Pippi rasistiskt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Verkligen inte. Snarare en beskrivning på hur du slingrar dig i ämnet. Och ett trött konstaterande att det nog är så det kommer fortsätta, oavsett vad någon annan säger.
Du säger att man ska undvika ord för att just dessa ord kränker vissa individer, eller hur.
Jag hävdar att det inte är ordet utan vad man menar som kränker.

Menar jag ett en musiktyp och använder ordet zigenarmusik i beskrivningen, vilket är vedertaget såväl inom som utom landet så är det inte kränkande.

Däremot om jag använder ordet zigenare som ett dömande begrepp när jag vill beskriva en typ av brottslighet så är det kränkande, där bör jag använda ordet Rom istället

Verkligen inte. Snarare en beskrivning på hur du slingrar dig i ämnet. Och ett trött konstaterande att det nog är så det kommer fortsätta, oavsett vad någon annan säger.
Du säger att man ska undvika ord för att just dessa ord kränker vissa individer, eller hur.
Jag hävdar att det inte är ordet utan vad man menar som kränker.

Menar jag ett en musiktyp och använder ordet zigenarmusik i beskrivningen, vilket är vedertaget såväl inom som utom landet så är det inte kränkande.

Däremot om jag använder ordet zigenare som ett dömande begrepp när jag vill beskriva en typ av brottslighet så är det kränkande, där bör jag använda ordet Rom istället
Nej jag ser ingen som helst anledning i att poängtera hudfärg.

/Medelålders vit man
om du ska beskriva mannen som rånade dig så ger det inte mycket att gå på, en man ca 25 år medellängd.

-Mörk, ljus.

-vad spelar det för roll det var en människa.

Rasister, homosexuella, individualister, feticher o alla andra har ju lika rätt att finnas till å få vara det dom är. Å det är ju det som gör Sverige så berikande o fantastiskt :)
För att inte tala om jihadister och islamister, dom kan ju vara så explosiva i sitt sätt att uttrycka sig :)

Varför behöver man poängtera vilken hudfärg eller härkomst någon har? :confused:
Det är väl totalt oviktigt vilken härkomst, utseende eller ev religion en människa har?

Du får hemskt gärna nämna ett exempel är det är nödvändigt att tala om att någon är "mulatt" .

Men det finns ju? tex polisen använder sig av det när dom beskriver personer.

Det har jag flera gånger. Men är det fel att använda mulatt? Är det rasistiskt? Har aldrig hört att det är opassande som tex neger är.

Wikipedia hade en rätt bra beskrivning. :) http://sv.wikipedia.org/wiki/Mulatt

"Ordet mulatt kommer av spanska eller portugisiskamulato, av latinetsmulus 'mula', 'mulåsna'. Termen jämför den vita föräldern med en häst och den svarta med en åsna."

Mulatt som ord har jag uppfattat som helt ok, fram till för några år sedan då jag blev "uppläxad" av någon jag tänkte på som mulatt. Det är nog olika hur det uppfattas, och därför undviker jag det gärna. Jag känner inte för att råka antyda att jag tycker att någons förälder var en åsna.

Det kan inte vara så att "vi" "förstorar" upp det hela? Att det är vi som tycker det är fel att det heter negerkung,negerboll eller vad det nu finns för ord? Tycker mörkhyade att
det är rasistiskt?

Bra fråga. Jag ställde den frågan för ett antal år sedan till två kompisar som är negrer. De sa båda två att det rätta ordet är neger och att vi borde fortsätta använda ordet negerboll.

Men det finns ju? tex polisen använder sig av det när dom beskriver personer.

Så du har en position där du behöver beskriva en människas etniska härkomst när du talar om den?

Jag undrade varför Du behövde poängtera någons härkomst i mitt första inlägg.
Varför inte bara använda människan namn? Eller är det viktigt för dig att beskriva utseende och etisk härkomst när du talar om människor?

Och nej. poliser beskriver inte människor på det sättet som norm. men det finns äpplen och päron i alla yrken.

Senast ändrad av en moderator:
Återigen ett dubbelt svar, Nej man ska inte ändra i gammal text, följt av ja, man ska ändra i gammal text Må de?
Är det för avancerat för dig att man inte förespråkar att ändra texten men kan se en poäng i det i vissa lägen? I så fall är jag ledsen, där kan jag inte hjälpa dig, misstänker att det är bortom din fattningsförmåga eller så spelar din vilja att till varje pris ha rätt dig ett spratt så du missförstår avsiktligt.

Jag undrade varför Du behövde poängtera någons härkomst i mitt första inlägg.
Varför inte bara använda människan namn? Eller är det viktigt för dig att beskriva utseende och etisk härkomst när du talar om människor?

Nej det skrev du inte, men tex om jag pratar med en kompis om en tjej/kille och kompisen inte förstår vem
jag menar, då kan jag
använda mulatt. Sen använder jag inte det varje dag men behöver jag beskriva en svartvit person säger jag mulatt och inte svartvit.

Varför behöver man poängtera vilken hudfärg eller härkomst någon har? :confused:
Det är väl totalt oviktigt vilken härkomst, utseende eller ev religion en människa har?

Du får hemskt gärna nämna ett exempel är det är nödvändigt att tala om att någon är "mulatt" .
Oviktigt eller inte, ibland är det praktiskt att kunna beskriva någon om man inte kommer ihåg namnet. Jag skulle kunna säga polskan på restaurangen, eller den mörkhyade taxichaufören av rent praktiska skäl.

Andra exempel kan vara " hon är jude så de firar inte jul", de har åkt till kina på semester då de adopterat ett barn därifrån.

Just mulatt låter dock rätt överflödigt men personers ursprung, religon och härkomst är absolut inte oviktiga, det är en del av personens identitet och kan vara praktiskt att referera till i många sammanhang och det helt utan att lägga någon negativ värdering i det.

Nej det skrev du inte, men tex om jag pratar med en kompis om en tjej/kille och kompisen inte förstår vem
jag menar, då kan jag
använda mulatt. Sen använder jag inte det varje dag men behöver jag beskriva en svartvit person säger jag mulatt och inte svartvit.
Hittills har jag aldrig sett en svartvit person. Jo förresten med hjälp av bodypaint. Däremot har jag träffat folk med hy i samma nyans som kaffelatte vilket kanske är relevant om man ska beskriva hur någon sett ut.

jag menar, då kan jag

Jo det gjorde jag. Jag skrev att du hemskt gärna fick nämna ett exempel där det var nödvändigt att tala om att någon är "mulatt".

Man kan också beskriva en person som "Den där mörkhåriga tjejen som är kompis med..."
Eller säger du kanske "mulatten som är kompis med...."???
Med tanke på hur otrolig uppblandade våra etiska "blod" är idag är det ju bara stendumt att säga mulatt. Det innebär att man behöver veta vilka föräldrarna är för att det ska bli en "svartvit" person som du själv säger och då vet man antagligen mer saker om personen som beskriver den bättre än dess etniska tillhörighet.

Visst kan du uttala meningar som en annan människa uppfattar som kränkande, som rasistiskt. Men därifrån till att fälla någon för det i en domstol är det en lång väg
1 Det ska kunna dokumenteras och bevisas
2 Tillmälet ska vara så allvarligt att domstolen anser det vara kränkande, inte bara någon med extremt tunn hud.
ja, det är svårt.
Och??

Det var väl ingen som pratade om att fälla någon i domstol; diskussionen började ju i att du beskrev händelsen som något som kunde hända någon med "tunn hud" medan de flesta andra talade om vad som det faktiskt var (enligt beskrivningen som är vad vi har att utgå ifrån): någon som gjorde ett rasistiskt uttalande gentemot en medmänniska.
Sen började DU dra upp domstolar och fällande domar.

Jag tror personligen inte att en domstol skulle ta upp och lagföra någon för att han säger tjing/tjong till en kvinna med kinesiskt/koreanskt/japanskt utseende. Jag tror att man inte anser det vara så kränkande att det motiverar en lagföring..gör du?
Jag hänvisar det jag skrev precis härovan:
Ingen annan än DU började föra någon slags argumentation om just domstolar och fällande domar. Det kan faktiskt anses vara rasistiskt helt UTAN att någon blir fälld i en domstol.

Jo det gjorde jag. Jag skrev att du hemskt gärna fick nämna ett exempel där det var nödvändigt att tala om att någon är "mulatt".

Man kan också beskriva en person som "Den där mörkhåriga tjejen som är kompis med..."
Eller säger du kanske "mulatten som är kompis med...."???
Med tanke på hur otrolig uppblandade våra etiska "blod" är idag är det ju bara stendumt att säga mulatt. Det innebär att man behöver veta vilka föräldrarna är för att det ska bli en "svartvit" person som du själv säger och då vet man antagligen mer saker om personen som beskriver den bättre än dess etniska tillhörighet.

@Lobelia Beskrev det mycket bättre än mig.

Bra fråga. Jag ställde den frågan för ett antal år sedan till två kompisar som är negrer. De sa båda två att det rätta ordet är neger och att vi borde fortsätta använda ordet negerboll.

"Jag frågade två tjejkompisar vad man bör kalla tjejer med korta kjolar och de båda sa att hora var okej så vi borde fortsätta med det." eller "Om man blir arg på min kompis som är jude är det helt okej att säga judejävel så jag ser inget fel med det".

:banghead:

När den här diskussionen om negerboll och rätten att använda ordet neger (som jag verkligen inte förstår att folk ens orkar debattera om, och nu när jag skriver det här fattar jag knappt ens själv att jag orkar skriva) brukar jag ställa frågan; skulle alla ni som slåss för negerboll och neger kalla en mörkhyad person för neger i hens närvaro? Eller beställa en "negerboll" av en mörkhyad person? De flesta brukar då bli lite obekväma men det visar klockrent på ordets egentliga betydelse.

[Det har jag flera gånger.
Jaså?

Det låter rätt krångligt. Som barn hade jag en släkting vars kompis är mörkhyad. Jag trodde hela uppväxten att hon var av afrikanskt ursprung och alltså hade svarta föräldrar. Som 14åring fick jag träffa hennes mamma; en vit kvinna. Ja, det är hennes biologiska mamma. Och hon är då definitionsmässigt just "mulatt" om man nu ska använda förlegade ord.

Hur vet DU att människor du beskriver är "mulatter"? (eftersom jag inte visste det trots att jag träffat denna tjej regelbundet sen jag ca 4 år).

Hittills har jag aldrig sett en svartvit person. Jo förresten med hjälp av bodypaint. Däremot har jag träffat folk med hy i samma nyans som kaffelatte vilket kanske är relevant om man ska beskriva hur någon sett ut.

Nej jag säger inte heller svartvit utan mulatt. Kaffelatte lät ju vackert!

@Lobelia Beskrev det mycket bättre än mig.

Men nu härstammar ordet mulatt från just det som @Stereo nämnde här ovan och var just en nedlåtande benämning på "blandraser" av vit och afrikan. Oftast en vit man som förlustat sig med en svart kvinna.

Det finns inga namn för personer av vit/italiensk härkomst eller asiatisk/ turkisk mm. Gissa varför?

Därför kan inte "mulatt" heller jämföras med polskan, juden osv även om alla är en hint om en tillhörighet.

"Jag frågade två tjejkompisar vad man bör kalla tjejer med korta kjolar och de båda sa att hora var okej så vi borde fortsätta med det." eller "Om man blir arg på min kompis som är jude är det helt okej att säga judejävel så jag ser inget fel med det".

:banghead:

När den här diskussionen om negerboll och rätten att använda ordet neger (som jag verkligen inte förstår att folk ens orkar debattera om, och nu när jag skriver det här fattar jag knappt ens själv att jag orkar skriva) brukar jag ställa frågan; skulle alla ni som slåss för negerboll och neger kalla en mörkhyad person för neger i hens närvaro? Eller beställa en "negerboll" av en mörkhyad person? De flesta brukar då bli lite obekväma men det visar klockrent på ordets egentliga betydelse.
Jag har också argumenterat så. Och jag har pratat om filmen Sunes sommar med scenen där Sunes pappa ska förklara för ett gäng svarta basketspelare vad negerbollarna är för något (och det slutar med att han kallar dem wienerbröd). Anledningen till att de flesta svenskar (gissningsvis en överväldigande majoritet) skrattade åt den scenen redan när filmen gavs ut är ju just precis att de INSER någonstans innanför pannbenet att Sunes pappa ju inte kan säga negerboll till ett gäng svarta killar.

Och då kan man ju egentligen inte plötsligen påstå att det är ett helt NEUTRALT ord. Om det vore så skulle ju alla ha tänkt "vad knäppt... Sunes pappa kan ju bara säga "we call them negroe balls because they are black!" och helt utan att förvänta sig någon som helst reaktion på det".

Och då skulle liksom inte poängen i den scenen gått fram.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under en längre period kännt att jag har tappat bort den person som jag vill vara och vad jag vill med mitt liv. Alltså det...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: grodan21
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
492
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
389
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama