Pippi rasistiskt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir aldrig trött på att peka på de politiska realiteterna, fast vissa tycks ju tröttna på sanningen ibland ;)

Allt blir tjattigt när det upprepas i det oändliga. Du har dessutom ofta en avvikande bild om vad som är sanning, och den "sanning" du delger du även om inlägget du svarar på handlar om något helt annat.

Det är knappast mindre dåligt att rasisterna sitter i riksdagen. Demokrati, vet du Gammeln, kräver en hög tolerans för olika åsikter. Det betyder inte på något sätt att åsikterna accepteras som bra eller rumsrena. Bara att de måste få existera, även i riksdagen, om de samlar tillräckligt med röster
röster.

Och du, alla röster räknas lika i vår demokrati, oavsett om de är avgivna av rasistiska nazister eller kloka samhällsmedborgare.

Sedan att majoriteten vill att de ska ha exakt noll inflytande, gör att man arbetar inom demokratins ramar för att uppnå det.

Demokratin står högt i kurs helt enkelt.

Och, som du vet, innebär demokrati att alla åsikter har rätt att föredras i riksdagen så länge man har mandat till det.
Enda begränsningen är väl de ramar svensk lagstiftning sätter eller hur?
Sedan, om flera partier i riksdagen gemensamt arbetar för att manövrera ut ett eller flera andra, det är ju det normala politiska spelet.

Sossarna gjorde ju så under flera decennier visavi kommunisterna. chansande på att kommunisterna skulle välja det i deras ögon minst dåliga alternativet och rösta med sossarna.

Ditt svar llb får mig att undra om du överhuvudtaget läst sjöbergas inlägg. Det känns lite konstigt när du mest bara skriver om sjöbergas inlägg med andra ord och beter dig som om du försöker förklara något komplicerat för en ovetande och det på ett lite nedlåtande sätt. Det är snällt att du försöker upplysa men varför lägga tid att upplysa någon om det denne redan skrivit? Är det för att du ville få chansen att ge Socialdemokraterna din vana trogen?

Det är ganska lätt att tröttna på dina sanningar. Även i de delar där de har med verkligheten att göra, upprepas de i evighet oavsett vad tråden skulle handla om.
Är det något här som inte stämmer?
"
Och, som du vet, innebär demokrati att alla åsikter har rätt att föredras i riksdagen så länge man har mandat till det.
Enda begränsningen är väl de ramar svensk lagstiftning sätter eller hur?
Sedan, om flera partier i riksdagen gemensamt arbetar för att manövrera ut ett eller flera andra, det är ju det normala politiska spelet.
Sossarna gjorde ju så under flera decennier visavi kommunisterna. chansande på att kommunisterna skulle välja det i deras ögon minst dåliga alternativet och rösta med sossarna"

Ditt svar llb får mig att undra om du överhuvudtaget läst sjöbergas inlägg. Det känns lite konstigt när du mest bara skriver om sjöbergas inlägg med andra ord och beter dig som om du försöker förklara något komplicerat för en ovetande och det på ett lite nedlåtande sätt. Det är snällt att du försöker upplysa men varför lägga tid att upplysa någon om det denne redan skrivit? Är det för att du ville få chansen att ge Socialdemokraterna din vana trogen?

1 vilket rasistiskt parti sitter i riksdagen?
Och om du pekar ut något så gör det gärna med utdrag ur deras program som verkligen visar att partiet är rasistiskt.

Att partier agerar o interagerar för att kontrollera riksdagen är väl inget nytt. Att man använder andra partiers mandat till ett så lågt pris som möjligt inte heller.
Och till slut Sossarna har varit mästare på den här leken. Både kommunister och Centerpartister har släppt till mandat så att Sossarna kunnat besätta regeringsposter genom historien.

Allt blir tjattigt när det upprepas i det oändliga. Du har dessutom ofta en avvikande bild om vad som är sanning, och den "sanning" du delger du även om inlägget du svarar på handlar om något helt annat.

Vi har inte samma uppfattning i vissa frågor. vad är då sanning? Din version eller min?
Jag använder den version (när det gäller rasism) som idag gäller om myndigheterna ska agera.
Vilken använder du, jo den uppfattning som media gärna sprider, där man blandar in främlingsfientlighet i det ursprungligt biologiska begreppet.

Och vad det gäller tjat, du har ca 1/2 så många inlägg som jag, och de flesta av dina inlägg är riktade till mig, eller om mig, så du är rätt bra på att tjöta du med ;)

Och vad det gäller tjat, du har ca 1/2 så många inlägg som jag, och de flesta av dina inlägg är riktade till mig, eller om mig, så du är rätt bra på att tjöta du med ;)
Hälften så bra som du, på att tjata. Jag ligger alltså i lä där.

Att de flesta är riktade till dig är att övriga tar det ett eller två inlägg att reda ut en sak som tar minst 100 med dig, och troligen så blir frågan inte utredd.

Vi har inte samma uppfattning i vissa frågor. vad är då sanning? Din version eller min?
Jag använder den version (när det gäller rasism) som idag gäller om myndigheterna ska agera.
Vilken använder du, jo den uppfattning som media gärna sprider, där man blandar in främlingsfientlighet i det ursprungligt biologiska begreppet.

Ja du använder din hemsnickade version, vi vet, som är en delmängd av vad som generellt menas med rasism. Du likställer rasism med den lilla delmängd som tillhör brott som hets mot folkgrupp, förtal eller liknade. Ungefär som du skull anse att ordet mobbing skulle definieras av de brott som folk ibland utför i samband med mobbing (ringa misshandel främst) och om det inte går att lagföra så handlar det inte om mobbing.

Hälften så bra som du, på att tjata. Jag ligger alltså i lä där.

Att de flesta är riktade till dig är att övriga tar det ett eller två inlägg att reda ut en sak som tar minst 100 med dig, och troligen så blir frågan inte utredd.
Med tanke på att jag inte bara svarar dig så ;) Hänger du med rätt bra.
Och för att spara inlägg, min "hemsnickrade" version är ju den som är officiell. Den där rasism bygger på biologiska skillnader, verkliga eller imaginära. Din version lägger till att rasism också är när man är elak mot någon annan oavsett vem.
Sorry den versionen stämmer inte
Rasism bygger på rasbiologi. Vi hade ju tom ett institut för rasbiologi, som så vitt jag vet inte lades ner utan att det gick upp i ngt annat. Det var inget institut som forskade kring mobbing, man forskade på rasbiologi.
Utifrån det kom namnet Rasims, rasist. Men du kommer säker att hävda att det är min hemsnickrade version det med.
Rasbiologi, ras, rasism, rasist dessa begrepp hör faktiskt ihop... :)

Med tanke på att jag inte bara svarar dig så ;) Hänger du med rätt bra.
Och för att spara inlägg, min "hemsnickrade" version är ju den som är officiell. Den där rasism bygger på biologiska skillnader, verkliga eller imaginära. Din version lägger till att rasism också är när man är elak mot någon annan oavsett vem.
Sorry den versionen stämmer inte
Rasism bygger på rasbiologi. Vi hade ju tom ett institut för rasbiologi, som så vitt jag vet inte lades ner utan att det gick upp i ngt annat. Det var inget institut som forskade kring mobbing, man forskade på rasbiologi.
Utifrån det kom namnet Rasims, rasist. Men du kommer säker att hävda att det är min hemsnickrade version det med.
Rasbiologi, ras, rasism, rasist dessa begrepp hör faktiskt ihop... :)
Menar du att det är fel att som jag gör använda definitionen NE, wiki mfl källor använder, det som lärs ut i skolor och som större delen av befolkningen anser vara rasism?

Menar du att det är fel att som jag gör använda definitionen NE, wiki mfl källor använder, det som lärs ut i skolor och som större delen av befolkningen anser vara rasism?
Utan begreppet ras, utan rasdiskriminering, särbehandling grundad på rasbiologi finns ingen rasism.

Din version brukar kallas kulturrasism. Då värderar man kulturer på samma sätt som i rasismen värderar raser.

Skulle du exempelvis skriva att SD som parti gjort ett flertal kulturrasistiska uttalanden så skulle jag kunna ge dig rätt. Men inte då du hävdar att partiet officiellt är rasistiskt.
Diskrimineringsombudsmannenmenar att rasism ursprungligen ärett ord som beskriver uppdelningen av människor i ett rassystemdär vissa raser biologiskt är underställda andra. Idag pratar man mer om kulturrasism – föreställningen om att kulturer är absoluta, oföränderliga och definierar individens egenskaper.

Så vill du fortsätta diskutera rasism eller vill du diskutera kulturrasism? ;)

Utan begreppet ras, utan rasdiskriminering, särbehandling grundad på rasbiologi finns ingen rasism.

Din version brukar kallas kulturrasism. Då värderar man kulturer på samma sätt som i rasismen värderar raser.

Skulle du exempelvis skriva att SD som parti gjort ett flertal kulturrasistiska uttalanden så skulle jag kunna ge dig rätt. Men inte då du hävdar att partiet officiellt är rasistiskt.
Diskrimineringsombudsmannenmenar att rasism ursprungligen ärett ord som beskriver uppdelningen av människor i ett rassystemdär vissa raser biologiskt är underställda andra. Idag pratar man mer om kulturrasism – föreställningen om att kulturer är absoluta, oföränderliga och definierar individens egenskaper.

Så vill du fortsätta diskutera rasism eller vill du diskutera kulturrasism? ;)

Du har missat en bit här, jag och flera andra har ett flertal gånger skrivit att din definition är för snäv, att du har hakat upp dig på en delmängd av vad som är rasism inte att det du menar är rasism inte är det.
Med tank på detta så är din kommentar högst märkligt, har du inte förstått vad jag skrivit eller tilldelar du mig en vad du tycker är passande åsikt att kritisera?

Givetvis är kulturrasism liksom ideologisk rasism och flertalet andra typer (om inte alla) delmängder i begreppet rasism.Jag debatterar givetvis helheten i rasismbegreppet liksom alla utom du gjort hela tiden.

PS Det är förlegat med raser, det gamla dravlet om raser gäller inte i de modernare definitionerna, rent biologiskt finns det inga raser.

Du har missat en bit här, jag och flera andra har ett flertal gånger skrivit att din definition är för snäv, att du har hakat upp dig på en delmängd av vad som är rasism inte att det du menar är rasism inte är det.
Med tank på detta så är din kommentar högst märkligt, har du inte förstått vad jag skrivit eller tilldelar du mig en vad du tycker är passande åsikt att kritisera?

Givetvis är kulturrasism liksom ideologisk rasism och flertalet andra typer (om inte alla) delmängder i begreppet rasism.Jag debatterar givetvis helheten i rasismbegreppet liksom alla utom du gjort hela tiden.

PS Det är förlegat med raser, det gamla dravlet om raser gäller inte i de modernare definitionerna, rent biologiskt finns det inga raser.
Om du anklagar någon för rasism, så anklagar du någon för att göra biologisk skillnad mellan människor och det av rasbiologiska orsaker, inte för att han anser muslimer eller katoliker tillhöra fel religion.

Att du inte inser skillnaden mellan främlingsfientlighet intolerans och ren rasism har du ju återigen bevisat.

Om du anklagar någon för rasism, så anklagar du någon för att göra biologisk skillnad mellan människor och det av rasbiologiska orsaker, inte för att han anser muslimer eller katoliker tillhöra fel religion.

Att du inte inser skillnaden mellan främlingsfientlighet intolerans och ren rasism har du ju återigen bevisat.

Var ser du kopplingen mellan dessa inlägg? Läs om och kommentera mitt inlägg om du vill ha svar. Din konstiga inlägg här är en helt tråd i sig och innehåller så mycket tokigheter att jag inte ids kommentera det.

Var ser du kopplingen mellan dessa inlägg? Läs om och kommentera mitt inlägg om du vill ha svar. Din konstiga inlägg här är en helt tråd i sig och innehåller så mycket tokigheter att jag inte ids kommentera det.
Kopplingen är den att du devalverar begreppet rasism för att det gynnar dina syften.
Rasism det var vad som hände i tredje rikets dödsläger, Rasism är när människor behandlas utifrån sin hudfärg, sin färg på håret, ja på grund av de föräldrar de har. Den avskyvärda företeelsen slår du ihop med främlingsfientlighet och protektionism.

Du och dina gelikar har under hela upptakten till årets val förtvivlat letat efter ammunition i kampen mot SD.
Istället för att använde den verkliga ammunitionen som deras vallöften och politiska program tillhandahållit så har ni med hjälp uttalande och agerande som exempel gång på gång misslyckats med att bevisa att SD är ett rasistiskt parti.
Vad göra då tycks ni resonera, ja då ändrar vi betydelsen av själva begreppet rasism så att vi kan använda det mot partiet.

Nå lyckades ni?
Knappast SD nära nog fördubblade antalet mandat det senaste valet.
Undrar om det inte varit bättre att bedriva en fair kamp istället?

Jag röstade inte på Sd för att det är ett trångsynt småsint främlingsfientligt parti med en politik som allvarligt skulle skada Sveriges kommande välstånd. Det senare har de gemensamt med V .

[QUOTE="landsbygdsbo, post: 16661758, member: Rasism är när människor behandlas utifrån sin hudfärg, sin färg på håret, ja på grund av de föräldrar de har. [/QUOTE]
Ändå är det viktigt att försvara bruket av neger och mulatt? Du har ju begreppen klart för dig men vill inte ta konsekvenserna.

Kopplingen är den att du devalverar begreppet rasism för att det gynnar dina syften.
Rasism det var vad som hände i tredje rikets dödsläger, Rasism är när människor behandlas utifrån sin hudfärg, sin färg på håret, ja på grund av de föräldrar de har. Den avskyvärda företeelsen slår du ihop med främlingsfientlighet och protektionism.

Du och dina gelikar har under hela upptakten till årets val förtvivlat letat efter ammunition i kampen mot SD.
Istället för att använde den verkliga ammunitionen som deras vallöften och politiska program tillhandahållit så har ni med hjälp uttalande och agerande som exempel gång på gång misslyckats med att bevisa att SD är ett rasistiskt parti.
Vad göra då tycks ni resonera, ja då ändrar vi betydelsen av själva begreppet rasism så att vi kan använda det mot partiet.

Nå lyckades ni?
Knappast SD nära nog fördubblade antalet mandat det senaste valet.
Undrar om det inte varit bättre att bedriva en fair kamp istället?

Jag röstade inte på Sd för att det är ett trångsynt småsint främlingsfientligt parti med en politik som allvarligt skulle skada Sveriges kommande välstånd. Det senare har de gemensamt med V .
Rasism är enligt mig, flertalet i denna tråd, NE, wiki m.fl källor så mycket mer än din egensnickrade version. Du verkar verkligen slåss för att vardagsrasismen ska bli rumsren, en av SDs främsta förkämpar har talat.

[QUOTE="landsbygdsbo, post: 16661758, member: Rasism är när människor behandlas utifrån sin hudfärg, sin färg på håret, ja på grund av de föräldrar de har.
Ändå är det viktigt att försvara bruket av neger och mulatt? Du har ju begreppen klart för dig men vill inte ta konsekvenserna.[/QUOTE]
Jag har aldrig försvarat rasism. Däremot ifrågasatt verksamheten i ett bannlysa etablerade ord.
För det är inte orden som är rasistiska (med några få undantag) utan andemeningen som läggs in i dem.
Konsekvenserna är solklara. Att behandla varje människa med den respekt och den vänlighet hon möter dig med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under en längre period kännt att jag har tappat bort den person som jag vill vara och vad jag vill med mitt liv. Alltså det...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: grodan21
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
492
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
387
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama