Personer som väljer att ta livet av sig

Hur tänker personer som tar med sig sin familj? T.ex skjuter familjen, sen sig själv, kör hela familjen utför ett stup, förgiftar dem och sen sig själv etc.
Här kommer du in på psykiatriska tillstånd som är ganska ovanliga.
Förövaren, oftast fadern, är fullt övertygad om att han räddar ff sina barn från extremt lidande som det skulle vara att leva kvar i den här världen.

Man borde väl inse att man försätter andra i mental chock och ohälsa pga sådana handlingar? Och kanske även fysiska skador i vissa fall. Vill man att andra ska må dåligt för att man själv gjort det, eller är de så förvirrade pga sitt psykiska tillstånd att de inte direkt tänker alls?

Det sista kommer närmast. "Man borde" ja, om det handlade om friska människor som fattar rationella beslut. Det finns säkert ett fåtal undantag som vill hämnas eller skada andra människor, men i de absolut flesta fall handlar det helt enkelt om att man mår så dåligt att det inte finns utrymme för att fundera över hur ens agerande påverkar andra. Jag skulle t.o.m påstå att man inte förstår hur ens agerande påverkar en själv.

SÅ lätt är det dessutom inte att ta sitt eget liv, det är inte som att man har en meny med olika alternativ där ett visst antal av dem har minimal påverkan på andra människor. Även om vissa planerar länge och väl så är fönstret för att faktiskt göra det man tänkt sig oftast inte särskilt stort, när man väl befinner sig där alla förutsättningar stämmer finns inget utrymme för att tänka på vem som kommer hitta kroppen eller liknande. För de som handlar på impuls ännu mindre. En anledning till att vilja avsluta sitt liv är dessutom ofta att slippa just tänka på eller ta ansvar för vilken negativ påverkan man har på andras liv (även om den negativa påverkan oftast är inbillad eller överdriven).

När folk pratar om att det är ett egoistiskt beslut, att det "inte är okej" att t.ex. hoppa framför tåget osv, så har man inte förstått vad självmord är. När man uttrycker sig på det viset utgår man från sin egen situation och logiska förmåga och förutsätter att personen kan ta in olika perspektiv, andras reaktioner och långsiktiga konsekvenser. För de allra flesta som befinner sig där ser det inte ut så alls, man har helt enkelt inte förmågan att att se utanför sig själv och att lösa sin desperata situation på ett mer konstruktivt (eller mindre destruktivt) sätt där och då.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag egentligen känner ett behov av att skriva något. Lite anonym är man på ett forum men efter ett tag så kan folk...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: Myzan87
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 912
Senast: EmmaW
·
F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 618
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter