Passgång hos varmblod?

S

strenua

Mitt varmblod har en passång som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Ska man försöka arbeta bort den eller ska den få vara kvar?

Är det vanligt att varmblod har passgång också? :confused:

Sv: Passgång hos varmblod?

Nej, jagtror inte att jag vill det heller. Det är en behaglig gångart, tycker jag, men det känns lite svår att hålla rätt på då hom blandar in den lite som hon vill =/

Några tips på hur man går till väga för att bli av med den?

Hm.. Nja, jag är inte så himla bra på sånthär. Men jag hade ridit mycket travbommar, då måste hon trava rätt och kan inte passa.

Mitt varmblod passade nästan jämnt. Med regelbunden massage och träning så försvann det successivt och han tog till traven istället, eller galopp.
Jag tolkade det som att han var stel i kroppen och det var lättare att gå i en liksidig rörelse.

Ofta beror det på problem i rygg/höfter.

Är det "bara" passtendenser kan det också bero på tekniken travarna använder på travet. De vrider sina höfter utåt/framåt/bakåt ordentligt och låser därmed ofta ryggen, kan inte förklara så bra känner jag men poängen är - de har olika takt bak/fram, blir svåra att böja eftersom de ändrar böjning i varje steg, i galopp kan de i princip trava bak och galoppera fram pga tekniken.
Lyckas man lära om tekniken med höfterna kan mycket släppa för en sån häst men det kan krävas mycket träning. Att lära hästen gå böjd utan att vrida om höfterna i varje steg och lära hästen sluta kan vara en sån grej som får det släppa.

Senast ändrad:

Min syster hade en varmblodig travare som gärna passade och vad jag hört är det ganska vanligt fenomen hos den rasen. Hästen passade oftast när han inte var uppvärmd, men jag vet egentligen inte varför en del varmblodiga travare passar, någon som vet? /Marre

Passgång är väl vanligast bland varmblodstravarna, tror jag.
Jag har inte sett någon häst av annan varmblodig ras som gått i passgång.

Immer

Min syster hade en varmblodig travare som gärna passade och vad jag hört är det ganska vanligt fenomen hos den rasen. Hästen passade oftast när han inte var uppvärmd, men jag vet egentligen inte varför en del varmblodiga travare passar, någon som vet? /Marre

Främst är det de amerikanska varmbloden som har passgång, en del töltar också (min visade prov på det en gång). Kan det bero på inblandning av amerikanska gångartshästar kanske..?

Vad jag vet så är passgång vanligt hos travarna, men det är inte en gångart som jag vill ha. Jag skulle nog ta hjälp av tränare och arbeta bort den.

Ja, det var det jag tänkte också. Det kommer en och rider henne på torsdag för att se hur hon är och så sen ska hon börja hjälpa mig med det :D

det är vanligt med passgång på travare.....jag har turen att min töltar istället;) flera islands folk som sagt det nu, men men hon töltar ju!:D

det är vanligt med passgång på travare.....jag har turen att min töltar istället;) flera islands folk som sagt det nu, men men hon töltar ju!:D

Jag har haft två som töltat. Men det kan ställa till massor i travjobbet och beror även det ofta på antingen bristande teknik (felinlärt sen travet) eller låsningar/spänningar, ryggen är mer stilla i tölt än i en bra ridhästtrav = lättare för hästen att låsa ryggen. Sen är det en sak om den kommer fram först när ryttaren plockat fram den och en annan om hästen självmant faller i tölt.
Min ena töltade när det blev för jobbigt att svinga ryggen i traven t ex när jag krävde att den behöll lite samling i en övergång till trav (ibland gjorde den det för att den kände sig låst i det läget).
Nästa gjorde det pga ryggproblem, den hade lärt sig att det var obehagligt att höja ryggen. Det och en kombination av att ha riktigt taskig teknik med höfter/rygg.

Varmblod med mycket amerikanskt blod i sig brukar ha lätt för passgång. Dom tävlar ju även i det där borta..^^

Skulle inte vilja ha passgång på någon hästras om det inte rör sej om en islandshäst som har Flygande pass!

De lägger sej ofta i pass om de inte är lösgjorda. Gå in på liten volt eller flytta ett steg åt sidan så har hästen inte lika lätt att passa. Men viktigast är självklart en lösgjord häst!

Så länge hästen går i rätt form spelar det ingen roll vilken gångart den går i, det är ju en smaksak! Min travarkorsning både töltar och passar, men vill du bli av med passen så försök få hästen ur balans ngn sekund, rid över vattenpölar och dyligt samt travbommar så kommer traven så småningom.

Det är vanligt att varmblodiga travare passar eller töltar. Min val. töltade hela tiden istället för att trava när jag köpte honom. Jag har som regel nu, ingen tölt på banan. Men jag vill behålla den, det är en annorlunda gångart som är härlig :)

Om du vill ha bort passen tycker jag att bästa sättet är att säga nej lite argare och sakta av till skritt/göra halt för att sedan börja om. Använd även upphöjda bommar. Det gjorde jag och nu töltar han endast ibland några steg innan traven börjar.

Travaren jag rider nu kan jag få i tölt om jag rider honom på långa tyglar, han är pigg (efter galopp, hemåt eller bara knasig ;)) och driver samtidigt som jag kramar tygeln. Men jag skulle aldrig aldrig aldrig göra det på banan eller på kort tygel, det är ju rätt kul och så, men inget jag vill att han ska föredra framför någon annan gångart.

en nordsvensk travare i vårat stall passar och töltar:D sällan hon travar när man rider,Jag skulle nog ha försökt få bordt den men vet inte hu man ska göra

Kanske ska lägga till också att denna travare kan trava och galoppera utan problem, i en bra form. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ja tyvärr har mina hästar blivit en börda. De går på lösdrift jag har dom hemma och de får mat tillsyn flera gånger varje dag hovslagare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 560
Senast: Squie
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
317
Senast: Jeps
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
859
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka