Vad är lättast/svårast för häst/ryttare?
I vilken ordning och när lärs respektive in? Hur lätt/svårt brukar det vara att lära in och hur lång tid brukar det ta på ett väldigt ungefär?
När kommer de in i tävlingsprogrammen? Samtidigt eller ena före andra?
För mig kommer passagen efter piaffen. Passagen jobbar man fram ur piaffen enligt det system jag följer.
Piaff brukar de flesta friska hästar kunna lära sig. Passage upplever jag dock kan bli väldigt mycket svårare för hästar av olika exteriör att lära sig just iom att det krävs både bärighet och skjutkraft. Har de kass exteriör och lite medfödd elasticitet etc så kräver det så enormt mycket mer styrka att orka hålla ihop kroppen så att man ändå har bra bakben och rygg när man också adderar skjutkraft.
Piaff rätt utfört genom korrekt träning inför det ger inga ledsna hästar eller trasiga bakknän.
De måste förstå vad som väntas av dem och rent tekniskt kunna jogga sen trampa helt avspänt mentalt och fysiskt innan man adderar energi och tar det vidare till piaff.
Det brukar för ett proffs som gör enligt den här principen ta ca 2 år från start till färdig piaff.
Jag är ju runt ett ganska stort antal hästar som gått mkt samling under en herrans massa år. De är både friska och blir långlivade.
Något veterinärer som ser dem anser är pga träningen.
Även sjukgymnaster etc.. Svenska sjukgymnasternas förening har pratat om att försöka få dit min tränare just iom att de upplever att den sortens träning stärker och funkar fint som rehab även till de som varit paj i tex bakknän.
Om de däremot tvingas till det i spänning är man ute på hal is. DET sliter.
Lösgjordhet är a och o..
Passage har jag inte själv utbildat någon häst till färdig slutprodukt(bara fått rida den på färdiga hästar alt rida embryon till det ur piaffen.. men inte gjort jobbet klart). Så det vågar jag inte säga hur lång tid det brukar ta. Jag har inte frågat vad det brukar ta för tex mina tränare eller någon annan heller tid.
Men enligt mitt system tar det ju ännu mer tid än två år iom att det kommer ur en färdig piaff. Man börjar då addera skjutraft i piaffen och varierar mellan Stor piaff och liten passage sas och gradvis kan man få större och större passage.
Sen är det ju olika rörelser, absolut. De ska ju vara lika höga fram som bak i passage. Medans de i piaff ska lyfta mer fram.
Men jag tror på att rida fram passagen ur piaffen.
Jag tror också hästar som lärt sig trampa eller om man nu vill kalla det piaff med vikt på framben kan lära om. Men det blir så klart mer jobb och man får göra om göra rätt..