Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
OK, men du skrev att den skulle lyfta lika fram som bak. Det gör inte en samlad häst varken i piaff passage, samlade galopprörelser
Jag rider varken piaff eller passage längre och har inga ambitioner att göra det förrän jag blir typ sjuttio år och inte vågar hoppa längre men undrar om inte det blivit något tryckfel här? Vad jag minns stod det inte samma angående lyft och höjd förr i tiden??? Men jag har inte studerat just de här rörelserna särskilt väl så jag kan minnas fel... Ur TR
Moment 245
Passage
I passage rör sig hästen i mycket samlad, mycket eleverad och
taktfast trav med förlängt svävmoment och tydlig kadens.
Passagen karaktäriseras av stort engagemang av bakbenen med
ökad böjning i bakbenens leder och med elasticitet i rörelsen.
Varje diagonalt benpar lyfts och återvänder till marken växelvis
med jämn rytm.
I princip ska tån på det upplyfta frambenet vara i höjd med mitten
av det nedsatta frambenets skenben och tån på det upplyfta
bakbenet alldeles ovanför kotleden på det nedsatta bakbenet.
Halsen ska vara rest och välvd som en naturlig följd av det ökade
bakbensengagemanget. Nacken ska vara högsta punkt och nosen 51
befinna sig nära lodplanet.
Hästen ska med mjukt och lätt stöd förbli på tygeln med tydlig
framåtbjudning, så att den med bibehållen rytm och utan synbar
ansträngning obehindrat kan övergå från passage till piaff och
tvärtom eller till annan föreskriven gångart.
Det är viktigt, att hästen under passagen även utnyttjar den
påskjutande kraften så att svävningsmomentet förlängs. Oregelbundna
eller konstlade steg, dubbelsteg, svängande med frameller
bakdel åt sidorna eller släpande bakben är allvarliga fel.
Moment 246
Piaff
Piaff är en mycket samlad, taktfast och eleverad rörelse med
diagonal fotflyttning, som ger intryck av att utföras på stället.
Hästen ska vara mjuk och eftergiven i ryggen. Genom bakdelens
ökade sänkning till följd av ökad vinkling i bakbenens ledgångar,
ges framdelen stor frihet, lätthet och rörlighet varav även följer
större bogfrihet.
Varje diagonalt benpar lyfts och återvänder till marken växelvis
med jämn rytm. Det fjädrande belastningsmomentet förlängs
något. I princip ska tån på det upplyfta frambenet vara i höjd med
mitten av det nedsatta frambenets skenben och tån på det upplyfta
bakbenet alldeles ovanför kotleden på det nedsatta bakbenet.
Halsen ska vara rest och välvd som en naturlig följd av den
undersatta bakdelen.
Nacken ska vara högsta punkt och nosen ska vara nära lodplanet.
Hästen ska med ett mjukt och lätt stöd förbli på tygeln och röra
sig lösgjort med kadens och harmoni i perfekt balans. Hästen
ska ständigt bjuda framåt och ge intryck av att utföra piaffen på
stället, även om en synlig vilja till framåtgående avspeglar sig i att
hästen omedelbart när ryttaren så begär, upphör med piaffen och
övergår till önskad gångart. 52
Allvarliga fel är:
✦ Oklar diagonal fotflyttning.
✦ Oregelbundna eller konstlade steg med bak- eller framben (inte
i jämnhöjd) eller dubbelsteg.
✦ Hästen rör sig bakåt i samband med piaffen.
✦ Breddade steg med fram- eller bakben.
✦ Korsande fram- eller bakben.
✦ Svängande fram- eller bakdel.
✦ Överbelastning av frambenen (bakbenslyftet högre än frambenslyftet).
✦ Överilad och/eller oregelbunden rörelse utan spänst.
✦ Alltför mycket framåtgående i piaffen, obetydlig rörelse framåt
räknas som mindre fel.
Återigen Den lätta framdelen ska vara en del av samlingen varav triangulering inte är önskvärt.
Den ska lyfta fram mer än i passagen i o m att rörelsen även är framåtgripande. Idag rider man passageslutor o för att komma åt sidan krävs högre knän.
Såg ditt inlägg först nu.Jag rider varken . Det vara från förr.r passage längre och har inga ambitioner att göra det förrän jag typ sjuttio år och inte vågar hoppa längre men undrar om inte det blivit något tryckfel här? Vad jag minns stod det inte samma angående lyft och höjd förr i tiden??? Men jag har inte studerat just de här rörelserna särskilt väl så jag kan minnas fel... Ur TR
Moment 245
Passage
I passage rör sig hästen i mycket samlad, mycket eleverad och
taktfast trav med förlängt svävmoment och tydlig kadens.
Passagen karaktäriseras av stort engagemang av bakbenen med
ökad böjning i bakbenens leder och med elasticitet i rörelsen.
Varje diagonalt benpar lyfts och återvänder till marken växelvis
med jämn rytm.
I princip ska tån på det upplyfta frambenet vara i höjd med mitten
av det nedsatta frambenets skenben och tån på det upplyfta
bakbenet alldeles ovanför kotleden på det nedsatta bakbenet.
Halsen ska vara rest och välvd som en naturlig följd av det ökade
bakbensengagemanget. Nacken ska vara högsta punkt och nosen 51
befinna sig nära lodplanet.
Hästen ska med mjukt och lätt stöd förbli på tygeln med tydlig
framåtbjudning, så att den med bibehållen rytm och utan synbar
ansträngning obehindrat kan övergå från passage till piaff och
tvärtom eller till annan föreskriven gångart.
Det är viktigt, att hästen under passagen även utnyttjar den
påskjutande kraften så att svävningsmomentet förlängs. Oregelbundna
eller konstlade steg, dubbelsteg, svängande med frameller
bakdel åt sidorna eller släpande bakben är allvarliga fel.
Moment 246
Piaff
Piaff är en mycket samlad, taktfast och eleverad rörelse med
diagonal fotflyttning, som ger intryck av att utföras på stället.
Hästen ska vara mjuk och eftergiven i ryggen. Genom bakdelens
ökade sänkning till följd av ökad vinkling i bakbenens ledgångar,
ges framdelen stor frihet, lätthet och rörlighet varav även följer
större bogfrihet.
Varje diagonalt benpar lyfts och återvänder till marken växelvis
med jämn rytm. Det fjädrande belastningsmomentet förlängs
något. I princip ska tån på det upplyfta frambenet vara i höjd med
mitten av det nedsatta frambenets skenben och tån på det upplyfta
bakbenet alldeles ovanför kotleden på det nedsatta bakbenet.
Halsen ska vara rest och välvd som en naturlig följd av den
undersatta bakdelen.
Nacken ska vara högsta punkt och nosen ska vara nära lodplanet.
Hästen ska med ett mjukt och lätt stöd förbli på tygeln och röra
sig lösgjort med kadens och harmoni i perfekt balans. Hästen
ska ständigt bjuda framåt och ge intryck av att utföra piaffen på
stället, även om en synlig vilja till framåtgående avspeglar sig i att
hästen omedelbart när ryttaren så begär, upphör med piaffen och
övergår till önskad gångart. 52
Allvarliga fel är:
✦ Oklar diagonal fotflyttning.
✦ Oregelbundna eller konstlade steg med bak- eller framben (inte
i jämnhöjd) eller dubbelsteg.
✦ Hästen rör sig bakåt i samband med piaffen.
✦ Breddade steg med fram- eller bakben.
✦ Korsande fram- eller bakben.
✦ Svängande fram- eller bakdel.
✦ Överbelastning av frambenen (bakbenslyftet högre än frambenslyftet).
✦ Överilad och/eller oregelbunden rörelse utan spänst.
✦ Alltför mycket framåtgående i piaffen, obetydlig rörelse framåt
räknas som mindre fel.
För mig sitter framåtgripande i bakbenen. Inte i frambenen.
Dvs när de i samling verkligen kan bli framåtdrivande genom att gå in och greppa och det dra fram kroppen och inte bara puscha fram bakom i påskjut.
Dock kommer det sent i utbildningen, om ever.
Triangulering vet jag inte var du får in det ifrån.
Vad är lättast/svårast för häst/ryttare?
I vilken ordning och när lärs respektive in? Hur lätt/svårt brukar det vara att lära in och hur lång tid brukar det ta på ett väldigt ungefär?
När kommer de in i tävlingsprogrammen? Samtidigt eller ena före andra?
Fast med dagens gångartshästar med egen bjudning så handlar det mest om att inte hindra bakbenen. Ridningen har blivit mkt bättre.
Rider man en bra passage så rider man bakbenen. Det är ryttaren som avgör hur pass den lämnar marken- höjden.
Det stora problemet som nu har blivit bättre är ju övergången. att kunna reglera när man kopplar på o av skjutkraften.
Säger igen. Frambenssprattel som folk kallar det för finns inte bland hobbyhästar. Om man tror att det bara är att hålla i fram o trycka på så är det enkelt att prova själv. Hästen rör sig fortfarande ej ett dugg mer fram, däremot får man en ovillig häst som pliktskyldigt travar på. för att de ska röra sig på max får man inte vara kvar i handen lika lite som du kan hoppa stora hinder.
Det säger också sig självt att om en häst med bra exteriör inte rids i framvikt så kan frambenen komma upp eller hela fronten.
Rider man för sakta i en ökning kan bakbenen inte få plats till skillnad från frambenen som kommer upp... för mkt.
Bakbenen kan av naturliga skäl inte komma uppåt.
Å andra sidan vet jag inte om ökad trav idag som alltid har sagt ska vara samlad faktiskt rids kvar i samling.
Den traditionella ökade traven med Häng är inte samlad. Den var samlad innan o bara släpptes iväg
Jag förstog förr aldrig tanken med att den var det o inte än idag o det kan förklara de ökningar man ofta ser idag, men som inte belönas med högt betyg
Gick ifrån ämnet... igen, men det hänger ihop
Du får ursäkta, men det blir lite brillevarning.
du anser inte att ngn tävlingshäst idag gör bra piaff o då räknar jag de som gör allt annat bra 8mässigt kanske t o m 9.
visa ex. på vad du anser är bra så man förstår ngn gång.
Vi är mitt uppe i att befästa både piaff och passage med våra och den ena har lättare för passagen och den andra för piaffen, så visst är det individuellt.
Den som har lätt för piaff är verkligen duktig och tycker det är en piece of cake medan passagen har suttit lååååångt inne, men nu äntligen efter x antal olika metoder så trillade poletten ned under en uteritt när bjudningen fanns mer naturligt. Nu kan jag rida fram henne till passage istället för att bromsa henne in i det vilket jag kände att det gärna blev innan hon hade förstått vad jag ville om ni förstår hur jag menar?
Den andra som har nära till passage har vi fått backa bandet, sudda ut hennes passagetänk för att undvika att få långsamma passagesteg på stället, henne har vi till Tuas glädje tagit mycket för hand i träns för att hon ska hitta rätt. Den andra har detta sätt aldrig fungerat utan piaffen introducerades på töm.
Ang sista stycket med långsamma passagesteg så är det en av anledningarna till att jag tror på att ta passagen ur piaffen även på de som anses ha talang för passagen.
Och det först då man kan variera takten i piaffen.
Sen har inte jag sysslat med det nog för att vara säker på något. Alls!
Jag är inte bra på passage.
Men jag tror än så länge på det tänket. Det verkar fungera för dem jag lärt mig av.
Och de brukar väl anses kunna just piaff, passage och piruetter. Sen går väl åsikterna isär huruvida de kan något alls mer än det.
Jag menar inte att du ska lägga ut filmer , utan visa ngt offentligt ekeipage. Jag kanske tolkar dig fle hela tiden, men det låter som de bästa piafferna finns i din krets.Jag har inte sagt att inga tävlingshästar gör bra piaff.
Gal tex kan piaffera hästar. Även om jag personligen föredrar längre hals och nacken högst.
Men jag är övertygad om att han kan rida så också.
Jag är inte så förtjust i att lägga in filmer/bilder på Buke iom att jag inte vill utsätta någon för vad som ev kan bli i form av negativ kritik. Det gäller inte bara de jag känner utan även andra.
Jag gör inte det med folk som är bra eller som jag tycker är dåliga.
Jag själv är liksom inte tillräckligt bra tycker jag för att ha som bild för vad jag tycker är bra. Och piaff gör inte min egen än oavsett, inte ens med bättre människa.
Så jag kommer inte lägga ut bilder på andra. Inte filmer heller.
Yes jag håller med, det är nog iaf lättare att gå den vägen, säkert beroende på häst iofs. Nu kan jag inte påstå att vi har upplevt att det har varit något jätteproblem men vi såg att hon gärna tog till passage a la låååångsam istället för att kvicka på de små fötterna. Så vi gjorde ett break i passagejobbet och såg till att hon tecknade rätt för piaffen först för att sedan arbeta vidare med övergångarna.