Pippi rasistiskt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och då var du tvungen att påpeka det direkt. Måste frågan vara helt " färsk" för att man ska få posta en tråd? Intresserar det dig inte så behöver du inte svara.
Men det intresserar mig jävligt mycket när folk springer rasisternas ärenden genom att tjata om sin rätt att få kränka andra människor genom att använda nedvärderande benämningar på den.

Däremot tänker jag inte tala om för dig varför neger är nedvärderande, jag har en gång för alla bestämt mig för att inte ta den diskussionen en enda gång till. Alla med genomsnittlig allmänbildning vet det redan.

Såhär tycker jag att den här frågan känns:

10670109_579956495465590_4448720583666444546_n.jpg

Tröttsamt värre.

Det är väl just det där engagemanget som ger en indikation på vad det egentligen handlar om. När det gäller vissa ord som t ex negerkung eller negerboll tycks varenda sverigedemokrat ömma djupt för lingvistiken och ha ork att argumentera i oändlighet. Andra ord förändras, får ny mening och byts ut utan att någon reagerar eller bryr sig särskilt mycket. Jag misstänker att deras engagemang för vårt språk inte är så genuint som de vill ge sken av utan att det handlar om andra saker.
Det tror jag också, men hur illa jag än tycker om SD ogillar jag när man väljer att ändra på saker och ting retroaktivt i stället för att förklara. Det är fullt möjligt att spela in en inledning, där någon förklarar språkbruket i stället för att ändra i filmen.

Det tror jag också, men hur illa jag än tycker om SD ogillar jag när man väljer att ändra på saker och ting retroaktivt i stället för att förklara. Det är fullt möjligt att spela in en inledning, där någon förklarar språkbruket i stället för att ändra i filmen.
Det är fullt möjligt. Men barn i de åldrar som tittar på Pippi kommer inte förstå hur bra det än förklaras, dessutom brukar barn gilla att se samma film om och om igen och då matas med de uttryck som används. Ändringen i det här fallet är dessutom helt utan att något i handlingen förändras.

Jag kan tycka att på vilket vis och vilket sammanhang ord används i har betydelse. Astrid menade nog inget rasistiskt men idag anser många att "negerkung" är rasistiskt.

Nån som vet om någon anmält och känts sig kränkt pga ordet negerkung?

Jag kan tycka att på vilket vis och vilket sammanhang ord används i har betydelse. Astrid menade nog inget rasistiskt men idag anser många att "negerkung" är rasistiskt.

Ingen aning men säkert är det tusentals sverigedemokrater som känt sig kränkta av ändringen och anmält till alla möjliga instanser.

Hon menade säkert ingenting illa då. Idag har synen på ordet ändrats och därför är det rimligt att ta bort det. Lätt som en plätt!

Och sen ska alltså alla afrosvenska barn höra den där förklaringen varenda gång de ser filmen och sedan höra ordet då det används. Tycker du verkligen inte att de kan få slippa det?

Min lille kompis Adama, 8, skulle i alla fall bli lättad att slippa hela skiten. Det vet jag med säkerhet. Det är inte som stt svenskar i allmänhet inte tycker sig ha anledning att ideligen ta upp hans hudfärg som ett samtalsämne.

Jag har många gånger undrat hur det gick till, när hon valde det ordet "negerkung", men klart är att förebilden kallades "kung" i pressen. Efraim Långstrump hette egentligen Carl Pettersson och led skeppsbrott i Söderhavet 1904. Mer om honom finns här: NVP

Det är fullt möjligt. Men barn i de åldrar som tittar på Pippi kommer inte förstå hur bra det än förklaras, dessutom brukar barn gilla att se samma film om och om igen och då matas med de uttryck som används. Ändringen i det här fallet är dessutom helt utan att något i handlingen förändras.
Det kan jag hålla med om. Man får bara hoppas att barnen förstår att resten av filmen inte är på allvar. ;)

Och sen ska alltså alla afrosvenska barn höra den där förklaringen varenda gång de ser filmen och sedan höra ordet då det används. Tycker du verkligen inte att de kan få slippa det?

Min lille kompis Adama, 8, skulle i alla fall bli lättad att slippa hela skiten. Det vet jag med säkerhet. Det är inte som stt svenskar i allmänhet inte tycker sig ha anledning att ideligen ta upp hans hudfärg som ett samtalsämne.
Jag vet inte hur många rasifierade debattörer det är som vid det här laget har beskrivit hur det känts att kallas neger. Men fortfarande vet vi bättre än dem huruvida vi kränker dem eller inte. Det är så jävla tröttsamt!

Jag vet inte hur många rasifierade debattörer det är som vid det här laget har beskrivit hur det känts att kallas neger. Men fortfarande vet vi bättre än dem huruvida vi kränker dem eller inte. Det är så jävla tröttsamt!
Adama är en klok ung man. Pga andras reaktioner på hans hudfärg, har hans föräldrar redan många gånger förklarat för honom om kolonialism och strukturell rasism. Mysiga samtalsämnen vid sängkanten i en småbarnsfamilj.

Och Adama har tur: hans föräldrar kan förklara för honom. Många andra vuxna hada inte klarat av det, av allt att döma. Den här tråden är bara ett av många bevis på det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under en längre period kännt att jag har tappat bort den person som jag vill vara och vad jag vill med mitt liv. Alltså det...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: grodan21
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
492
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
387
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama