Det var faktiskt släpharen som fällde avgörandet för mig när min schäfer dog och jag behövde byta ras. En ny schäfer var liksom inte att tänka på. Jag kan inte tillräckligt, har inte tillräckligt med tid och bor med en mentalt sjuk släkting.
Jag hoppas att släphare ska ge oss en bra uppgift för en hund utan att ställa för mycket krav på föraren i momentet. Dessutom bor jag så att en utflykt till Åkersberga eller Jordbro (om de fortfarande kör där) kan vara ett bra sätt att pysselsätta mitt lilla menageri. Detta ligger dock i framtiden. Under 2016 ska vi åka dit som publik, kanske testa lite i höst, (även om jag har fel, ger det oss ett projekt att undersöka lure coursing/släphare)
Pysslingen är fascinerande för han talar ett annat språk än "mina" tidigare hundar (schäfer, tax och basset hound). De var jord och han är vatten eller luft. Han är mycket mjukare, svårare att få grepp om även om han är tuff och vill vara tillags (med höjd tagen för att han är valp). En fjäril. Därav mer vinthund än terrier