Pippi rasistiskt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Voff men varför då lägga en massa energi på att svara om du nu vet hur det slutar?

Sen tycker jag att det finns vissa som bara svarar för att "trycka" ner. Inte för att diskutera vuxet utan bara kommer med nedlåtande kommentarer.

@Voff men varför då lägga en massa energi på att svara om du nu vet hur det slutar?

Sen tycker jag att det finns vissa som bara svarar för att "trycka" ner. Inte för att diskutera vuxet utan bara kommer med nedlåtande kommentarer.
Och jag tycker att i princip alla som startar såna här trådar gör det för att gnälla över att de inte får använda trista rasistiska termer snarare än för att diskutera och försöka förstå vad som är problematiskt med termerna.

Du lyssnar ju inte på några svar utan vill bara få mala på om hur tramsigt det är.

Om du vill ta debatten seriös så kan du ju börja med att svara på de frågor som du har fått här.
Någon frågade dig tex om du kommer lära dina barn att säga Neger? Hur kommer du förklara det ordet för dom?
Sen undrade jag om du har några vänner av annan härkomst än svenska?
Jag är 40 år och redan i småskolan fick jag lära mig att ordet neger säger man bara inte och högre upp i skolan läste vi om slaveri. Gjorde inte du detta?
Därför är det för mig helt obegripligt att man ens behöver ställa dessa frågor.

Om du känner dig nertryckt så är det nog ingenting mot vad många Bukare av annan härkomst än dig känner sig av dina "oskyldiga" frågor.

@Voff Nej mina barn säger inte neger. Och de säger chokladboll ist för negerboll.Och ja jag har några utländska vänner bla en från Colombia.Jag har inte reflekterat över att "negerkung" skulle vara rasistiskt förrän det togs bort. Har du? Att det skulle dröja så många år tills någon reagerade?

Jag ber om ursäkt om någon
blivit kränkt av mina frågor.

@Voff Nej mina barn säger inte neger. Och de säger chokladboll ist för negerboll.Och ja jag har några utländska vänner bla en från Colombia.Jag har inte reflekterat över att "negerkung" skulle vara rasistiskt förrän det togs bort. Har du? Att det skulle dröja så många år tills någon reagerade?

Jag ber om ursäkt om någon
blivit kränkt av mina frågor.

Självklart har jag reagerat på att ordet är rasistiskt och nedlåtande. Eftersom jag vet var ordet neger kom ifrån......
Tror alla reflekterande människor har reagerat på det.

@linoda
Det här är en negerkung. En vit man som håller svarta män som ägodelar och slavar. Är det fortfarande ok att använda det ordet nu tycker du?
10347554_10154799107885179_5979310484662587020_n.jpg

(Bilden delas på fb av en Jari Siltenius)

Det där var en hemsk bild! Men var det det Astrid menade när hon skrev pippi?
Ingen kan veta exakt vad Astrid menade, men det där är vad en negerkung är.

Har du ens sett filmer på redigeringen? Den märks knappt. Hade media inte rapporterat om den så antar jag att 99% av tittarna inte ens hade märkt något. Det är en microsekund med ordet neger som är borta, hon säger fortfarande kung.

Det där var en hemsk bild! Men var det det Astrid menade när hon skrev pippi?
Förmodligen inte, eller vad tror du själv? Liksom de flesta var väl Astrid en människa som många andra "i sin tid". Hon tänkte nog inte så mycket på vad ordet kunde representera. Liksom de flesta då, på den tiden. En slags naiv okunnighet. De som tillhörde (tillhör) de vita behövde (behöver) ju inte fundera så mycket omkring det här. Precis som män som grupp sällan behövt fundera så mycket omkring ojämställdhetens konsekvenser för kvinnor.

Men det finns ju en intervju med Astrid om det här; från 1970 (som citerats i media de sista veckorna). http://www.svt.se/kultur/skulle-inte-varit-negerkung

Min slutsats: redan år 1970, för 44 år sedan insåg Astrid själv att "negerkung" inte längre var särskilt gångbart (sen är ju frågan om hon själv fullt ut insåg det kränkande i begreppet eller om hon bara insåg att det skapade en del "rabalder" som hon hellre varit utan)

Därmed spelar det liksom ingen roll vad hon menade när hon skrev Pippi. Lika lite som det spelar roll vad min farfar menade när han sa att han skulle "strypa en n-er" som någon slags roligt skämtuttryck om att bajsa. Det som spelar roll är vad andra känner och hur de mår av att ordet varit "rumsrent".

Om du vill få mer insikt om det hela rekommenderar jag att läsa mer i en av de bloggarna jag länkade till; där finns en hel del saker som i alla fall ger mig insikter. http://brownswede.blogspot.se/

Ingen kan veta exakt vad Astrid menade, men det där är vad en negerkung är.

Har du ens sett filmer på redigeringen? Den märks knappt. Hade media inte rapporterat om den så antar jag att 99% av tittarna inte ens hade märkt något. Det är en microsekund med ordet neger som är borta, hon säger fortfarande kung.

Det tror jag också,att folk inte skulle märkt det om inte media rapporterat. Nu har folk fått upp ögonen (inkl. mig) genom media.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under en längre period kännt att jag har tappat bort den person som jag vill vara och vad jag vill med mitt liv. Alltså det...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: grodan21
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
492
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
389
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama