Med ditt sätt att se det kan man komma undan med mycket. Inte minst kan man alltid efterfabricera något lämpligt.Många av de ord som betraktas som rasistiska av flertalet här är inte rasistiska. Inte för än man lägger en rasistisk värdering i ordet.
Ordet kultur är väl knappast rasistiskt eller hur?
Men genom att kombinera det med ett annat neutralt ord så gör man ett nytt som helt klart är negativt laddat
Ordet "kultur berikare" Viket återigen bekräftar det jag gång på gång hävdat. Det är vad man laddar orden med som gör dem till rasistiska.
Det handlar om det värde en symbol ett ord har för en individ.
Tror du exempelvis den svenska flaggan på balkongerna i Landskrona står för frihet, jämlikhet o demokrati, det de flesta av oss förknippar med den Svenska flaggan. Nej man använder den som en symbol för att markera var man står.
Ska vi för den skull förbjuda flaggan?
Eller orden
Jag anser inte det.
Man kan exempelvis gärna säga judesvin. Vad då? Jag älskar grisar så för mig är det inget negativt.
Och det är klart att jag kan stå och skrika Heil Hitler. DU vet väl inte vilken Hitler jag syftar på?
Om jag kallar någon fetknopp är det naturligtvis inte kränkande heller, så länge JAG inte har något emot fetma.
Och om jag säger "Jag ska knulla din morsa" så är det självklart en komplimang - det är inte alla som har en morsa som jag vill knulla!
Det blir i princip helt omöjligt att, på rasistiskt eller annat vis, kränka någon verbalt.