Sv: 40+ m komplikationer, att pröva få första barn eller välja att avstå barn?
Visst kan det vara skitjobbigt att ha barn, men min poäng är att i valet mellan inga vaknätter eller barn så skulle alla som har barn säga barnen. Det går liksom inte att göra den bedömningen hur man kommer att förhålla sig till vaknätter innan man har barn. Själv har jag en 2,5-åring och en 8-veckors och jag har inga vaknätter att tala om. Det skulle säkert bli om de blev sjuka, men det är ju inte så att ungar per automatik ger dålig sömn i flera år. Man behöver inte överdriva riskerna med barn, ska man ta alla beslut i livet utifrån worst case scenario då skulle man ju aldrig komma nån vart.Klart att man som förälder inte ångrar sitt barn! Den tanken finns ju inte. Men jag tycker inte heller att man ska bagatellisera hur enormt slitigt det kan vara att bli förälder. Titta på din omgivning och se hur småbarnsföräldrar har det. Det är en jättestor påfrestning på flera plan. Och har man otur så får man ett barn som inte är friskt. Då handlar det inte om några månaders sömnbrist och slit utan resten av barnets liv om man har otur.