Passage och piaff

Jag menar inte att du ska lägga ut filmer , utan visa ngt offentligt ekeipage. Jag kanske tolkar dig fle hela tiden, men det låter som de bästa piafferna finns i din krets.
Någon måste väl kunna tillfredställa din smak:)

Gal kan jag nämna då isf. Säkert mer på träning än tävling.
Jag kan tänka mig att Sjef borde kunna få folk att piaffera bra. Vad jag än kan tycka om en del annat ang honom.. Men hans system tror jag kan leda till helvetes bra piaffer om man sedan fortsätter upp nacken högst. På träning får säkert många såna ekipage till det bra.

Bakbenet ska så klart bära bara även djupare in. De kan inte dra fram. Det skulle bli ett jäkla klösande..
Jag tycker att du hade rätt innan du ändrade dig. I rörelse
- bär bakbenet när det är ungefär lodrätt
- skjuter bakbenet kroppen framåt (och bär) när hoven är på marken bakom den lodräta linjen
- drar bakbenet kroppen framåt (och bär) när hoven är på marken framför linjen.

Bakbenet bär allt mindre ju längre från lod som det är. (Och bakbenet bär inte alls när hoven är i luften.)

Jag tycker att du hade rätt innan du ändrade dig. I rörelse
- bär bakbenet när det är ungefär lodrätt
- skjuter bakbenet kroppen framåt (och bär) när hoven är på marken bakom den lodräta linjen
- drar bakbenet kroppen framåt (och bär) när hoven är på marken framför linjen.

Bakbenet bär allt mindre ju längre från lod som det är. (Och bakbenet bär inte alls när hoven är i luften.)

Jo, lite drar det ju. Men jag insåg att det kunde tolkas som att hästen typ klöste sig fram och att man aldrig hade ngt påskjut från andra bak i någon form.

Jag tror inte det kan bli så pass i drag sas i tex mellantrav. Så i vissa lägen tror jag det mer blir bara andra bak som skjuter.

Jo, lite drar det ju. Men jag insåg att det kunde tolkas som att hästen typ klöste sig fram och att man aldrig hade ngt påskjut från andra bak i någon form.

Jag tror inte det kan bli så pass i drag sas i tex mellantrav. Så i vissa lägen tror jag det mer blir bara andra bak som skjuter.
När den bärande diagonalen bara skjuter på och inte alls drar blir traven inte bärig.

Då hästen, när den för fram ett ben, sätter ner hoven en bit framför lod drar benet kroppen framåt tills benet är lodrätt. Samtidigt bär benet. Benet fortsätter att bära under bär- och skjutsekvenserna, dvs tills hoven släpper marken.

Om hästen bara för fram benet till lodrät linje, (dvs. ingen dragsekvens) och sätter ner hoven där, bär benet en kortare sekvens av steget, dvs. bara under bär- och skjutsekvenserna. Med ett sådant steg blir en trav inte bärig. Det är ungefär det som händer när man ser att bakhoven släpper marken långt bakom kroppen.

När den bärande diagonalen bara skjuter på och inte alls drar blir traven inte bärig.

Då hästen, när den för fram ett ben, sätter ner hoven en bit framför lod drar benet kroppen framåt tills benet är lodrätt. Samtidigt bär benet. Benet fortsätter att bära under bär- och skjutsekvenserna, dvs tills hoven släpper marken.

Om hästen bara för fram benet till lodrät linje, (dvs. ingen dragsekvens) och sätter ner hoven där, bär benet en kortare sekvens av steget, dvs. bara under bär- och skjutsekvenserna. Med ett sådant steg blir en trav inte bärig. Det är ungefär det som händer när man ser att bakhoven släpper marken långt bakom kroppen.

Fast i ett visst tempo i tex trav tror jag det blir väldigt lite drag, oavsett om hästen är satt/samlad i det eller ej.
Och oavsett tror jag att det är påskjutet som är dominerande kraft i att få hästen framåt även på en så samlad häst.
Däremot måste den vara vinklad i bäckenet och kommer då inte släppa av hur långt bakom sig som helst trots at man lägger på påskjut. Just iom att man lägger påskjutet ovanpå bärigheten och inte istället för.

Fast i ett visst tempo i tex trav tror jag det blir väldigt lite drag, oavsett om hästen är satt/samlad i det eller ej.
Och oavsett tror jag att det är påskjutet som är dominerande kraft i att få hästen framåt även på en så samlad häst.
Däremot måste den vara vinklad i bäckenet och kommer då inte släppa av hur långt bakom sig som helst trots at man lägger på påskjut. Just iom att man lägger påskjutet ovanpå bärigheten och inte istället för.
Kan du utveckla vad du menar
"Fast i ett visst tempo i tex trav tror jag det blir väldigt lite drag, ..." I vilket tempo då?
"... Och oavsett tror jag att det är påskjutet som är dominerande kraft i att få hästen framåt även på en så samlad häst. ..." Den stegsekvens som har minsta möjligheten att bära är, när det gäller bakbenen, just påskjuts-sekvensen eftersom hoven då är bakom kroppen.
"... Just iom att man lägger påskjutet ovanpå bärigheten och inte istället för." Mera påskjut innebär väl samtidigt mindre bärmöjlighet.

Kan du utveckla vad du menar
"Fast i ett visst tempo i tex trav tror jag det blir väldigt lite drag, ..." I vilket tempo då?
"... Och oavsett tror jag att det är påskjutet som är dominerande kraft i att få hästen framåt även på en så samlad häst. ..." Den stegsekvens som har minsta möjligheten att bära är, när det gäller bakbenen, just påskjuts-sekvensen eftersom hoven då är bakom kroppen.
"... Just iom att man lägger påskjutet ovanpå bärigheten och inte istället för." Mera påskjut innebär väl samtidigt mindre bärmöjlighet.

Fast de kan ju inte annat än i piaff släppa av benen just då det når lodrätt under kroppen. Det måste ju gå ngt bakom hästen. Och då kommer det in påskjut.
I passage tex vill man ju ha både bärkraft och skjutkraft, iaf enligt hur jag vill ha det. Hästen ska vara samlad. Men i det kunna skjuta på också, för att komma fram lika mycket som den kommer upp.

Jag tycker att du ska börja med att analyser hur du själv gör när du går, joggar springer, springer FORT, passagerar, lyfter knäna mot magen. Var är det bakre benet ALLTID? En häst ska inte hoppa a la Små grodorna. När du mäter din höjd. böj på knäna o se hur mkt kortare du blir.

självklart har hästen bakbenet bakom sig, men det som är avgörande är om den böjer sina bakre ledgångar o därmded blir LÄGRE bak- samlad o har kadens o schwung- kommer upp ovan mark. ej markbunden. en markbunden häst är bärig på FEL sätt. Den hinner sätta i det andra diagonala paret precis vid det andra upplyftande o har ingen svingande rygg. Den sätter tom i fram före bak som man kan se på Bild.

Senast ändrad:
Jag tycker att du ska börja med att analyser hur du själv gör när du går, joggar springer, springer FORT, passagerar, lyfter knäna mot magen. Var är det bakre benet ALLTID? En häst ska inte hoppa a la Små grodorna. När du mäter din höjd. böj på knäna o se hur mkt kortare du blir.

självklart har hästen bakbenet bakom sig, men det som är avgörande är om den böjer sina bakre ledgångar o därmded blir LÄGRE bak- samlad o har kadens o schwung- kommer upp ovan mark. ej markbunden. en markbunden häst är bärig på FEL sätt. Den hinner sätta i det andra diagonala paret precis vid det andra upplyftande o har ingen svingande rygg. Den sätter tom i fram före bak som man kan se på Bild.
???? Jag förstår inte vad du vill säga.
En häst har 4 ben jag har 2.
En groda har troligen inga diagonala gångarter men paddor kanske har.
I piaff vinklar hästen in bäckenet mer än o trav så att den får möjlighet att bli lättare i framdelen.

Dina ben symboliserar hästens bakben. Lite fantasi måste man ha även näör man tolkar bilder som en sanning.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 228
Senast: super
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
104
Senast: Badger
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
974
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka