Pessoabett

Sv: Pessoabett

sen kan jag som sagt inget om ridhästarnas hävstångsbett o dyl...är det verkligen så illa , och hur kan betten vara godkända övht ??

Tycker också att du kan prova cresendot ifall du har ett:) Tycker det är ett bra bett på hästar som "bular". Annars kan du ju prova köra motion med en gomtryckare och se om det får nån effekt. Jag provade allt möjligt på min spisheta nordis bla cresendot och gomtryckare tillsammas för att han bulade så kosmiskt. Han var ju förvisso tokhet också men...Sen gjorde jag precis tvärtom istället och satt på ett Frisco june bett med en väldigt lång käk vände skorna bak och fram, släppte tömmarna och körde i rygg och tänkte: bula nu din jävel för jag ska inte hålla i tömmarna och ingen risk att du bular så mycket att du slår ihop då jag vänt skorna bak och fram och springer du upp ivagnen framför...ja då är det ju en idiot jag sitter bakom:D

Det gick jättebra faktiskt:laugh: till och med felfritt:D

Sen har vi ju "järvsöfax bettet" också vilket faktiskt används på varmblod också:laugh: Tycker det är ett bra bett som ligger stilla i munnen på hästen:)

Som sagt, backa utbildningen. Givetvis fungerar det inte om inte hästen tar förhållningarna. Lägg aldrig farten högre än kontrollen.

När det gäller hoppning, dressyr osv så är inte alla bett godkända för all tävling. Vet inte exakt men just det vet jag :)

Western har lite andra regler men där är inte allt heller godkänt men det är större varation på vilka stångbett som är tillåtna, av förklarliga skäl då alla hästar över en viss ålder på en viss nivå ska tävlas på enhandsfattning och stångbett.

Ett annat tips om det inte är skarpheten på bettet du vill år är ju ett mullen mouth med fasta ringar. Är inte riktigt säker på om det är ett sådant du provat men det är alltså ett rakt, svagt böjt bett med fasta ringar. Det funkar bra på den heta jag har hemma. Öht så funkar allt med så få rörliga delar som möjligt bäst på henne. Rider helt utan bett för att slippa tjaffset, kanske en xylofonia-grimma skulle funka på din?

Som sagt, backa utbildningen. Givetvis fungerar det inte om inte hästen tar förhållningarna. Lägg aldrig farten högre än kontrollen.

antingen förstår inte jag eller så förstår inte du :)...detta är en travhäst , och när jag kör fort...alltså banjobb t ex så SKA det ju gå fort...men då hänger han inte lika mycket i grejorna eftersom han FÅR gå full rulle...

Sen kan han ju det där med att lyda...jag kan köra cirklar o åttor i evigheter om jag är inne på travbanan på stallbacken t ex i trav....när jag kör motion , det är då han blir så ambitiös, eller när jag värmer...jag kan bara tänka att det är ett bett som gör att han inte bular på som han gör...farten SKA vi ju ha...tror travfolk förstår hur jag menar...
Jag vill ju såklart inte plåga honom med varken fel bett eller dra sönder honom i munnen...dessutom tror jag att det kan bli en riktigt bra häst fram i höst.

Ska ta o prova crecendobettet

den där x grimman törs jag inte :D
men detta bettet har jag också kört på ( men det är lika som alla andra, varken bättre eller sämre )
sen har jag en krysspärrgrimma också..

laderrakyt.jpg

Jag gillar inte pessoa-bettet. Fick problem med en av våra, som började resa sig. Finns en rid-tråd om detta ämne som förklarar hävstångseffektens negativa sida på ett bra sätt. Däremot har jag ridtränat våra travare med gummiklädd pelhamstång och med Kimbelwick-bett "grodbett". Känns betydligt snällare men effektivt. Dessa bett har jag även kört min welshponny på, dock inte "trav" med henne då:angel:

frågan är ju hur det blir när man kör då...men pessoa har jag lagt till historien nu

Ja, jag hoppade visst över två sidor av tråden;) ber om ursäkt. Jag har själv varit inne på att prova Pee Wee bettet, följ gärna upp här om du provar det!
Jag tyckte Björn Goop sa en så bra grej en gång:" Att man ska vara väldigt försiktig med att prova skarpare bett, för tillslut finns inget skarpare att ta till!" och det är ganska tänkvärt. Sen är det ju bra om man kan använda samma bett i träning och i lopp... Har du provat det mjuka skumgummibettet? Är ju lite att bita i, men väldigt snällt? Vi körde tidigare vår starka dam på Järvsöfaks-bett, men efter att hon legat på så väldigt i ett lopp, så blev hon tok-hård i munnen efteråt, då kusken blev tvungen att ta tag väldigt hårt, för att hålla henne i trav.Och då hade jag inte en chans att hålla henne, eller påverka henne på flera veckor... Så vi körde bakvänt och satte i ett rakt , snällt, entömsbett i läder, som hon biter rejäla märken i, men accepterar och bibehåller sin mjukhet med. Lycka till!
Ps... vad fin hon var "din "Zassa T.H på V75 senast :bump: vi satt och skrek i soffan för att heja fram henne:angel:

Nä, jag gillar ju ínte skarpa bett jag heller och ibland funkar dom ju på väldigt milda bett...men inte han..
Ska också rida in honom o prova få bättre mun den vägen..men jag tvivlar på att han vänder om där...det brukar väl vara så att dom har skillnad på ridning o vagnen...våra långsamturer går i 2 mintempo...mitt inne i skogarna :rofl:

Ja zassa vafin...synd jag sålde henne :D

Näää, jag ångrar det inte, för hon kräver dubbel om inte tredubbelt så hård träning som en normal häst, och jag hann inte med det då jag valde att sälja henne...

Ibland kostar det mer än det smakar:D men fin är hon, hihi...
Alla hästar fungerar ju som sagt inte lika, och det är ju bara du som kan känna vad hästen fungerar med, och inte. Och jag har också den erfarenheten att de är mer svåra att hålla i ridningen än för vagn. Hoppas det inte är allt för många träd i vägen då, när ni far fram:D
Nu vet jag ju inte om han kan vara okoncentrerad när han ligger på eller inte, men OM är longering över bommar ett mkt bra sätt att få dem att fokusera, anpassa hastigheten och träna ryggmuskulaturen. Dessutom tycker de oftast det är skitkul, och bra träning inför inridningen.

Varför inte? Jag rider tidigare nämnda heta sto på sidepull och jag lever än :)

Det är ungefär ett sådant rakt bett jag tänkte på men utan lädret. Lädret tycker jag gör bettet för tjockt så att de gärna vill spotta ut det.

Men huuuuu.....Näää, min är absolut inte tokig men ambitiös....han går bra i rygg nu och innan var han svår att få gå upp i ryggar och var lat istället...och han är smidig o fin , som om han vore gjord av gummiband...men just detta att han hänger i så hemskt i bettet.
Men när han går i rygg hänger han i tömmarna då?
gulan

Men när han går i rygg hänger han i tömmarna då?
gulan

Nej, inte än iallafall...han har precis lärt sig att gå i ryggar :cool: ...förut ville han inte alls

Idag körde jag 6 repor efter 28-30 och han låg på som faen.....

Varför inte? Jag rider tidigare nämnda heta sto på sidepull och jag lever än :)

Det är ungefär ett sådant rakt bett jag tänkte på men utan lädret. Lädret tycker jag gör bettet för tjockt så att de gärna vill spotta ut det.

just detta läderbettet är inte stort, det är mer platt ( det är inget bett inuti, utan ara en läderrem det med)

Aha, det såg jag inte på bilden. Du tycker inte att det blir friktion mellan bettet och hästens mun när man använder det? Jag "ser framför mig" en brännande känsla.

Har också ett litet problem med ett kallblod, hon är inte direkt het, visst är hon framåt men långt ifrån het. Har testat ett rakt läderbett, alltså utan själva "kärnan" vilket jag tycker hon fungerar bra med. Hon blir mjukare i munnen men hänger fortfarande en del på bettet men är mkt bättre med detta. Kör jag intervaller med henne på tvådelat så hänger jag bara i tömmarna, inte en chans att jag orkar hålla henne. Dock på läderbettet är hon mycket bättre, det är nästan riskfall att man vill hänga på henne en lång käk för att hon inte ska bula ner huvudet i vart och vartannat steg hon tar. Kör man enbart motion med henne går hon bra på tvådelat med, men föredrar läderbettet.

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 042
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 174
Senast: Dopy
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 124
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar