Jag tycker att det är väldigt fel att prata om feg, mod eller egoism när man talar om självmord och får alltid en liten obehagskänsla av det. För mig handlar det inte om något av det. Jag vill/kan inte säga vad det istället handlar om - jag tror inte att alla människor som begår självmord nödvändigtvis är deprimerade eller inte kan tänka rationellt, som folk gärna vill mena - men att det skulle vara en feg, modig eller egoistisk handling oerhört främmande för mig.Tycker ni att det är en feg handling som orsakar mycket lidande för de efterlevande, eller tycker ni att det är varje enskild individs val att själv bestämma om han eller hon vill finnas till?
I övrigt har jag varit med om att en tidigare nära vän valt att ta livet av sig. Inga diagnoser eller missbruk inblandade, ingen historia av psykisk ohälsa. Blixt från klar himmel för alla inblandade.
Med facit i hand är det inte något jag påverkats av i det långa loppet även om jag sörjde mycket och blev chockad när det skedde, däremot vet jag att människor i personens familj ett år senare ännu är sjukskrivna för psykiska bekymmer efter händelsen. Väldigt tragiskt.