Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ser inte på psykiska sjukdomar på samma sätt som om man är i slutskedet av en fysikk, dödlig sjukdom, nej. Det är väl självklart att en som har dödlig cancer inte kan ge fan i att dö?
Jag ser inte på psykiska sjukdomar på samma sätt som om man är i slutskedet av en fysikk, dödlig sjukdom, nej. Det är väl självklart att en som har dödlig cancer inte kan ge fan i att dö?
Det enda sätt jag kan se för att leva i "o-civilisationen" är om man är så rik så man kan skaffa sig ett ställe utan att ta lån och vara självförsörjande. Det går inte att komma undan från det människofientliga i dagens samhälle om man måste bo/arbeta i det.Tror du att du kan må bättre om du skulle få leva i "o-civilisationen"? Kanske kan vara svårt med jobb osv, men värt att fundera på?
Jag har varit deprimerad mer eller mindre konstant sedan tonåren. Under vissa perioder betraktar jag mig som bra från depressionen men den dyker fram så fort det blir lite för jobbigt. Självmord har varit en utväg vid några tillfällen men hitills har det inte blivit mer än planer. Nu känner jag att det är på väg neråt igen och jag vet inte om jag orkar/vill slå mig ur det en gång till. Vårt samhälle är så meningslöst och jag passar inte in i det alls.
Den här gågnen vet jag vad som hänt. Förra veckan var jag i fjällen och livet var underbart. När jag återkom till ”civilisationen” så kände jag mig som ett ufo. Vårt samhälle är så sjukt och jag tappade all framtidstro. Det är som jag sa till min mamma igår att jag är glad att jag inte har några barn för jag vill inte utsätta någon individ för det här sjuka samhället. Vårt samhälle idag är enbart yta utan innehåll med en massa ensamma människor som är upprykta ur sina sammanhang utan tillgång till de mest basala mänskliga relationerna. En människa idag är inte en värdefull individ utan en produktionsenhet och de som inte duger som detta är avskrap som man har all rätt att förnedra på alla upptänkliga sätt.
En Facebookvän till mig länkade till den här artikeln och den passar in i mina tankar äckligt bra.
http://www.etc.se/kronika/ar-du-trott-pa-att-marknaden-styr-varlden
Och @Angua vi kan starta ett kollektiv, jag är på .Det enda sätt jag kan se för att leva i "o-civilisationen" är om man är så rik så man kan skaffa sig ett ställe utan att ta lån och vara självförsörjande. Det går inte att komma undan från det människofientliga i dagens samhälle om man måste bo/arbeta i det.
Jag måste få fråga, men vill du inte svara så behöver du inte @Alexandra_W :
Hur hanterade dina föräldrar ditt dåliga mående? Vad gjorde de bra, vad var mindre bra?
Hur mår du idag? Var det något speciellt som hände som gjorde att det förändrades?
Jag håller helt med dig om att en del faktiskt INTE blir bra, nånsin. Och jag tycker, i princip, att varje människa skall ha rätten och äga sitt eget liv. Men jag vill gärna att man har uttömt alla försök till bättre mående, jag vill tro att det finns en lösning för 9 av 10.
Sen kan man ju i evighet diskutera vad som klassificerar ett bra liv. Där kan jag bara utgå från mig och de mina.
Det enda sätt jag kan se för att leva i "o-civilisationen" är om man är så rik så man kan skaffa sig ett ställe utan att ta lån och vara självförsörjande. Det går inte att komma undan från det människofientliga i dagens samhälle om man måste bo/arbeta i det.
Det sättet att leva är kanske mer värt än alla statusprylar?När jag läser detta inlägg och även det tidigare som du skrev så blev jag direkt påmind om ett telefonsamtal jag hade idag. Mina döttrar befinner sig just nu i Indien och arbetar som volontärer, de har varit där ett par veckor och jagringde idag och undrade hur de har det och hur jobbet är. De sa direkt att det är så annorlunda med tempot. I vår svenska jobbkultur är det vikigt att prestera hela tiden - där får vi vårt värde. I Indien är det helt annorlunda, man ägnar stor del av tiden åt relationer, man fikar, pratar och vårdar det man har gemensamt i mycket, mycket större utsträckning. De delar också med sig av de knappa resurserna på ett helt annat sätt. Alla har matlåda och alla bjuder varann av sina anrättningar.
Så jag tror att vårt västerländska leverne har mycket att lära av detta med tempo och prestationshetsen.
Så jag tror att vårt västerländska leverne har mycket att lära av detta med tempo och prestationshetsen.
Jag hittade en WHO-ranking på wikipedia. Sverige ligger på plats 32 och Indien på 45. Litauen har flest självmord per 100 000 inv, följt av Syd-Korea och Guyana.
Jag anser helt krasst att det är betydligt mer egoistiskt att skaffa barn. Ingen har bett om att bli född till den här världen. Om jag inte vill leva längre så anser jag att det är mitt val och ingen har någon rätt att fördömma eller moralisera över det så länge jag inte väljer något osmakligt som att hoppa framför tåg/lastbil eller liknande.Det sägs att självmord är det mest egoistiska man kan göra,