Pinsamma föräldrar på facebook?

Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Fast det tycker inte jag är alls underligt.

De flesta jag känner, både unga o gamla, kan egentligen inget om datorer vare sig det gäller hård- eller mjukvara.

Däremot kan de flesta unga använda sig av mjukvaran så länge den inte krånglar.

Nu är ju jag förvisso ingens förälder men nog finns jag på fejan och jag tror nog ganska få ser mig som pinsam och jag har passerat 50.
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

När.kommer.du.hem.i.eftermiddag.

Exakt sådär skrev min kära mor också ganska länge :D Och ibland glömde hon var punkten satt och då blev det inget mellanslag alls utan "Närkommerduhemieftermiddag".

Och första gången hon skulle smsa (min storasyster) började hon skriva in den fasta telefonens nummer; 08- ..... :p
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Kl
Min mamma är inga problem (45 bast). Däremot farmor, hon måste vara någonstans mellan 65-70 tror jag... Fast inte så mycket att hon inte kan för hon lever ju framför det där fb. Snarare för att hon skriver som om hon är i yngre tonåren med massor med hjärtan, helst flera på rad, och konstiga kärleksförklaringar överallt (min faster är likadan så det kanske är där hon lärt sig?). Dessutom kan man inte skriva någonting på fb (ens om det har en neutral eller skämtsam ton) utan att hon ska börja oroa sig för saker vilket hon oftast tar via pm iofs. Och så vill hon att man ska komma och hälsa på hela tiden :mad: evigt tjat!

Men direkt pinsam är hon inte, bara jobbig ;)
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

*kl*
Min mamma är helt hopplös när det gäller mobiltelefoner och datorer. Nu har hon lärt sig att maila, men Facebook är för krångligt (lika bra det kanske)?

I början när hon hade mobiltelefon kunde hon varken svara eller ringa upp själv. Jag skrev då en enkel manual till henne som hon kunde använda sig av - typ "när det ringer, tryck på knappen med den gröna luren för att svara". Nu har hon lärt sig sådant lite bättre, men det händer fortfarande titt som tätt att telefonerna "går sönder"... Sms har hon inte lärt sig att vare sig läsa eller skriva själv :eek:

Värst var ändå hennes gubbe (han är 80+). Han skickade ett sms till mamma och sedan ringde han henne och läste upp det! Iofs kanske han anade att mamma inte skulle lyckas öppna det...

Då är min farmor som fyller 87 i år betydligt duktigare på datorer. Hon använder Facebook utan konstigheter, lägger upp bilder, kommenterar andras osv. Ibland skriver hon dock saker på min vägg som känns mer lämpade som privat meddelande, men det har nog mer med hennes personlighet att göra... :p

Jag tror det handlar mycket om att våga prova. Mamma har liksom bestämt sig för att hon inte kan när det gäller tekniska grejer. Hur en video fungerade lärde hon sig ungefär lagom tills de försvann..
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Min mamma böjade skicka vänförfrågningar till mina vänner (hon är född 1938) !
Hon trodde att "personer du kanske känner" var förfrågningar från dessa personer! Så nu har hon ett gäng av mina vänner på sin vänlista. Och hon påstår dessuton "JO, jag känner visst dessa personer". Ja, några av dem har hon haft någon koppling till, otroligt nog. Men inte alla. Nu har många dock (tack och lov) tagit bort henne som vän. Så pinsamt!
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

När det gäller mobiltelefoner och att skicka SMS är min mamma betydligt mer kunnig än vad jag är. Det behärskar hon. Jag skickar i princip aldrig SMS. MIn telefon är urgammal och den absolut enklaste som finns.
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

(och ännu längre tillbaka, när hon var ny på sms'andet också, brukade hon skriva ut de tecken hon inte hittade, med bokstäver:
"Hej hur är det kommer du hem något i helgen frågetecken" :D Ganska gulligt tycker jag. )
.

Jag höll på att göra samma sak med paddan precis. :angel: :D (den är ny)
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Men näe, jag tycker det är konstigt.

Internet har ju funnits i nästan 20 år.

Flera av de yngre seniorerna har ju föräldrar i vår ålder och de flesta i min ålder som jag känner har inte de problemen som mångas föräldrar verkar ha.

Mina EGNA föräldrar däremot är inte sådär jätteduktiga på att hantera sånt som mail och sms, facebook ska vi inte ens tala om. Men de är å andra sidan över 80.
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

kl

Min mamma har sagt att om jag någonsin skriver något om henne på Facebook kommer hon stämma mig. Hur hon ska få reda på att jag har skrivit något om henne är dock oklart :D Hon håller sig mycket långt borta från datorer i allmänhet och internet i synnerhet. Så även min far. Lite skönt, på något sätt.
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Men näe, jag tycker det är konstigt.

Internet har ju funnits i nästan 20 år.

Flera av de yngre seniorerna har ju föräldrar i vår ålder och de flesta i min ålder som jag känner har inte de problemen som mångas föräldrar verkar ha.

Mina EGNA föräldrar däremot är inte sådär jätteduktiga på att hantera sånt som mail och sms, facebook ska vi inte ens tala om. Men de är å andra sidan över 80.

Jag tror som sagt att det handlar om intresse och vana, egentligen borde min mamma vara bra på den här biten men hon vill verkligen inte förstå, men samma sak gäller bilar så det är nog inte bara för att det inte har funnits. Men dagens barn och ungdom är uppväxt med det på ett helt annat sätt och ser på internet som något självklart. Hade min pappa levt hade han säkerligen varit en mycket kunnig internet och datoranvändare, han var bland de allra tidigaste att skaffa mobil, en sån där smidig sak i en bärbar väska... :D Men bytte upp sig vart eftersom det kom nya och smidigare. Han använde dator på jobbet tidigt och köpte hem både dator och internet när det började bli tillgängligt för allmänheten. Så han hade med all säkerhet hängt med och varit före mig på FB. ;) Men han hade varit 77 om han hade levt. En släkting på mammas sida är över 90 år och hanterar datorer och internet utan problem, för honom var det räddningen när hans fru blev dement och han inte längre kunde lämna hemmet för hennes skull, han skypar och chattar med sina barn över hela världen, släktforskar via nätet och mailar bilder och långa berättelser om släktingarna som han har lyckats ta reda på. Hans största problem är att han börjar se så dåligt så hamnar han fel på tagentbordet blir det helt fel ibland och texten måste omarbetas för att få ut innehållet. ;)
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Det trodde min pappa också, och han är född så sent som på 60-talet. Han blev skitsur för att han fick "vänförfrågningar" från våra vänner (min syster är född -97, så hennes kompisar är inte gamla), och var rädd att "någon" skulle tro att han var pedofil om han var vän med en massa tonåringar. Det var bara det att han hade inte fått några vänförfrågningar från dessa personer, utan bara vänförslag från Facebook om personer han kanske kände p.g.a. många gemensamma vänner.
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Min mamma tror att Google är internet. Eller att internet är Google, jag är inte säker på vilket. "Jag kommer ju inte IN på GOOGLE" - nähä, vad var det du skulle söka efter då? "INGENTING men jag kommer inte IN PÅ GOOGLE"!

Tror att det har någonting att göra med faktumet att jag och pappa försöker få henne att fatta att hon ska använda Chrome istället för IE och det står Google där och därför är Google internet.

Hon får psykbryt om jag säger till henne att skriva in något i adressfältet istället för att skriva in det i Google.

Som min pappa då. Han har skapat en genväg till google på skrivbordet, och i samband med att jag laddade ner Firefox (back in the day, före chrome blev populärt) blev han arg för han ville minsann använda sig av google. "Nej, jag använder inte explorer, jag har google" :banghead:

För honom var google en webläsare. Gissa om jag var snabb med att ladda ner chrome åt honom sen :D

Kl
Min mamma, som är kring 60, var på klassträff för ett tag sedan. Hennes gamla lärarinna, som var närmare 80, var på plats. Mamma tyckte det var så sött då tanten tar fram en kamera och fotograferar sin mat före hon högg in. "Jaa, för facebook, ni vet?"
 
Senast ändrad:
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

*kl*

Asså Chrome - vad är grejen? Tycker bara det är slött och omständligt. Fler flikar än en ska vi bara inte tala om.
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Jag vägrar allt annat än chrome. Smidigt och stilrent. Har eldräven och IE som backup, men de behövs aldrig.
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Jag kör stenhårt på FF. Backuppar med Safari. Totalvägrar IE. Har Chrome på en dator och använder ibland i hopp om att bli positivt överraskad, men blir bara mer irriterad för varje gång.
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Samma här. Sen jag gick över till Chrome så orkar jag inte med ngt annat. Det är så mycket snabbare framför allt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 497
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp