Pinsamma föräldrar på facebook?

Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Min mor har FB, dock inte jag så jag kan inte direkt se vad hon pysslar med. Får dock höra ett och annat ibland, men hon verkar hålla sig rätt lugn.

Ja, förutom att hon hittade sig en karl i Gambia då.. :banghead:

(jo, hon vet kanske vad hon håller på med, men i ärlighetens namn tvivlar jag en aning på min käre mors intellekt ibland. Lite väl naiv och godtrogen och förstår inte riktigt hur internet funkar och att det inte alls behöver vara den man utger sig för att vara trots att "men vi har ju pratat på Skype och personen ser ut som personen!")
 
Senast ändrad:
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Jag är jätteglad att ingen av mina föräldrar har facebook :angel:
De är förvisso hyfsat tekniska men mamma är helt säker på att hennes dator kommer hackas, fyllas av virus och jag vet inte allt om hon skaffar fb. Och jag protesterar inte. Mina föräldrar är så vansinnigt negativa konstant, så det är jätteskönt att slippa det på fb åtminstone. :sneaky:
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Wow facebookar din mamma! Min klarar inte ut att skicka sms en gång:crazy:

Min mamma har tidigare varit före sin tid när det gäller IT, hon skaffade sig dator när det var väldigt sällsynt att ha en som privatperson och Internet hade vi långt innan det var någon poäng för någon vanlig dödlig att använda det.

Henne oroar jag mig inte för på Facebook.

Men hon vägrade befatta sig med mobiltelefoner!! Inte ens när vi gav henne mobiler i presentanvände hon dem. Trots att hon hamnade i lägen när hon hade behövt en. Hon totalvägrade.

Tills den dag hon upptäckte WORDFEUD hon köpteen smartphone dagen efter "jag har aldrig settågot skäl att ha en mobil innan".


Jag tvingade min svärmor att köpa en dator för ett par månader sedan och för diskussionen hemma om vi ska visa henne Facebook eller ej. Det skulle kunna bli en mardröm..
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

kl

Min mamma upptäckte facebook förra året. Nu har hon också lärt sig skriva statusuppdateringar, men annars tror jag hon mest spelar spel och skriver någon enstaka hälsning till nån gammal vän. Hon har också fått för sig att hon måste dela sin status för att den ska synas, annars tror jag inte hon har så mycket "pinsamt" för sig.
Själv gillar hon iofs inte att allt hon gör syns för andra :D Hon har (hävdar hon) lyckats komma åt någon knapp så att alla andra sidor hon går in på (t.ex. receptsajter, odlingshemsidor etc) syns som "NN gillar ..." på hennes sida.
Jag har aldrig ritkigt suttit ner med henne för att se vad det är som händer, men jag är övertygad om att hon faktiskt trycker "gilla" titt som tätt meni nte förstår kopplingen till att det syns på feeden :p

Pappa har facebook också men använder det inte. Men som sagt, inte så mycket pinsamheter.

Däremot är de en fara rent allmänt att släppa lös på internet. De har virus i datorn titt som tätt och sist jag och sambon var hemma klagade pappa på att datorn var så HIMLA långsam. En snabbkoll visade på ett stort antal (runt fyrahundra..) väntande systemuppdateringar som pappa helt enkelt klickat ner för att han inte fattade vad det var.. De öppnar också alla mejl, alla bifogade filer (urskiljningslöst) och klickar på såna banners på internet som man själv vet är no-no... :banghead:

(jag fattar att det inte är lätt när man faktiskt är 60+ och inte uppvuxen med tekniken som en annan är, men deras kunskapsluckor är liksom så stora att man inte vet i vilken ände man skulle börja :p )
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Jag inser att jag kommer väldigt lindrigt undan här, mina föräldrar skämmer inte alls ut sig på facebook. Mormor och farmor (90 och 78) håller sig till att gilla barn och barnbarns statusuppdateringar, men det är ungefär allt.

Mamma kan behöva hjälp med sin smartphone emellanåt, pappa har järnkoll på alla funktioner och hade smartphone långt innan mig!
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Samma här, mina föräldrar är inte särskilt pinsamma på facebook (det enda jag stör mig på är att mamma envisas med att skriva "väll" trots att hon vet att det stavas "väl").
Min farmor, 85 år, har facebook men hon är inte heller särskilt aktiv där.
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Min mammas datorkunskaper ligger på den här nivån: "Vilken trevlig hemsida med så fina bilder!" - sagt om mappen "Mina bilder" i Windows.

"Vad ska internetbank vara bra för?"
"Är det verkligen lönt att maila nu? Mottagaren är ju inte ens vaken?"

Samt att hon ett tag ringde mig för att tala om att hon skickat mail ...

Så skaffade hon sig Facebook ... Bortsett från ett ganska gränslöst beteende, t.ex. "Nu måste jag rusa på toa annars bajsar jag ner mig" som kommentar på ett foto och div. postningar som syftar till att förstärka hennes image av att vara en god förälder så har hon hållit sig rätt lugn.

Hon är å andra sidan blockad sedan några månader tillbaka så jag vet inte om hon ännu håller sig i skinnet.
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Hon är å andra sidan blockad sedan några månader tillbaka så jag vet inte om hon ännu håller sig i skinnet.
Oh, får man göra så ._.

Fast jag skäms ju ändå lite, för andra ser ju hur hon tokar sig menar jag. Jag skriver ju till pappa när hon gör något tokigt så får han gå in och ta bort :p
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

*knapplån*

min pappa fick dator och internet för nån månad sen och han tror att facebook ÄR internet.. och det kan han gärna få tro..:angel:
Han är smått pinsam men jag överlever :D

Mamma skaffade dator och internet för nått år sen. Hon var motvillig till internet först för vad skulle hon med det till.. första dagen med internet hade hon skickat gonatt till mig 2 på natten på facebook.. då hade jag gått o lagt mig för länge sen :P
hon är halvt beroende av internet nu
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Oh, får man göra så ._.
Javisst får man det. :) Har ju inga som helst skyldigheter bara för att vi är släkt (jag bröt kontakten helt för ca. ett år sedan).

Fast jag skäms ju ändå lite, för andra ser ju hur hon tokar sig menar jag. Jag skriver ju till pappa när hon gör något tokigt så får han gå in och ta bort :p
Mamma och jag har olika efternamn och inga gemensamma FB-bekantskaper längre, samt att hon, i och med blockeringen, inte kan se mig ens om jag skriver på eventuella gemensamma bekantas väggar. Det känns bra.
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Kl

Hahha jag döör av skratt! Underbara pinsamma föräldrar.
Min mamma har fb, skriver inget pinsamt men är hopplös på att lära sig.
-Du har fått ettmeddelande
-vaaaa vart då?
- ehh ja altså det där stora röda som lyyyser högst upp
- jaha

En kvart senare
- MEN DET VAR JU XX OCH JAG HAR INTE SVARAT!!!

Eller så ringer hon
- nu är datorn konstig, varför är den det?
Ja du..
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

*kl*

Jag är inte vän med min mamma på facebook. Fasar för vad hon hittar på där. Försökte ett tag hävda att jag inte har facebook, det gick sådär. Nu står jag på mig om att hon "inte behöver veta allt jag gör" (Eller se dom där festivalbilderna som egentligen ingen borde se..) Är ändå fullt medveten om att min moster sladdrar sönder om allting jag postar. För ja, mammor behöver inte veta allt :D

Hur som helst så hoppas jag innerligt att hon förstått det där med vad som är publikt och vad som inte är det, även om jag tvivlar på att hon har det.
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

*knapplån*

min pappa fick dator och internet för nån månad sen och han tror att facebook ÄR internet..

Min mamma tror att Google är internet. Eller att internet är Google, jag är inte säker på vilket. "Jag kommer ju inte IN på GOOGLE" - nähä, vad var det du skulle söka efter då? "INGENTING men jag kommer inte IN PÅ GOOGLE"!

Tror att det har någonting att göra med faktumet att jag och pappa försöker få henne att fatta att hon ska använda Chrome istället för IE och det står Google där och därför är Google internet.

Hon får psykbryt om jag säger till henne att skriva in något i adressfältet istället för att skriva in det i Google.
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Mamma, 61 år, har facebook men använder det nästan aldrig för att skriva eller kommentera, hon läser mest. Vill hon kommentera så ringer hon oftast istället.

Pappa, 58 år, har också facebook och är nog en av mina mest aktiva "vänner". Han spelar spel, delar youtube-klipp och lägger upp minst en statusuppdatering om dagen. Oftast fler. Och så kommenterar han på nästan allt jag skriver. Det är här det kan bli lite fel ibland, för han skriver inte sådär jättebra på svenska och kombinerat med lite väl mycket kiss- och bajshumor så kan jag ibland känna att jag helst vill trycka på delete... Men det gör jag aldrig. På sätt och vis är det ganska trevligt att han är så intresserad av vad jag gör om dagarna. Mitt intresse för hans sysselsättningar är ju inte lika stort :o
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Hon får psykbryt om jag säger till henne att skriva in något i adressfältet istället för att skriva in det i Google.

*asgarv* ...det dar ar min make i ett notskal!! han kan skriva google.ca i adressfaltet... for tydligen ar det for besvarligt att skriva nagot annat dar... och firefox fattar han -inte-... sa han anvander EI... han ar 33... ;)

men han ar i alla fall inte pinsam pa fb... det ar bara sjukt enerverande att han ar sa langsaaaaaam nar han ska kolla saker... *host*
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Haha!

Min mamma hade fb men inte längre. Hon hade också svårt med nyhetsflödet, hon trodde ju att allt som kom där var personligt till henne. Jätteskumt med massa folk som informerade henne om sina förkylningar och träningar tyckte hon.
När jag förklarade hur det funkar tyckte hon inte det var kul längre, hon föredrar att folk mailar till henne om de vill konversera säger hon. Jag förklarade då att folk inte tar sig tid att maila längre, att man följer varandra via uppdateringar istället men det tyckte hon inte om så nu har hon stängt sin fb.

Jag tyckte det var synd, nu måste jag ju maila bilder jag vill visa istället.
 
Sv: Pinsamma föräldrar på facebook?

Alltså, vad tror ni om oss i den åldern egentligen :crazy: :D


Grana 48 år :)

Hehe det är bara att kolla på svaren i tråden :rofl::D

Kl
Min mormor, 79 år, är riktigt haj på det här med internet. Hon mailar och betalar räkningar och kollar upp saker på internet. Smsa kan hon också men det är ju lättare att ringa så får man allt sagt ;) Facebook vill hon däremot inte ha, hon tror på något vis att vi ska tycka att det inkräktar på våra privatliv?
Jag fick övertala henne att det är helt okej att hon lämnar kommentarer på min blogg, att jag inte alls tycker det är pinsamt att folk ser att min mormor kommenterar. Jag sa att om det känns bättre kan hon ju skriva under med sitt förnamn istället för "Mormor" :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 497
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp