Passar denna häst till fälttävlan hjälp!!

Sv: Passar denna häst till fälttävlan hjälp!!

hej hallå!!
tyvär blev inte hästen min
hon hade hovbrosk förbening:(
jag vågade inte prova trotts att många har delade meningar i detta.
Jag har inte råd att prova.
men nu får jag leta ny.

Vad tråkigt :( Men tur att du röntgade så du inte blev besviken senare

ja det känns bra nu men var besviken när vi stod där med plåtarna:(
men men så är livet...
får ha kul men min herre där hemma...

Vad säger ni om en häst som haft en senskad på löp som 4 åring nu 8 år. vågar man prova??

Vad säger ni om en häst som haft en senskad på löp som 4 åring nu 8 år. vågar man prova??

Det kryllar ju av friska hästar så varför ta en som redan haft problem? Många fullblod har ju inte det rätta löphuvudet o får gå av banan av den orsaken istället för skada, så om du nu är inne på fullblod försök att hitta en sån istället.

Men tänk på att fullblod kräver ofta lite mer av dig som ryttare och hästmänniska. Och ofta är de dyrare i drift än ett halvblod pga att de behöver mer mat.

ja det känns bra nu men var besviken när vi stod där med plåtarna:(
men men så är livet...
får ha kul men min herre där hemma...

Om man lyst senan och det inte är några problem så är det ingen fara.

Senskador hos fullblod på banan ställer knappast till problem för ridning. Den hastigheten som fullbloden går på banan kommer de aldrig upp i tex fälttävlan. Och det är just den hastigheten som ger dessa sakador.

jag har nämligen en sådan hemma sedan 1 år tillbaka:angel:
min älskling:D
men jag fick reda på att han haft en senskada som 4 åring och vågade då inte chansa med att den skulle kunna gå upp igen om jag började pressa honom i teräng eller hoppning.

och ja han är speciell att rida och det är bara sånna hästar jag haft.
"problem" hästar så att säga men han är inget "problem" för mig:D
Jag hade ju tänkt att ha två under ett tag och sedan fixa någon som vill rida min herre några dagar i vecka.
men jag vet inte..

Det ska inte vara några problem, har veterinären kollat på den och sagt hur mycket belastning den klarar av? För precis som olgaklara skrev så är den belastning en galoppör utsätts för på banan mycket värre än vad de någonsin utsätts för som ridhästar så då kan du tänka dig hur starka och tåliga de är (de är avlade för att hålla).

Ang. hästköpet. Du kan inte tänka dig att köpa en unghäst som endast är sutten på och därifrån utbilda den själv? Jag utgår från att du är en duktig ryttare som klarar av det med hjälp av en bra tränare, för då behöver du inte slänga ut lika mycket pengar!

hej!
jag tänkte ungefär samma tanke förut men unghäst men det har jag redan gjort nu i 2 år. (min var helt grön)

däremot har jag tittat på lite äldre hästar som redan gjort en del.

Jag har inte bråttom som sakt sp det får ta tid.
denna sommar blir det ändå inget av.
:grin:

Nu vet ju inte jag så mkt om just fälttävlan men den ser trevlig ut i kroppen och det jag tycker skulle kunna vara bättre är galoppen och den är väl rätt viktig i fättävlan? Men som sagt kan jag ju inte så mkt om grenen i sig. Lycka till!:D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
638
Senast: Alexandra_W
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
809
Senast: Freazer
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 298
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 798
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bra gårds och stallhund
  • Storlek röd Kong?