• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ninnie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 747
Sv: Phaustino

jepp, men moderna är av den äldre sorten, den grövre danska.
CHARM1.jpg

1Charmmfl.jpg

Jag förstår inte riktigt vad du menar här.

Modern: liknar ett prickigt halvblod.
Barocktyp/äldre typ: grövre, mer muskulös.

Från svenska knabstrupperföreningens hemsida:

"Det tvistas lite om hur fort förädlingsarbetet ska gå, och med vilka metoder. Ena sidan tycker att man ska skynda långsamt, och använda de rena knabstrupper man har och använda annat blod sparsamt. Dessa tycker att den gamla "barock-typen" är den korrekta, och vill inte att knabstruppern ska se ut som vilket halvblod som helst, fast prickigt. De vill värna om de "ren-avlade" hästarna, dvs hästar som i tredje led har minst 75% knabstrupperhästar (6 av de 8 namnen). De får stöd från knabstrupper-folket i Tyskland, där det finns en stor marknad för udda hästar av barock-typ, t ex andalusier, lusitano, lipizzaner, frieser m fl. Det finns särskilda tävlingar för dessa hästar, och värdet på dem är stort. I Tyskland finns det för övrigt en uppsjö av andra vanliga halvblod för dem som önskar det!

Andra sidan tycker att knabstruppern så snabbt som möjligt ska bli en konkurrenskraftig sporthäst. Lättast är det ju då att använda andra goda halvblod i aveln, och på så sätt "åka lite snålskjuts" på dessa rasers avelsframsteg. Man menar att avsättningsmöjligheterna är större med denna typ av hästar. I Danmark finns dessutom inte speciella tävlingar för barockhästar. På detta sätt ökar man också storleken på knabstrupperhästarna. De har ofta varit lite mindre än andra ridhästar, inte sällan runt 155 cm. Till viss del beror detta på att man lite för ofta kombinerat ponnyer med stora hästar i aveln. Trots att meningarna är delade, så finns det ingen hätsk strid i föreningen, och samarbetet är gott. De flesta anser att det finns utrymme för båda uppfattningarna."

Senast ändrad:

jepp, men moderna är av den äldre sorten, den grövre danska.

Vänta nu, du menar att modern, dvs mamman, är av den grövre äldre soretn!!!

Inte att den moderna sorten är den grövre, äldre. Det såg ut som om det var vad du menade, och då blev jag förvirrad.

Mamman är ju jättefin.

Så här ser mitt sto ut. Ingen risk att nån tar henne för halvblod :)

http://a720.ac-images.myspacecdn.com/images01/31/l_e01c316aecad1d625f39653e8a4e6497.jpg

tack, ne men hon är utställd och där har jag som komentarer o grupp är hon gamla barocktypen.
:p hehe kan man ha skilda meningar om självklart men om man jämnför avkomman nu så är paxi avkomman mycket mer ädel.
Sen att jag endast avlar för sporttyp det är upp till min avel :P
Nedu inte hade jag tagit henne för halvblod i så fall av den äldre grövre vagnstypen.

Jag förstår faktiskt inte riktigt det där...så fort man ser en grövre häst, kallas det barocktyp när jag själv tycker det mest liknar den gamla tidens gamla vagnshästar.

Säger man barocktyp...får det mej att tänka på ja typ som en andalusier...nätta men starka ben(till kroppen sett) samt muskulös kropp och rejält välvd nacke och stora kraftfulla rörelser med god bärighet för svåra rörelser som tex piaff och passage.(en snygg sådan kunde man ju tänkt sej)

Själv är jag mer intresserad av de som har hbl typ...men smaken är som baken.Knabstrup som är konkurrenskraftiga till våra vanliga hbl vore mer intressant tycker jag...vart nu jag ska hitta nån sån?*suck*

En bra barocktypad knabstrupper (som min Idun, om jag får säga det själv) är som du beskriver. Men "grövre" än de långbenta gaseller man vill ha fram som "modern sporttyp".

Jho, vilket lyckat resultat! Väldigt fin avkomma tycker jag. Jag tycker bara det är en fördel att den är så modern i typen.

Ja, många gör ju det.

Jag är lite mer intresserad av historia och barockdressyr så jag är nöjd med mina knabstrupper.

Historia är alltid intressant.

Egentligen borde det vara önskvärt att det vore krav i vissa fall. Dvs att en viss del av aveln sker med något slags bevarande av typen också.För att kunna bevara en viss typ...skulle det nog krävas två olika typregister...så att folk tycker det är värt att bevara en viss typ och inte enbart falla för modet heller.

Din uppfödning Embla har jag alltid tyckt varit så oerhört fin.

Jho, vilket lyckat resultat! Väldigt fin avkomma tycker jag. Jag tycker bara det är en fördel att den är så modern i typen.

Tackar tackar, jag är rätt så nöjd med henne, finns alltid vissa saker man vill ha mer av haha , för vem blir helt 100 nöjd :P

CillaW- En bra barocktypad knabstrupper (som min Idun, om jag får säga det själv) är som du beskriver. Men "grövre" än de långbenta gaseller man vill ha fram som "modern sporttyp".

Det är sant som du säger Idun är en perfekt barocktyp i mina ögon med. En riktigt bra beskrivning på Barockhäst, kan du lägga in en bild på henne så alla får se :P hehe

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 718
Senast: ildiko
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 844
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka