Pessoabett

martha

Trådstartare
Nån som är haj på bett ( från ridsidan)
Jag har en treåring som ligger så hårt på bettet så jag tycker synd om honom...kan det hjälpa med ett pessoabett tro ?
Han är egentligen inte het, men väldigt springsugen och ambitiös ( tänk Iceland)och ligger väldigt hårt på bettet ..har provat ett illapassat pessoa och det blev ju bättre faktiskt....
Finns det nån annan här som använder pessoa till travare ? ( jag ska bara träna på det hemma)

Sv: Pessoabett

prova kan du ju alltid...

Men vad händer om du har vanligt bett och tar ocg ger lite i tömmen när han eller hon ligger på?

Dyrare men troligtvis mer effektivt kan kan vara ett kombinationsbett eller ponnyhackamore. De sitter ju på näsan och trycker där istället.
Just hacket tycker jag brukar funka rätt bra på travare som gör som din. Dock bara använt det uppsuttet och inte i vagn, men om man provar försiktigt och ev på inhängat med medhjälpare så kan man ju testa om det funkar.

Ytterligre möjlighet är ju att köra lånsamt med långt check så kan hästen hänga där istället för i tömmarna:p

Ger jag tömmen ger han järnet :D
Han bular ner sig ganska så ordentligt och bara springer på...han är som en slugger.....bena går inte så fort, men farten är hög...svårt att förklara mer än att jag uppfattar han som mer ambitiös än het.

Du kanske skulle prova med "lasso"/snara? Du slipper draget uppe i nacken du får av ett pessoa. Många hästar som är riktigt starka går att köra på två fingrar och slappnar av med snara. Snaran upplevs nog inte på samma sätt som ett bett, därav att vissa inte hänger sig i bettet på samma sätt med den på.

Jag har just uppfunnit det perfekta bettet:idea:
Ponnyhack med lekkedja.:rofl:

Säkerligen inte godkänt någonstans men tror jag ska testa imorgon så kan jag tala om effekten.

OM och NÄR jag fått stopp på kusen.:angel::rofl:

Pessoa utan kinnkedja är väl inte så bra? Fast du kanske tänkte använda kinnkedja till det?

Pessoa utan kinnkedja är väl inte så bra? Fast du kanske tänkte använda kinnkedja till det?

...förresten, varför är det inte bra utan kindkedja ?
Kan inget om såna bett...
sen att det blir krök på nacken ........han "fuskar" ju lite med att arbeta med ryggen när han mular iväg som han gör...kan inte nackkröken göra så han måste jobba mer med ryggen ?

En krökt nacke innebär ju inte atomatiskt att de jobbar rätt med ryggen tyvärr.
Jag tycker nästan det kan bli värre när de krullar ihop halsen, finns ju de som springer med mulen i bringan och pullar som lok.
Vad tror du om att testa halsbygel ev. i kombination med lång käk?

Då jag använder Pessoa så är jag mycket nogrann att sätta en rem i översta ringen under hakan och på andra sidan i övre ringen. Annars får man ju liksom ingen stångeffekt utan bettet blir helt felvinklat så fort du drar i tyglarna/tömmarna vilket man ju inte vill...

han är låg och kan krulla ihop sig, men det är mer sällan han gör det numera...( krullar sig alltså)..vet inte vad halsbygeln skulle göra, han ligger väl på bettet lika ändå ?
Jag är mera rädd om hans mun..jasg vill egentligen åt att inte behöva ta så hårt i honom och att han svarar på lättare hand....att ge honom tömmen är som sagt ...fullt ös.....
När han går fort är det mycket bättre för då får han ju löpa på....och pullar aldrig i tempon under 30 iallafall

Min erfarenhet är att hästen inte får samma styrka när den inte kan vinkla in skallen, ligger därför inte på lika mycket och jag behöver inte ta så hårt i hästen.

Jag tycker pessoat är ett storslaget bett! Ett bett som jag använder mycket.
Många tycker att man får en knäck på nacken, men jag har inte upplevt det så. Tycker att det är ett snällt bett i munnen och manbehöver inte ta i för kung och fosterland.
Har kört någon på det, men tycker det är ett bättre bett att rida på.

*kl*

Tänk på att man när man kör får en extra hävstång genom att tömmen går genom tömöglan också. Man blir skitstark och kan göra hästen rätt illa i munnen OM den lägger sig på.

Jag lyckades med det med min ponny - han skrotade vagnen och det var enda gången under de åtta år jag hade honom som han gjorde en tendens att slå över huvud taget.

Martha: Jag har ju en snarlik och jag tänker ju testa halsbygel när jag sätter igång igen.

Tillägg: Om man tittar på ryggmusklerna på många ridhästar ser man effekten av att de kröker nacken utan form - de "tappar" i rygg och rumpa och får stora bogar. Tom bakom manken och illspända vid manken. Inte alltid man ska skylla på sadeln.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 042
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
2 175
Senast: Dopy
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 124
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar