Passar Podengo mig?

Oj det håller jag inte med om! De springer sjukt snabbt och jag tycker man ser i rörelsemönstret att de liknar vinthundar. De böjer ju liksom ihop hela kroppen och bara drar! Har sett när de sprungit efter släphare och det gick sjukt fort :D
Ja faktiskt !!! När du säger det !! Stämmer precis !!

Ingen har skrivit att det är en vinthund. Det är en blandning mellan vinthund och urhund från början.
Rasen till hör grupp 5 (spetsar och urhundar) men är anslutna till vinthundsklubben och får därför också tävla i lure coursing.
Det var faktiskt släpharen som fällde avgörandet för mig när min schäfer dog och jag behövde byta ras. En ny schäfer var liksom inte att tänka på. Jag kan inte tillräckligt, har inte tillräckligt med tid och bor med en mentalt sjuk släkting.

Jag hoppas att släphare ska ge oss en bra uppgift för en hund utan att ställa för mycket krav på föraren i momentet. Dessutom bor jag så att en utflykt till Åkersberga eller Jordbro (om de fortfarande kör där) kan vara ett bra sätt att pysselsätta mitt lilla menageri. Detta ligger dock i framtiden. Under 2016 ska vi åka dit som publik, kanske testa lite i höst, (även om jag har fel, ger det oss ett projekt att undersöka lure coursing/släphare)

Pysslingen är fascinerande för han talar ett annat språk än "mina" tidigare hundar (schäfer, tax och basset hound). De var jord och han är vatten eller luft. Han är mycket mjukare, svårare att få grepp om även om han är tuff och vill vara tillags (med höjd tagen för att han är valp). En fjäril. Därav mer vinthund än terrier

Det var faktiskt släpharen som fällde avgörandet för mig när min schäfer dog och jag behövde byta ras. En ny schäfer var liksom inte att tänka på. Jag kan inte tillräckligt, har inte tillräckligt med tid och bor med en mentalt sjuk släkting.

Jag hoppas att släphare ska ge oss en bra uppgift för en hund utan att ställa för mycket krav på föraren i momentet. Dessutom bor jag så att en utflykt till Åkersberga eller Jordbro (om de fortfarande kör där) kan vara ett bra sätt att pysselsätta mitt lilla menageri. Detta ligger dock i framtiden. Under 2016 ska vi åka dit som publik, kanske testa lite i höst, (även om jag har fel, ger det oss ett projekt att undersöka lure coursing/släphare)

Pysslingen är fascinerande för han talar ett annat språk än "mina" tidigare hundar (schäfer, tax och basset hound). De var jord och han är vatten eller luft. Han är mycket mjukare, svårare att få grepp om även om han är tuff och vill vara tillags (med höjd tagen för att han är valp). En fjäril. Därav mer vinthund än terrier

Jag tror att de fortfarande kör i Jordbro!
Jag har varit där och kört med mina två Dvärgschnauzrar och de hade de hare både upp för en riktigt brant sandbacke och en lång raksträcka på sand där man kunde släppa två samtidigt om man ville.

Det körs i Jordbro men under lite annan regi än tidigare och träningen har inga fasta dagar. För närvarande är det vinteruppehåll, men det kommer sätta igång igen så snart det blir vår. I dagsläget är det tre personer som kan köra haren och träningsdag beror på när dessa personer har möjlighet.

Det körs i Jordbro men under lite annan regi än tidigare och träningen har inga fasta dagar. För närvarande är det vinteruppehåll, men det kommer sätta igång igen så snart det blir vår. I dagsläget är det tre personer som kan köra haren och träningsdag beror på när dessa personer har möjlighet.
Tack. Jag ska hålla koll på hemsidan. Fast det är alltid lite pinsamt att fundera på att utnyttja sådant som folk gör ideellt utan att ha planer att vara mer delaktig

Tack. Jag ska hålla koll på hemsidan. Fast det är alltid lite pinsamt att fundera på att utnyttja sådant som folk gör ideellt utan att ha planer att vara mer delaktig

Just Jordbro är ju lite speciellt eftersom det inte är en klubbstyrd verksamhet. Man hjälps åt när man finns på plats för att träna sin hund helt enkelt. Den som kör kan behöva ha hjälp med släpp (och värma upp/värma ur sina hundar), och någon med flera hundar som inte är bilburen kan behöva hjälp att hålla hundar, osv.

Efter att ha träffat en podengo blev jag ännu mer kluven. Den var underbar. :love:
Åh vad sånt här är svårt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 414
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 763
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024