Passar denna häst till fälttävlan hjälp!!

karolinakempe

Trådstartare
hej!
jag ska nu köpa mig en till häst då min nuvarande inte kommer kunna gå fälttävlan som jag vill börja med.
Vad tror ni erfarna fälttävlans ryttare om detta sto som jag ska besikta på måndag.
http://www.hvassbo.com/
finns under hästar till salu och heter classik star
tacksam för all hjälp.

karro

Sv: Passar denna häst till fälttävlan hjälp!!

Verkar ju jätte bra!
Enda saken jag tänker på som skulle kunna vara ett problem, men även en fördel, är att det står att den är het på hinder. Vad man menar med het är ju en definitionsfråga. Min häst var väldigt het på hinder från början, men han fattade ganska fort att det gällde att vara mer föriktig i terrängen och eftersom han lärde sig det har hans "hethet" bara varit positiv då han alltid går på hinder.
Frågan är ju också varför den är het, det är ju aldrig något positvt om den springer för att slippa det jobbiga...
Men som sagt, jag tycker den verkar jätte bra iaf! :laugh:

Det finns ju ett par st e. Homossassa som går FT men det är ju väldigt svårt att säga att denna hästen passar för det när man inte sett den på terränghinder.

Men du verkar få mycket häst för pengarna även om gångarterna inte är de bästa, den verkar ju käck o glad på hinder iaf!

Men inkar är ju inte så bra, kolla bara så de inte sitter vid sadelgjorden eller där annan utrustning sitter för då kan det ju bli ett stort problem.

tack tack!!!
ja gångarterna är ju inte hundra men hon älskar att hoppa och är såååååååååååå ärlig på hinder. Modig men klok.
Min dressyr tränare tycker hon är för tung... skulle ni säga det?
Het på hinder är hon men inte olydig eller sticker..:grin:
sen gillar jag sånna pollar:d

Inkarna sitter bra till och är på väg bort med örtkur.
priset är super bra men det är för at hon bara är till den som hon passsar med (som jag hoppas är jag, kändes så på provridningen)

Är så nervös inför måndags besiktning:crazy:

För tung för fälttävlan menar du? Tycker inte den ser så tung ut.
Finns en häst som heter Svante som är halvardenner och går internationell fälttävlan.

Jag hade inte köpt den hästen tycker att den ser alldeles för dålig ut i sin hoppning, men å andra sidan så beror det ju hur högt man vill tävla. Fast å andra sidan så vet man ju inte om det beror på att ryttaren lägger den så fel hela tiden

Annars ser ju hästen trevlig ut :D

Senast ändrad:

jag vet typ inget om hoppning men jag skulle säga att den där hästen är framtung och går på bogarna

jag vet typ inget om hoppning men jag skulle säga att den där hästen är framtung och går på bogarna

Njae... de flesta hästar går gärna på bogarna om piloten liksom inte gör något åt det. Ryttaren gör ju inga direkta ansträngningar för att sätta henne mer på baken.

Den har ju inga direkta gångarter att tala om och galoppen verkar väl inte heller sådär jättekanon på hoppfilmen heller och den hoppar rätt knasigt i grunden men det blir ju tydligt bättre när grundtempot kommer upp lite. Kanske pilot-problem även här?

Jag tror säkert att det blir en trevlig "hobbyhäst" om man inte har allt för höga ambitioner.

Observera nu att jag alltså är dressyrtönt som rymt hemifrån och hamnat härinne :D

jo oftast är det ju det de handlar om pilot problem,,
observera att jag är en islandstönt som hamnat helt galet till :D

Jag vill höra ALLAS:D åsikter..
pilot problemet tycker även jag är igentligen hennes problem i det hela. Men det blir en ny pilot:d
Det är en del att jobba på men man måste ju säga att hon ändå gått 120 med denna pilot och placerat sig i varje start.
Tänk kanske vad hon kan med lite träning då.
Tyvär är det den prislappen den tilltänkta måste vara på och jag har inte hittat något bättre.

Är det bara jag som tycker att ryttaren rider som en hösäck?! Framförallt i dressyrfilmen i skritt och trav.
Det ser mkt ut att vara pilotproblem i det hela.
och att hon är placerad i varje start är svårt att tro med den ryttaren = desto klokare häst :)

Med tanke på att du inte har mer pengar att lägga ut på en ny häst är väl denna hästen nästan självklar? :)
Särskilt om inkarna nu är placerade bra och ändå på väg bort :)

Får hoppas att hästen får en bättre ryttare ;)

pilot problemet tycker även jag är igentligen hennes problem i det hela. Men det blir en ny pilot:d
Det är en del att jobba på men man måste ju säga att hon ändå gått 120 med denna pilot och placerat sig i varje start.
Tyvär är det den prislappen den tilltänkta måste vara på och jag har inte hittat något bättre.

Kolla upp hennes resultat :idea:

Hon har bara en start i 120cm och där hade hon 8fel. Hon har en del placeringar i 110cm men inte placerad i varje start.

Men som sagt jag tycker att hästen är trevlig även om jag tycker den ser begränsad ut i sin hoppning. De skall ju inte behöva hoppa med fart anser jag.

Dock så kanske det blir betydligt bättre under annan ryttare som lägger den bättre på hindren :D

Jag tycker att hästen ser jättetrevlig ut, särskilt i kombination med priset!

Precis som någon redan har påpekat så är det en riktigt kass pilot om jag får säga mitt, särskilt i hoppningen. Om hästen går så bra med en så pass dålig ryttare så lär den gå mycket bättre med en duktigare!

:laugh:Missade att det fanns filmklipp innan ;)

Tycker fortfarande den ser trevlig ut till det priset.
Lite markbunden tycker jag, men med lite jobb så kan den nog bli bra.
Sen är det ju som någon sagt innan, det beror ju på vilken nivå man vill komma till, men jag skulle vilja påstå att jag sett hästar som sett sämre ut som gått cnc* iaf utan problem.
Jag tycker det är en fin häst

Alltså.. det är en jättefin häst till det priset :) Om du tycker om henne så tycker jag att du ska satsa på den...

kl.

vad är inkar?

har aldrig hört talas om de innan.

jag kommer köpa henno om besiktningen går bra:D
tack för alls åsikter:grin:

inkar kan jämföras med vårtor på människor. Ser ut ungefär som stora skorvar. Ibland försvinner de av sig själva. Man kan operera också,men det brukar man inte vilja göra i första hand om de inte sitter illa till, vid sadeln eller dylikt.
Har tyvärr ingen bild på det, men kanske en annan har det o kan visa? :)

Ja och lägga upp några egna bilder :D på första ridturen och så :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
638
Senast: Alexandra_W
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
809
Senast: Freazer
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 298
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 799
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30