Som jag har skrivit från första början. Jag kommer inte att kämpa för att ordet används, men jag har vänt mig mot att all användning av ordet skulle vara rasistisk; så är det inte.
Med detta har jag inte mer att tillföra debatten. Det viktiga för mig har varit att klargöra, att det inte råder samstämmighet om hur ordet ska tolkas, och den skiljelinjen har inte med hudfärg att göra.
Alla som använder ordet neger
MENAR inte att vara rasistiska, nej.
MEN; då drar jag min historia som jag drar i alla sådana här diskussioner: När jag träffade min respektive och vi varit ihop ett tag (ca 12 år sen snart) så följde vi vid något tillfälle en serie på tv och när vi pratade om någon person; vem som var vem; så sa han något i stil med "menar du att det var han, negern?"
Jag reagerade och frågade om han verkligen använder ordet neger. Han är uppvuxen i en familj där det använts; som liksom i många svenska hem förr; utan egentligen menat att vara en nedsättande; han använde ordet för att påtala vem vi talade om; ungefär som "den mörkhåriga" eller "flintskallen med glasögonen". Jag hörde ju på sättet han sa det att han inte själv lade någon
värdering i ordet.
Jag kan tycka att han var ganska okunnig, att hans familj verkar ganska dåligt insatta (i och med att jag själv fick höra att "vi säger inte negerbollar, då kan A bli ledsen" från min gamla mormor född år 1921; det fick jag höra när jag var 6-7 år, dvs ca 1975 (ett år före min man föddes). Om en lågutbildad kvinna född på 20talet redan DÅ insåg att det kunde vara kränkande så är det för mig en gåta hur så många inte ännu, 40 år senare fattar det), MEN jag förklarade att det av många anses som kränkande. Att det anses som ett nedvärderande ord.
Hans reaktion blev att han helt enkelt slutade använda ordet neger. Svårare än så var det inte för honom.
Punkt. Han vill väl helt enkelt inte riskera kränka medmänniskor. Han vill väl inte riskera att bli uppfattad som rasist.
Varför så enormt många fortsätter att benhårt hålla fast vid n-ordet som någon slags rättighet är förbluffande för mig! Jag menar; jag har inte upplevt det vad gäller t ex ord som oäktingar eller horungar, om att säga samer istället för lappar, om att ändra sig och säga psykiskt funktionshindrad istället för idiot eller sinnesslö eller om att kalla romer för romer istället för zigenare. Visst finns också de som motsätter sig dessa exempel, men de är försvinnande få jämfört med alla dem som till varje pris hävdar att de har RÄTT att säga neger för "
jag menar ju inget med det".