Spånar lite. Jag tänker mig att det nog inte hade varit några konstigheter om det hade funnits ett namn för alla olikheter. Min hudfärg är till exempel betydligt mörkare än min dotters, på min pappas sida har vi den fräkniga lite rödaktiga hudtonen, en del har mer olivfärgad ton osv. Men det finns inga namn för dom skillnaderna. Och ska det vara jämförbart så ska man också VARA hur man ser ut. Inte att man HAR ett visst utseende.Men ärligt, det är praktiskt att kunna referera till hudfärg/etniskt ursprung när man ska beskriva någon och det går utmärkt utan att kalla någon nigger, svartskalle, guling eller något annat nedsättande. Det är inget att göra en stor affär av. Det blir konstigt om man ska vara så PK att det går till överdrift och blir opraktiskt.
Vi har lockigt, rakt, krulligt, rött, ljust, svart, brunt hår och ljus, rödaktig, mellan eller olivfärgad hud. Men man ÄR en neger eller en mulatt. Det är ett substantiv. Utseendet blir liksom en identitet och med generella identiteter följer ofta tillskrivna egenskaper. Fördomar. Det finns förstås undantag bland oss vita också för man kan vara något baserat på hårfärg också. Om man är kvinna. Blondin och brunett är ju något man är och även där blir det en identitet som tillskrivs egenskaper. Man har i och för sig misslyckats med att göra den rödhåriga kvinnan till ett substantiv men alla vet förstås att även hon har sina egenskaper. Herregud vilket humör!