... nysvenskar ...
Spädbarn?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
... nysvenskar ...
Zigenare har de blivit kallade av andra, romer är ett romskt ord.Jag märker ju redan idag att vissa grupper börjar använda ordet Romer i samma nedsättande ordalag som det gamla ordet zigenare. Det är alltså bara en fråga om tid innan man för byta det med?
För min del så försöker jag se lite mer nyanserat på det hela.
Jag tror inte Lindgren uttryckte någon form av rasism när hon valde ordet Negerkung eller när hon lät Pippi leka kines, tror ni?
Ordet nysvenskar skulle vara positivt när det kom, idag är det tveksamt.
Precis som såna här debatter, ett enda j*vla mörker.
sättet som det som det sägs tex av nysvenskar tex bli kallad svenedjävel svennehora tex
varför är du rasist själv då varför är det okej att säga svenne det är också rasism
Fast... Det har ju aldrig funnits någon struktur i vårt samhälle där vi svennar har varit i underläge eller minoritet. Det är ju liksom det som är grundläggande för att det ska räknas som rasism. Det är vi som är den privilegierade gruppen.sättet som det som det sägs tex av nysvenskar tex bli kallad svenedjävel svennehora tex
Men vad är det du sitter och skriver?Eller negrinna?
Skulle precis fråga samma sak. Det är ju så man fan häpnar.Men vad är det du sitter och skriver?
Zigenare har de blivit kallade av andra, romer är ett romskt ord.
Vad Astrid Lindgren tyckte går att utläsa i en av länkarna längre upp.
För min del så försöker jag se lite mer nyanserat på det hela.
Jag tror inte Lindgren uttryckte någon form av rasism när hon valde ordet Negerkung eller när hon lät Pippi leka kines, tror ni?
Jag blir så provocerad av sådana här trådar. Alltså folk är så jävla historielösa, omedvetna om sina egna privilegier och rent ut sagt elaka att jag baxnar.Skulle precis fråga samma sak. Det är ju så man fan häpnar.
Varför är det OK med "finska pinnar" och "hamburgare"?
Finska invandrare i Sverige har också behandlats väldigt illa och med stort förakt. Man kan, i kak-debatten, ställa sig frågan om det är historian bakom "finska pinnar"?
Nej det är väl ändå en rimlig lägstanivå att begära... Att vuxna(!) människor beter sig så är bara för bedrövligt.Inte kan det vara för mycket begärt att kunna gå på stan utan att folk ska kommentera min etnicitet med grimaser?
Eftersom det var jättespännande med Afrika (jovisst det är ett pyttelitet land som är helt heterogent på alla sätt... precis som det var jättespännande med sjörövarna.
Jag fick för ett tag sedan frågan "Om dina barn pekar på en neger och frågar vad det är, vad säger du då?"
En riktig skräck historia. Anledningen till att jag inte köper nya böcker av hen.
Jag tycker det är fullt rimligt att göra den här lilla ändringen i Pippi-filmen. Jag ser inte problemet just här.
Det som gör mig lite orolig är att det generellt blir allt mer som tolkas som stötande och att folk blir upprörda när texter och filmer använder "fel" uttryck. Vi hamnar lätt på ett sluttande plan där vi mer och mer börjar med självcensur för att inte göra någon upprörd. Jag tycker det skall gå att diskutera detta utan att bli förlöjligad.
Varför är det oroande? Det har väl alltid varit så, sedan språket uppstod, att man inte kan kalla andra vadsomhelst om man vill undvika att stöta sig med dem. Vanlig hyfs, eller sociala spelregler, helt enkelt. Språkbruk och ords innebörd varierar ju över tid och i olika sammanhang, så det har väl också alltid varit så att något som inte varit ett skällsord kan bli det, och vice versa. Som jag ser det är det en del av dealen med att leva tillsammans med andra och ha ett gemensamt språk att kommunicera med.
Det här har debatterats en hel del. Här är bara en länk som beskriver rätt väl vad jag menar
http://www.corren.se/asikter/ledare/frals-oss-fran-censurivrarna-6307615.aspx