Pippi rasistiskt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
11
Det tror jag också, men hur illa jag än tycker om SD ogillar jag när man väljer att ändra på saker och ting retroaktivt i stället för att förklara. Det är fullt möjligt att spela in en inledning, där någon förklarar språkbruket i stället för att ändra i filmen.
1972270_537868692980576_2087010088801169483_n.jpg

Så en inspelning i inledningen av filmen kommer säga att "visst typ av språkbruk förekommer i filmen, men vi tar idag avstånd från att använda ordet och du behöver inte ta illa upp av det eftersom vi förklarar det här och nu att det är ett dumt ord att använda."

:banghead:

11

Så en inspelning i inledningen av filmen kommer säga att "visst typ av språkbruk förekommer i filmen, men vi tar idag avstånd från att använda ordet och du behöver inte ta illa upp av det eftersom vi förklarar det här och nu att det är ett dumt ord att använda."

Om jag råkar kliva på din fot - vilket är mest sannolikt att jag säger? A) Åh förlåt, hur gick det, gjorde det ont? Eller B) Eftersom jag inte menade att det skulle göra ont så gör det inte det!

När det gäller nedvärderande benämningar så är svaret tydligen B för alldeles för många i sådana här diskussioner. Otroligt.

11

Som jag skrev ovan kommer jag inte att engagera mig i frågan, men jag kan inte förstå varför just de som anser att ordet är rasistiskt ska ha tolkningsföreträde. Jag citerar Calixthe Beyala från artikeln, som jag länkade till ovan:

"Svart är en färg, neger är en kultur. Jag använder inte ordet i nedsättande betydelse utan vill i stället rehabilitera det, därför att det i sig innefattar så mycket av det afrikanska folkets tankevärld, filosofi, kultur och historia."

Som jag skrev ovan kommer jag inte att engagera mig i frågan, men jag kan inte förstå varför just de som anser att ordet är rasistiskt ska ha tolkningsföreträde. Jag citerar Calixthe Beyala från artikeln, som jag länkade till ovan:

"Svart är en färg, neger är en kultur. Jag använder inte ordet i nedsättande betydelse utan vill i stället rehabilitera det, därför att det i sig innefattar så mycket av det afrikanska folkets tankevärld, filosofi, kultur och historia."
Som SD som försöker rehabilitera det där med att vara Svensk o den svenska kulturen.

Och ungarna på skolgården är både väl bekanta med Calixthe Beyala och deltar i den där rehabiliteringen av n-ordet?

[Q="niphredil, post: 16654803, member: 6459"]Bästa. Jag fattar inte ens att folk, som TS, blir så upprörda. Herregud, en gammal film har uppdaterats och fräschats till lite. JORDEN STANNAR. Vem bryr sig om världens orättvisor när någon har ändrat ett ord i heliga Astrid Lindgrens film!?[/QUOTE]

Upprörd? Citera gärna där jag upplevs upprörd.

[Q="niphredil, post: 16654803, member: 6459"]Bästa. Jag fattar inte ens att folk, som TS, blir så upprörda. Herregud, en gammal film har uppdaterats och fräschats till lite. JORDEN STANNAR. Vem bryr sig om världens orättvisor när någon har ändrat ett ord i heliga Astrid Lindgrens film!?

Upprörd? Citera gärna där jag upplevs upprörd.

Uppr[/QUOTE]

Det räcker väl med det där inlägget?

:laugh:

"det afrikanska folkets tankevärld, filosofi, kultur och historia", den där meningen är intressant. Bara i det lilla landet Gambia finns det flera olika kulturer med olika språk, musik och sätt att leva. För att ta ett exempel.

Som SD som försöker rehabilitera det där med att vara Svensk o den svenska kulturen.
Och ungarna på skolgården är både väl bekanta med Calixthe Beyala och deltar i den där rehabiliteringen av n-ordet?
Det finns flera ord, som i högre eller lägre grad använts nedsättande, men som de berörda tagit makten över. "Bög" och "flata" är exempel på det.

När det gäller ordet "neger" förstår inte jag varför en svensk kulturelit ska skriva en afrikansk författarinna på näsan, att hon inte borde använda det ordet, vilket faktiskt är vad en del implicit hävdar. Personligen tycker jag att hennes strategi är bättre, att stå för ordets positiva innebörd.

Men ordet "negerkung" innehåller ingenting av den positiva innebörd som KAN skrivas in i ordet neger, Butros. "Negerkung" är inte ett ord som bidrar till ett återtagande av ordet neger, om man nu tycker sig behöva ord för att omtala hudfärger.

Bög är ett bra exempel på ett sådant där återtaget ord. Men ordet bög placerar inte heterosexuella män i den position, eller någon liknande, som ordet "negerkung" placerar vita män ( förkroppsligade i Pippis pappa) i.

Det är inte en slump att det inte är "bögjävel" som återtagits.

Det är precis det som är min poäng, när jag refererar till en kamerunsk författare. Jag anser mig inte veta bättre än en afrikansk kvinna i detta avseende. Oberoende av hudfärg kan man ha olika uppfattning om ords innebörd.

Nej, du anser - indirekt - att du har bättre rätt att tycka om vad som är rasistiskt.

Det finns flera ord, som i högre eller lägre grad använts nedsättande, men som de berörda tagit makten över. "Bög" och "flata" är exempel på det.

När det gäller ordet "neger" förstår inte jag varför en svensk kulturelit ska skriva en afrikansk författarinna på näsan, att hon inte borde använda det ordet, vilket faktiskt är vad en del implicit hävdar. Personligen tycker jag att hennes strategi är bättre, att stå för ordets positiva innebörd.

Varför ska en vit man skriva mängder av afrosvenskar och andra på näsan om att han vet bättre än de själva vad som nedvärderar dem, bara för att han hittat EN afrikan att slå dem i huvudet med?

Det är precis det som är min poäng, när jag refererar till en kamerunsk författare. Jag anser mig inte veta bättre än en afrikansk kvinna i detta avseende. Oberoende av hudfärg kan man ha olika uppfattning om ords innebörd.
Nej just det, du har inte tolkningsföreträde och därför är du inte i en position att förändra ordet. Du kan inte fylla ordet neger med samma betydelse som Beyala. Den dominerande uppfattningen är att det är ett rasistiskt ord och om du ser ut som på din avatar så är det på egen risk du försöker använda det på annat sätt - omgivningen kommer att läsa det som rasism.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under en längre period kännt att jag har tappat bort den person som jag vill vara och vad jag vill med mitt liv. Alltså det...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: grodan21
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
492
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
387
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama