Pippi rasistiskt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaså?

Det låter rätt krångligt. Som barn hade jag en släkting vars kompis är mörkhyad. Jag trodde hela uppväxten att hon var av afrikanskt ursprung och alltså hade svarta föräldrar. Som 14åring fick jag träffa
hennes mamma; en vit
kvinna. Ja, det är hennes
biologiska mamma. Och hon är då definitionsmässigt just
"mulatt" om man nu ska
använda förlegade ord.

Hur vet DU att människor du beskriver är "mulatter"? (eftersom jag inte visste det trots att jag träffat denna
tjej regelbundet sen jag ca 4
år).

Det vet man inte. Men oftast är mulatter ljusbruna till hyn med mörkt hår.

Det vet man inte. Men oftast är mulatter ljusbruna till hyn med mörkt hår.

Jösses...du är inte lite fördomsfull här!
Finns verkligen inget "oftast" i hur en person av dessa två olika härkomster ser ut.
För att dra en VIDRIG jämförelse så korsar du en schäfer med en labrador så kan 7 valpar ser totalt olika ut och det inte klockrent att gissa rasen med att säga "schabrador". För att kunna ge den hundraprocentiga benämningen behöver du veta hundarnas ursprung. För det kan lika gärna vara schäfer/golden

Eller svensk/brasilianare

Ja, som brunt hår, blåa ögon, fin hy, vit, brun eller mulatt till hyn.

Hur i all världen lyckas du se skillnad på någon som har två bruna föräldrar, och därför är brun i huden, och någon som har en svart och en vit förälder, och därför är brun i huden? Alla afrikaner är ju inte korpsvarta, men för den skull är ju knappast alla nordafrikaner t ex mulatter.

Vem använder ens ett sånt ord nuförtiden? Barack Obama t ex, har jag aldrig hört benämnas som en mulattpresident. Och då har det ju ändå varit väldigt mycket prat om hans hudfärg genom åren.

Om 'mulatt' definieras som någon som har blandat etniskt ursprung (i detta fallet 'svart' och 'vit') så är det nog inte många som inte är det, inklusive de flesta som postar på detta forum.

Henry Louis Gates, en professor från Harvard och en senior forskare om just 'svart' historia i USA är också ansvarig för en fascinerande tv serie som heter Finding Your Roots där han släktforskar runt framstående personer (okej en hel del musiker och skådespelare också :D) och det visade sig vid DNA test att i nästan alla fall från vitaste vit till svartaste svart fanns det olika etniska grupper i ursprunget. Condolezza Rice te.x var till 85% etniskt kaukasier (med några procent native american och kaukasier). Liknande DNA projekt i Europa har visat på nästan identiska resultat.

Världshistorien är en av folkvandring och konstant blandning av genetik och kultur. Det finns inte en enda person på jorden som är 'renrasig.' De flesta av oss är dessutom delvis Homo neanderthalensis. Genetiskt är vi alla mulatter och bastarder.

Embrace your inner mulatto I say! :bump:

Är det för avancerat för dig att man inte förespråkar att ändra texten men kan se en poäng i det i vissa lägen? I så fall är jag ledsen, där kan jag inte hjälpa dig, misstänker att det är bortom din fattningsförmåga eller så spelar din vilja att till varje pris ha rätt dig ett spratt så du missförstår avsiktligt.

Ja det är rätt enkelt, antingen accepterar man att redigera i gammal litteratur eller så gör man det inte, är det så svårt att förstå?
Du accepterar det , inte jag

ja, det är svårt.
Och??

Det var väl ingen som pratade om att fälla någon i domstol; diskussionen började ju i att du beskrev händelsen som något som kunde hända någon med "tunn hud" medan de flesta andra talade om vad som det faktiskt var (enligt beskrivningen som är vad vi har att utgå ifrån): någon som gjorde ett rasistiskt uttalande gentemot en medmänniska.
Sen började DU dra upp domstolar och fällande domar.

Jag hänvisar det jag skrev precis härovan:
Ingen annan än DU började föra någon slags argumentation om just domstolar och fällande domar. Det kan faktiskt anses vara rasistiskt helt UTAN att någon blir fälld i en domstol.
"Tunn hud" beskriver att vissa människor har en överkänslighet.
Även skämt eller uttalanden som normalt sett inte är stötande eller kränkande uppfattas så av en individ som är känslig för just det samtalsämnet.
Har en flicka varit överviktig hela sin skoltid och mobbats för det så är hon ofta känslig för det ämnet även i vuxen ålder även om hon då vuxit ur övervikten.
Det är naturligt och det är förklarligt.

Och i det här fallet fanns som du säger en beskrivning som föranledde mig att dra slutsatsen att det inte var första gången någon kommenterade personens utseende. Alltså finns det anledning att anta att personen utvecklat vad jag kallar "tunn hud"

Att folk retas har i alla tider förekommit, kommer att i alla tider förekomma.
Gliringar och elaka kommentarer hör livet till och endast de med "tunn hud" tar illa vid sig.

Tyskar får ständigt höra att de är "preussare" Finnar att de ständigt bär kniv osv osv

Vem använder ens ett sånt ord nuförtiden? Barack Obama t ex, har jag aldrig hört benämnas som en mulattpresident. Och då har det ju ändå varit väldigt mycket prat om hans hudfärg genom åren.

Jag gör det och många fler. Men ibland är det enklast eller som lobelia skrev av praktiska skäl.

Mulatt

@Voff
Ok hur skulle du beskriva mulatter då?

Efter utseende, som man gör med alla andra människor? Det är ju inte svårare än att beskriva hur en rödhårig människa ser ut, fast vi inte har ett särskilt ord för människor mes rött hår, ljus hy och gröna ögon, t ex. Ofta använder man ju ett land eller världsdel som referens, det är ju inte annorlunda än med asiater eller européer.

Jag gör det och många fler. Men ibland är det enklast eller som lobelia skrev av praktiska skäl.

Mulatt

Ja, och det är första gången jag hört någon den här sidan trettiotalet använda ordet mulatt om en person med den härkomsten. Resten av världen säger inte att Obama är en mulattpresident, utan Amerikas förste svarte eller afroamerikanske president.

Ja det är rätt enkelt, antingen accepterar man att redigera i gammal litteratur eller så gör man det inte, är det så svårt att förstå?
Du accepterar det , inte jag
Och att ha en åsikt att man inte bör förändra men man kan se poängen i vissa förändringar är totalt omöjligt för dig att relatera till? Jag kan bara beklaga, dit liv hade varit rikare om du hade förmåga att se nyanser och inte bara svart och vitt.

Men det är väl rasistiskt i högsta grad att säga Amerikas första svarta president :eek:. Att behöva ange att han är svart alltså. Varför räcker det inte med Amerikas President :confused:

För att det har viss betydelse att han är svart, givet USAs historia och samhällsstrukturer. Det rasistiska är inte att säga vilken hudfärg en människa har, det rasistiska är att använda ett rasistiskt ord för att göra det.

Jfr: att säga att någon är jude är inte antisemitiskt, att säga att någon är en kroknäsa eller ett judesvin är det.

B

Beskriv utseendet! Hur djäkla svårt kan det vara? Har du ett så dåligt ordförråd att du känner dig tvingad att använda ordet mulatt som faktiskt inte säger något alls om hur personen ser ut?
Men mulatt måste väl betyda nått annars skulle det ju inte finnas. Men det är ju inte alls rasistiskt eftersom många o media inte har bestämt det :)

För att det har viss betydelse att han är svart, givet USAs historia och samhällsstrukturer. Det rasistiska är inte att säga vilken hudfärg en människa har, det rasistiska är att använda ett rasistiskt ord för att göra det.

Jfr: att säga att någon är jude är inte antisemitiskt, att säga att någon är en kroknäsa eller ett judesvin är det.
Det har jag inte hört är rasistiskt eftersom det inte är så många som har bestämt det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under en längre period kännt att jag har tappat bort den person som jag vill vara och vad jag vill med mitt liv. Alltså det...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: grodan21
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
492
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
389
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama