Petit brabancon eller italiensk vinthund (eller något annat)?

kladdkaka

Trådstartare
Hej!

Jag går i hundköpar-tankar och har bestämt att det ska bli en liten hund denna gång. Jag har tidigare haft schäfer och labrador och idag har jag en schäferhane på snart 6 år. Jag håller framförallt på med IPO men även lite lydnadsklasser och svensk-bruks.

Jag vill ha en liten och trevlig hund till sällskap och eventuellt lite lydnad och agility . Genom uteslutningsmetoden har jag kommit fram till petit eller italienare (tror jag ;) ). Det är jättesvårt att hitta en ny ras då jag varit insnöad på schäfer i så många år och alltid trott att det är den enda rasen för mig. Men för tillfället kan jag inte ha en till stor brukshund och jag vill prova något nytt.

Har ni erfarenhet av dessa raser? Är jag på rätt spår? Eller har ni något annat bra förslag på ras?

Mina "krav" är:
Liten eller mellanstor
Inte strävhårig (vill inte ha en hund som måste trimmas )
Inte terrier
Frisk
Käck och orädd

Kort och gott: jag vill har en liten käck och trevlig hund som kan hänga med mig och min schäferkille, men som inte kräver så mycket träning eller pälsvård och inte är en terrier;)

Sv: Petit brabancon eller italiensk vinthund (eller något annat)?

De italienare jag har sett har sett ut som om de höll på att dö hela tiden. Söta och så, men väldigt ynkliga. Trots att jag inte gillar raser som har näsan intryckt mellan ögonen så hade jag valt brab om valet stod mellan dessa.

Annars hade jag tittat på dansk-svensk gårdshund, eller den lite större och skälligare västgöten. Som schäferägare så är du väl inte helt ovan vid lite ljud misstänker jag, och har kanske en högre tröskel för skall ;). Fördelen med en dubbelpälsad hund är att den blir tåligare för olika väder utan att behöva kläs på i tid och otid.

Jag har griffoner, så strävhåriga petit brabanconer med andra ord.
Ja, de uppfyller dina kriterier, med råge. Observandum är den korta näsan, som KAN ge problem, men i de flesta fall inte gör det. Jag har aldrig träffat någon som inte kunnat springa så fort eller mycket den önskat pga luftvägarna, eller som haft problem med värme, men det låter lite grann när de nosar intensivt och ibland snarkar de när de sover. Jag har ju inte träffat alla griffoner i hela världen precis, men ett hundratal iaf. Patella förekommer och ska undersökas innan parning. Ögonlysning ska också göras (katarakt är väl vanligaste diagnosen). Finns även en del rädda griffoner/brabar, men det är inte jättevanligt och verkar oftast handla om "drivers error".
Jag kör mest bara utställning med mina, men det är definitivt inte hundarna som begränsar oss i övriga aktiviteter utan min brist på intresse och tid. Vi tricktränar lite grann, men that's it i nuläget. De är definitivt klipska och vill gärna vara till lags. De vill vara med sin "flock" större delen av tiden och en ensam griffon är en olycklig griffon, men har de hundsällskap funkar det oftast bra.
Skaffa petit brabancon :D vill du ha kenneltips står jag gärna till tjänst

Precis, det är därför jag vill ha en tyst hund ;)

Jag har kollat på dansk/svensk men det är ingen ras jag fastnat för. Och västgöten tror jag är för skällig när jag bor i lägenhet.

Å jag vill gärna ha kenneltips :) Har börjat leta lite men det är en djungel när man ger sig in i en ny ras

Brab alla gånger. Världens bästa ras :D
Kommer nog aldrig skaffa något annat. Stämmer in på alla dina kriterier :)
Ture är pigg och alltid glad, väldigt nyfiken och framåt, lättlärd, kommer överens med alla, larmar om det kommer någon annars är han tyst, inget vrålbjäbbande heller. Hänger med på allt, enrgin tar aldrig slut men han kan lika gärna ligga i soffan en vecka i sträck. Bara han får vara med, det är det viktigaste, en ensam griffon är en olycklig griffon precis som Laa skriver.

Jag har haft italienare och min spontana tanke är att det är två väldigt olika typer av hundar som du funderar över. Båda raserna är glada, framåt och rätt små, men där stannar skillnaden enligt min mening. Italienaren har den typiska vinthundsmentaliteten med stark jaktinstinkt, självständighet och integritet, samtidigt som den är oerhört flockkär. Den har inte så mycket will to please, men visst går det att träna och tävla lydnad med en italienare ... om det inte blåser, om det är exakt lagom varmt och gräset är torrt.

I övrigt så älskar de sin människa, vill vara med överallt, är väldigt lojala och avskyr hårda ord. Får de värme, närhet, en sovplats i varje rum samt att de får möjlighet att sträcka ut ordentligt några gånger i veckan så mår de toppen.

Ja jag har förstått att dom är väldigt olika. Det är svårt för när jag letar schäfer så vet jag EXAKT vad jag letar efter, vilka egenskaper, vilka linjer, vilka uppfödare och så vidare. Men nu vill jag "bara" ha en trevlig kompis och familjemedlem. Det är inte så att det står och faller på om hunden vill träna lydnad eller inte. Den får hänga på och så gör vi det vi båda har lust med.
Men vad tror du annars, är italienare nått för mig? Och är dom svåra att ha lösa?

På rätt plats är italienaren lätt att ha lös. Av vinthundarna så är italienaren den ras som har minst jaktinstinkt - sett till populationen. Men det finns exemplar som har mycket stark jaktinstinkt. Stark jaktinstinkt eller inte så håller sig dock de flesta italienare i närheten av sin ägare. Det är det som är det fina med dem, att de har väldigt stark flockkänsla och det gör att de är lätta att ha dem lösa. Dock är det ingen hund som du går lös med i stan eller utmed, eller i närheten av, en trafikerad väg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 526
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 699
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har haft schäfrar i många år men nu känner jag att det är dags för en ny ras. De senaste åren har schäferaveln gått åt ett...
2
Svar
23
· Visningar
2 581
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar