Men hur i allsindar skulle du kunna veta det? Att det blir bra?
Det blir inte bra för alla. Att säga så är meningslöst.
Dock skulle jag göra allt för att förhindra självmord.
Vad skulle du säga till en självmordsbenägen person?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad skulle du säga till en självmordsbenägen person?
Floskler och standardresponsen "det vänder", "det blir bättre" osv hjälper då inte nån som verkligen mår piss!
Eftersom jag, precis om många andra, är en egoistisk människa så skulle jag göra allt i min makt för att förhindra ett självmord. Jag skulle knappast säga "varsågod, gör vad du vill", utan jag skulle försöka få personen att vilja leva istället och få den att ta emot all hjälp den kan få. Jag skulle vara just så egoistisk, och vilja ha personen kvar i livet. Men med det sagt så skulle jag aldrig någonsin säga till någon att den är hänsynslös som vill ta livet av sig. För det anser inte jag att man är.@Enya , skulle du resonera som du gör i ditt långa inlägg om något av dina barn när de blir lite äldre, över 18 säger vi, och hamnar i en situation där de vill dö?
Hur insatt är du i hur självmordsbenägna människor tänker?Och jag har aldrig hört talas om någon som tar livet av sig för att dess anhöriga ska få det bättre utan för att hen helt enkelt inte vill leva längre. Jag har aldrig hört talas om någon som ens har funderat på dess anhöriga eller vänner i den situationen utan man mår bara så dåligt att man inte orkar leva längre.
Du har alldeles rätt och jag borde har förklarat mig tydligare.
Jag KÄNNER som jag skrev ovan men säger det ALDRIG till sonen. Jag bekräftar aldrig hans planer eller visar på något sätt förståelse för planerna heller (vad jag tänker inom mig är en helt annan sak).
Inför honom talar jag om ilska över allt HAN missar, allt välmående HAN kan missa, alla alternativ som finns osv osv.
Tycker du skriver så rätt om att omgivningen måste visa att det FINNS anledning att vilja leva vidare, självklart är det sånt som peppar den som mår dåligt att kämpa lite till.
Det finns mängder av olika sätt att inte må bra på. Du verkar haka på att man måste ha en diagnos eller något. Det finns massor av sätt att må dåligt på och allt visar sig inte som typiska depressioner. Men nej, friskt är det ändå inte och det är enorma varningstecken på att någonting inte står rätt till om man planerar att dö "utan anledning".För mig var det betydligt mer än att önska, men nej, jag har inga psykiska problem likt depressioner eller liknande. Inte är jag fysiskt sjuk heller. Jag ville dö och jag planerade det så det var liksom ingen blixt från en klar himmel, men det var ju inte så att jag var så deprimerad att jag låg under täcket hela tiden eller pysslat med självskadebeteende. Speciellt inte när jag hade bestämt mig. Det var min utväg ur ett pissigt liv som jag inte ville leva. Önska hit och dit har jag gjort flera gånger, men planera på allvar och verkligen beslutat mig för att ta mitt liv har jag bara gjort två gånger.
Det beror ju på situationen. Men jag skulle försöka få personen att prata, och prata av sig. Framför allt skulle jag lyssna. Jag skulle försöka få personen att känna sig sedd och att hen får kontakt och att det finns någon som bryr sig. Att lyssna och bekräfta en annan människa är inte samma sak som att bekräfta det den i det här fallet vill göra - ta livet av sig.Vad skulle du säga till en självmordsbenägen person?
Varför tror du att du är egoistisk?Eftersom jag, precis om många andra, är en egoistisk människa så skulle jag göra allt i min makt för att förhindra ett självmord. Jag skulle knappast säga "varsågod, gör vad du vill", utan jag skulle försöka få personen att vilja leva istället och få den att ta emot all hjälp den kan få. Jag skulle vara just så egoistisk, och vilja ha personen kvar i livet. Men med det sagt så skulle jag aldrig någonsin säga till någon att den är hänsynslös som vill ta livet av sig. För det anser inte jag att man är.
Mitt inlägg handlade om att jag inte tycker att självmord är en egoistisk handling utan att man inte ska leva bara för att göra anhöriga nöjda. Typ. Att det snarare är egoistiskt av anhöriga att vilja att man lever, för deras skull liksom. Om det gällde mina barn som satt där istället skulle jag vara den på andra sidan. Den som vill att personen ska leva, för min skull, för att jag skulle sakna den och må dåligt om personen inte fanns. Jag skulle göra precis som antagligen alla andra människor skulle göra- allt för att få personen att vilja leva. Visst vill man att personen ska leva för sin egen skull också, se och uppleva allt bra, men det vet man ju inte hur det blir. Jag vill ha kvar mina barn för att jag älskar dem och jag TROR att de skulle få det bra. Vet gör man ju inte, men man vet ju att man inte vill att den man älskar ska ta sitt liv.Varför tror du att du är egoistisk?
Som jag ser det är de flesta människor inte (så himla) egoistiska.
Eller är det jag som är korkad????
Floskler och standardresponsen "det vänder", "det blir bättre" osv hjälper då inte nån som verkligen mår piss!
Eftersom jag, precis om många andra, är en egoistisk människa så skulle jag göra allt i min makt för att förhindra ett självmord. Jag skulle knappast säga "varsågod, gör vad du vill", utan jag skulle försöka få personen att vilja leva istället och få den att ta emot all hjälp den kan få. Jag skulle vara just så egoistisk, och vilja ha personen kvar i livet. Men med det sagt så skulle jag aldrig någonsin säga till någon att den är hänsynslös som vill ta livet av sig. För det anser inte jag att man är.
Jag tycker inte att det är egoistiskt att vilja dö och att ta sitt liv. Varför skulle det vara det? Det är egoistiskt att anhöriga vill att man ska leva om man nu själv inte vill det. Varför ska man leva för någon annan människa? Varför ska andra människor ha rätt att besluta om att livet på något vis skulle vara det bästa alternativet för en person som faktiskt vill dö, som inte vill leva. Visst gör man anhöriga ledsna, men de blir ju ledsna för sin egen skull, inte för att personen själv inte upplever livet mer. De blir ledsna för att de inte kan träffa personen mer, inte får umgås med den osv.
Men jag tycker faktiskt inte att någon annan har rätt att bestämma över huvudet på mig att jag måste leva, för andras skull. Jag beslutar själv över mitt liv, hur det ska se ut och hur det ska vara.
Jag ser inte på psykiska sjukdomar på samma sätt som om man är i slutskedet av en fysikk, dödlig sjukdom, nej. Det är väl självklart att en som har dödlig cancer inte kan ge fan i att dö?
Att vuxenpsykiatrin i Sverige är helt kasst är inte en sanning. Har du de upplevelserna beklagar jag det. Om jag inte minns fel så skrev @Matmissbrukaren i en tråd för inte länge sedan om vilken bra vård och bra hjälp hon får för sina problem. Rätta mig om jag har fel.
Om du och matmissbrukaren tyckte att jag vore hänsynslös om jag sa varsågod och ta livet av dig till en som mår dåligt, då skulle jag förstå om ni tyckte jag var hänsynslös. Inte när jag vill väl och vill att det ska bli bra? Så bra det går för den specifika individen med mediciner och annan hjälp.
Problemet är att precis just då, i en stunden när man mår så, så känns det lite som ett slag i ansiktet att få höra "det vänder nog snart ska du se" och "det blir bättre" osv när man försöker förklara hur dåligt man faktiskt mår, som att man inte blir tagen på allvar..
Så kände jag när jag mådde riktigt dåligt och försökte förmedla det måendet om än jag inte direkt hade självmordsplaner, så det hjälper alltså inte ett pilleskit att få höra såna klyschor i det läget. Det som händer är att den som mår dåligt slutar prata om det och håller det inombords istället för vad är vitsen med att öppna sitt innersta för någon om man bara får klyschor till svar liksom
Du skrev det ju precis till Matmissbrukaren.Om jag kom i kontakt med en självmordsbenägen person skulle jag absolut inte säga åt denne att den var hänsynslös. Då skulle jag säga andra saker jag tror är bra att höra. Att det blir bra. Att det vänder. Håll i. Jag/vi finns här.