser för mycket böcker för att ha dyxtelexi, du har kommit över det.
Jag. Nej jag har en mer udda störning, det ska finnas papper på den och hur den påverkar mitt språk.
Hon. Ja du har inte lägre problem med dyxtelexi.

Tyvärr hade jag inte kunskapen och förmågan att rätta alla hennes felsägningar.
Dyxtelexi och spåråkstörning är inte samma sak. Inget av de försvinner. Du lär hjärnan att jobba runt det och det måste underhållas.

Är det ett svar till mig? Jag förstår inte. Är det inte rasistiskt att dra i ögonvrårna och säga "tjing tjong kines" när en person med asiatiskt utseende går förbi?
Lika lite som att himla med ögonen när en kraftigt överviktig kvinna beställer in en gräddbakelse på fiket. Men det förekommer och det får man lära sig leva med.

Fast... Det har ju aldrig funnits någon struktur i vårt samhälle där vi svennar har varit i underläge eller minoritet. Det är ju liksom det som är grundläggande för att det ska räknas som rasism. Det är vi som är den privilegierade gruppen.
dax för dig att lämna östermalm ge dig ut gggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggrrrrrr

Människor som lider av att höra ordet negerboll är extra känsliga.
många överviktiga tar illa vid sig om någon annan talar om den där feta.
Många flintskalliga är känsliga för anmärkningar vad det gäller hår o skallighet.
Det är ett välkänt faktum .

Och en färgad man från Afrika utsätts inte för rasism bara för att han ser en skylt med negerbollar till salu. rasism vore det att under den skylten skriva : får endast köpas av vita. Det vore rasism.
Att han känner sig illa berörd är en annan femma. men då handlar det inte om rasism.
Att du har helt egna definitioner av vad som är rasism är också ett välkänt faktum.

dax för dig att lämna östermalm ge dig ut gggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggrrrrrr
Inte för att det har någon betydelse men jag bor i ett område där över 20% av befolkningen visade sig vara "sdmän" vid det senaste valet. Antar att det med ditt sätt att se det betyder att jag är där ute. :up:

Lika lite som att himla med ögonen när en kraftigt överviktig kvinna beställer in en gräddbakelse på fiket. Men det förekommer och det får man lära sig leva med.

Det är rasistiskt att göra narr av någon utifrån ras, man behöver inte använda järnrör för att såra vet du.

Att göra narr av någon för personens vikt är bara elakt och plumpt, det visar på dåligt omdöme och/eller brist på empati.

:banghead: Du skämtar konstigt eller gör dig dum för att provocera. Extra onödigt att göra det genom att vara otrevlig mot specifika användare.
jag gör mig inte dum mot specifika användare. Men "tunn hud" gentemot vissa företeelser brukar vara ett tecken att man råkat illa ut tidigare, Då brukar vissa ämnen vara känsliga. Är det elakt eller dumt att påpeka ett så självklart faktum?

Det är rasistiskt att göra narr av någon utifrån ras, man behöver inte använda järnrör för att såra vet du.

Att göra narr av någon för personens vikt är bara elakt och plumpt, det visar på dåligt omdöme och/eller brist på empati.

Så bra då, men vilken ras har "Sneda ögon"?
Eller "stora näsor"
Rasism är när man diskriminerar en människa beroende på ras. EX, Siri får inte hyra en bil, därför att hon är Rom. Hon har inga betalningsanmärkningar, hon har täckning för beloppet på sitt kort.

Men om skämtet istället går på en enskild människa då handlar det nog mer om vanlig ordinär mobbing.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under en längre period kännt att jag har tappat bort den person som jag vill vara och vad jag vill med mitt liv. Alltså det...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: grodan21
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
494
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
389
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama