Passar denna häst till fälttävlan hjälp!!

Sv: Passar denna häst till fälttävlan hjälp!!

tycker det verkar vara en trevlig häst, jag hade nog köpt henne (?) om jag sett henne först :angel:

Verkar kunna ta sig över hindren även då ryttaren lägger den fel utan att riva, och jag tycker det är ett bra tecken på en snäll och ärlig häst :)

Hoppas den går igenom besiktningen och att ni trivs tillsammans :D:D

och för att svara på frågan; ja jag tror att den kan gå ganska bra i deb./lätt klass fälttävlan :D (90cm/1m)

Senast ändrad av en moderator:

tack tack alla.
jag återkommer:D
är nervös och har typ velat fram och tillbaka över det här med röntgen.
skulle ni gjort det även fast man inte hitta något på besiktningen?

Japp bilder kommer om hon nu blir min.

Funderar på att prova det där nya frys grejen för människo vårtor på hennes inkar om hon kommer.

Jag hade förmodligen velat röntga om jag såg att hästen var lite framtung, och med en röntgen kan massa dålda fel vissa sig men förhoppningsvis inga fel alls :D

det var min tanke också.
men sen tänkte jag att om de inte hittar något på en klinikbesiktning med böjning av varje led så känns det onödigt att röntga. eller???

Fast alltid bättre att ta det säkra före det osäkra. Dock kan man ibland se saker på röntgen men som inte alls kommer att bli något problem. Så det är svårt det där. Hur gammal är hästen?

Jag kan tycka att är den 10 år och har hållt bra så kommer den förmodligen fortsätta med det.
Vet du om den tidigare haft några problem, hältor eller så?

En grundlig besiktning ska egentligen räcka.
Kan berätta att när jag köpte min häst var han 6 år gammal. Ägaren berättade att han opererat bort lösa benbitar som fyraåring, men annars aldrig varit skadad. (Jag litade till 100% på säljaren - hon var otroligt ärlig och berättade hur "hemsk" hästen var att rida :D)
Vi röntgade inte. Säljaren sa att hon röntgat då när han var fyra år och det inte fanns något annat.
Det lustiga var att han var halt när vi besiktigade :rofl:, men sen tog vi honom två veckor på prov, skrittade en vecka och ombesiktade, då var han fräsch.
Sedan dess har han hållit för både hopp, fälttävlan och dressyr. Aldrig direkt haft någon värre hälta. (hovböld + vrickning är väl det värsta).

Så jag tycker det beror ganska mycket på hur pass ärlig ägaren är med hästens sjukdomshistoria. Man kan ju aldrig vara säker heller.

Jag skulle nog inte röntga en såpass gammal häst för ett såpass billigt pris om den verkar ha hållt hittills under förutsättning att den är felfri på besiktningen.
Lycka till!

Jag skulle nog inte röntga en såpass gammal häst för ett såpass billigt pris om den verkar ha hållt hittills under förutsättning att den är felfri på besiktningen.
Lycka till!

10år är väl ingen ålder.

Är den aldrig röntgad innan så kan det ju faktiskt finnas saker som kan påverka om man har otur.

Sedan vet jag inte om denna häst har gått så hårt så man kan säga att den hållit innan. Den är ju tänkt till att rida fälttävlan på och har gått lite 110cm hoppningar innan, det är stor skillnad.

Jag hade röntgat hästen eftersom den inte gjort mer

Menade inte att 10 år gammal var gammalt på det sättet, utan jag menade mer i sammanhanget. Den var ju tävlad 120 och gjort rätt många starter i 1.10 som jag fattat det. Dessutom så ser den ju inte ut att vara helt korrekt riden och har den då hållt hittills så ser jag sannorlikheten som ganska stor att den kommer att hålla för endamålet, dvs lättare klasser i fälttävlan som jag förstod det? Man kan ju aldrig vara säker, men med tanke på att det kostar 4-6000 att röntga och minst hälften av hästarna har deffekter varav många aldrig lider av det, så skulle nog inte jag röntga om hästen är helt frisk för övrigt och inget misstänks.

Och nu kan jag då tillägga att jag annars själv är väldigt petig och röntgar ofta hästar jag köper. Men dels så ligger de i en högre prisklass, dels har väl jag haft extremt otur med mina. Men då kan jag också säga det att jag vid flera tillfällen har fått gå hem utan häst trots att hästen är frisk, pga röntgenfynd som inte påverkar hästen men som ger en reservation i försäkringen.

Skulle hästen däremot vara lite yngre och precis ska börja utsättas för hårdare träning och även ligger i en högre prisklass, så skulle jag utan tvekan röntga.

Eller om jag köper en häst för ett förhållandevis lågt pris, men som jag tänker utbilda för att sedan sälja dyrare, då skulle jag också absolut röntga.

TS ska självklart göra så som känns bäst, jag skriver bara hur jag skulle resonera utifrån egna erfarenheter och då skulle jag nog inte röntga i det här fallet..

Tänk bara på att om du röntgar, och de hittar nåt (som kanske saknar betydelse) så kan du inte försäkra hästen,(utan reservation) vilket kanske innebär att du inte kan köpa den.

Det finns massor med hästar med röntgen förändringar som fungerar utmärkt och tvärtom ännu fler med perfekta leder som är halta jämnt.

Jag skulle inte röntga en 10-åring som inte är i högsta prisklass

Eller tvärtom :idea:

Försäkringbolaget vägrara att ersätta eftersom skadan/förändringen fanns innan försäkringens teckande

;)

uch jag blir galen på detta:d
Att det ska vara så krongligt det här med häst köp.
Jag har bestämmt mig för detta.
besiktningen kommer filmas av min kompis som åker med.
besiktning som vanligt och går hon inte igenom så (då köps hon ändå inte och säljaren får röntga hur mycke som hällst)
longering vid arbetsprovet.
sen vill jag och mitt försäkringsbolag ha hästens försäkrings nr innan köpet blir av för att se över hästen historik. de kräver det för att kunna flytta över hästen.:) så då borde jag vara rätt så garderad..
hoppas jag :crazy:

Är så nervös......... och så ska jag upp tidigt för det är en bit att åka. (4 timmar)

Till alla som undrar= hade så klart tänkt att börja med träningar i fälttävlan och se vart det bär av..
annars så gillar jag både hoppning och dressyr (ibland;))
deb ocj lätt tror jag räcker för mig i dax läget..
vem vet jag kanske blir fast

Jag byter inte försäkringsbolag när jag köper häst utan tar istället över den befintliga försäkringen just för att slippa ett sånt exempel som olgaklara beskriver.

Håller f ö med rookien om att jag inte skulle röntga en tioåring i den prisklassen.

Jag byter inte försäkringsbolag när jag köper häst utan tar istället över den befintliga försäkringen just för att slippa ett sånt exempel som olgaklara beskriver.

Håller f ö med rookien om att jag inte skulle röntga en tioåring i den prisklassen.

Håller helt med Lena att inte byta försäkringsbolag utan att ta över befintlig försäkring för att inte få några reservationer. Sen skulle jag be ägaren häva sekretessen på försäkringen för att få höra hästens historik. Borde inte vara några problem om ägaren har rent mjöl i påsen.
Lycka Till:)

Då säger man att det var ett dolt fel ;)

Allt som kan upptäckas vid en vanlig röntgen klassas inte som dolda fel ;)

Många tror att det är så men tyvärr så är undersökningsplikten betydligt större idag, så fel som kunde ha upptäckts vid en vanlig röntgen klassas som brist i sin undersökningsplikt

hej hallå!!
tyvär blev inte hästen min
hon hade hovbrosk förbening:(
jag vågade inte prova trotts att många har delade meningar i detta.
Jag har inte råd att prova.
men nu får jag leta ny.

hej hallå!!
tyvär blev inte hästen min
hon hade hovbrosk förbening:(
jag vågade inte prova trotts att många har delade meningar i detta.
Jag har inte råd att prova.
men nu får jag leta ny.

Lilla vän, jag är så olycklig för din skull:cry:. Kan du inte berätta hur du fick reda på det:confused:. Men du gjorde helt rätt som inte köpte hästen, vem har råd om det blir problem ens om hästen är rel. billig:eek::eek:.

jag röntgade hovarna:grin:

så jag är glad att jag bestämmde mig i sista sekunden att röntga
MEN!!
Jag blir så less på allt...
jag vill sååååå gärna träna och tävla.. lägger ner alla mina pengar på hästen. men jag är inte rik har inte rika föräldrar(trotts att jag är vuxen) som kan hjälpa mig att köpa en dyrare häst.
Får ofta höra att jag är så ambitiös med ridningen (av tränare,stall ägare och vänner) att alla tycker jag förtjänar en bra häst.
Men vad gör man:(

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
638
Senast: Alexandra_W
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
809
Senast: Freazer
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 298
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 799
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund