Pessoabett

Sv: Pessoabett

Postkandar tycker jag är trevligt att lira på. Min var en riktig idiot att köra tidigare, sätter aldrig ett vanligt tredelat i munnen på henne igen vid körning efter några mindre trevliga åkturer... med postkandaret är hon som en helt annan häst! Fin i munnen, trevlig och framförallt avslappnad! En rak stång med mjuka räfflor i och tre alternativ att ha tygel/tömmen i, har kört på mellersta ringen men är nu uppe på bettringen, nästan så jag har lust att få tag i ett till begagnat och modifiera själv genom att ta bort överflödet under översta ringen :D

30467841.jpg

500454_01.jpg

Men martha vill ju köra FORT med hästen, inte köra dressyr....

Din bild visar perfekt det ja försökt förklara i ord genom hela tråden så tack för den. :idea:

Tömöglorna växlar ut i ytterligare en hävstång och med den kontakt man har hela tiden drar man ner näsan och vill man köra trav vill man INTE ha näsan där.

Tillägg till mig själv...

Är det någon montéryttare här som verkligen rider på pessoa utan dubbla tyglar?

När jag rider en het häst (montéar jättelite) har jag alltid dubbla tyglar och den jag har i nedre ringen (rak pelham) kan endast användas att bromsa med i bakvarv, vid galopp eller efter att man vänt tillbaka. Försöker man reglera farten med nedre tygeln när det går undan trillar de ut takten direkt.

Nu har jag ju bara provat lite på mina men det är den effekt jag får.

Men martha vill ju köra FORT med hästen, inte köra dressyr....

Din bild visar perfekt det ja försökt förklara i ord genom hela tråden så tack för den. :idea:

Tömöglorna växlar ut i ytterligare en hävstång och med den kontakt man har hela tiden drar man ner näsan och vill man köra trav vill man INTE ha näsan där.

:bow:

KL

Förutom ovanstående kan ett för skarpt bett ge obehagliga bieffekter i form av att hästen tar ut sin energi på annat sätt än framåt när den känner sig lås (om man har en häst med lite humör/nerver).
Vet en vars vagn blev kaffeved och en bekant som satte på ett ridhackamor kom hem med skalmarna i 90 graders vinkel. Hästen började nämligen springa baklänges ner i diket när han skulle ta upp efter första intervallen......

Såg föresten att det fanns ett körhackamor på LL´s hemsida som man använder i kombination med bett, någon som har testat ett sådant?

Rider aldrig med Pessoa utan dubbla tyglar! Och använder det bara på heta hästar som jag vet är svåra att få ner vid galopp/liknande. Har sett vilka skador ett Pessoa kan leda till:mad:

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 042
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 175
Senast: Dopy
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 125
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar