Håller med. Det är så lätt att man i all välmening tar på sig en hoppfull attityd som sedan faktiskt blir en börda för den med dåligt mående.
Sonen sa någon gång att "mamma, du får allt att verka så lätt, när jag inte lyckas tänka så känns det som att jag misslyckas". Det fick mig att lägga av med det hoppfulla.
Jag är realist in i märgen, jag vet att det inte alltid blir bra. Jag har tränat hårt på att se det lilla bra i livet, att ibland nonchalera det stora dåliga så att säga. Typ: nej jag har inget jobb och massor med räkningar MEN idag sken solen och det är min favoritserie på TV. Typ så, hoppas ni fattar vad jag menar.
Sonen är så ung, jag som är 42 vet ju av erfarenhet att OFTAST löser saker sig, ibland till något helt annat men ofta blir det en lösning.
Han, han ser ingen lösning på något alls. Med sina diagnoser (bipolär/ADHD) vill han ha lösningarna FORT. När det inte blir så blir det ett misslyckande, igen.
Jag vill bara säga, att jag är så glad att den här tråden mynnade ut i respektulla dialoger, dels mellan drabbade och dels med de med dåligt mående. Att skuldbelägga, gömma och tysta ner dåligt mående gör att de inte söker hjälp och söka hjälp tror JAG är den enda vägen ut ur det dåliga mående. Sen HUR och VAR man söker hjälp är egentligen en helt annan diskussion. Den tradiotionella sjukvården kanske inte fungerar för alla, det kan vara HELT andra saker som hjälper en att klara av dagarna.