Melisen
Trådstartare
Jag förstår absolut din önskan att vara hemma länge med ert barn. Men jag tror, liksom flera i tråden, att det upplägg ni tänker er kan vara svårt att genomföra. Under småbarnsåren dras man ofta med mängder av förkylningar och sjukdomar som kan ställa till det, man kanske har olika syn på uppfostran och dylikt, vilket kan skapa konflikter.
Vi har valt att vara hemma med våra tre barn tills de fyllt fyra år (äldsta 4,5 år) och sedan har de börjat på förskola 15 timmar/vecka. Vår äldsta fyller snart 7 och går i förskoleklass nu, mellantösen är 5 och går sista året i förskola (dvs hennes andra år) och yngsta är 2 och fortfarande hemma.
Vi jobbar båda två, jag mindre än mannen (jag 50-60% och maken 90-100%), och det fungerar tack vare att han jobbar skift.
Vi är jätteglada över att barnen har kunnat vara hemma så mycket och att de aldrig gått mer än 15 timmar på fsk. De mår bra och vi mår bra, och det har inte inneburit några problem alls.
Vad kul att höra att ni fått det att funka så bra!! Ungefär så som du beskriver är så jag och sambon tänker att vi vill göra, våra vänner har dock inte riktigt samma möjligheter så därav funderingar kring alternativa lösningar