Passa in kandar

Sv: Passa in kandar

KL

Jag kommer troligtvis att börja vänja in ena hästen på kandar i vår, jag har ridit en del på kandar men då har kandaret varit "färdiganpassat" -nu ska jag köpa eget för första gången. Tänkte börja testa med en stång utan tungfrihet men lätt svängd och antingen en tunn tredelad -eller tvådelad bridong. Men min fråga är storleksmässigt -ska stången vara en storlek större än bridongen (som ska vara i hästens vanliga storlek) eller ska den vara i samma?

Därom tvista de lärde :) Jag tror att min stång är något kortare än bridongen, men jag har ju meckat så mycket fram och tillbaka med kandarbetten så jag kommer inte ihåg längre. Kan kolla imorgon när jag är i stallet, bara jag kommer ihåg det. Men jag är ganska säker på att stången är något kortare än bridongen :confused: Hästens mun är ju bredare upptill där bridongen sitter så jag skulle tro att det blev så. Återkommer.

Gick ner i källaren och kollade de kandarbetten som har passats ut till min häst i Portugal. Bridongen är en cm längre än stången. Betten är utprovade av ett proffs. Tyvärr bestämde sig min häst för att han inte ville ha dem längre så jag var tvungen att byta ut dem, men jag har följt längden på betten i a f, för det passade åtminstone herrn ifråga. Betten ligger utmärkt i hästens mun med dessa två olika längder.

Senast ändrad:

Jag har inte skrivit något alls om vad hästen gillar på träns i avseende med vilken utformning stången ska ha. När jag skrev att hon skulle prova en rak stång så tyckte folk det var helt fel för det brukar inte hästar gilla, utan en smal låg tungfrihet var bättre att börja med. Sen säger andra tvärt om. Tyvärr kan man inte lyda alla råd för då skulle man inte komma någonstans alls. För alla säger olika. Vad är det som säger att just du eller någon annan har rätt? Nånstans måste man ju börja och eftersom alla säger olika så är det ju bara ta ett bett som känns bra och funkar inte det så får man ta ett annat.

En grupp gillar tungfrihet en annan grupp gör det inte. Vem ska man lyssna på?

Men som sagt så har hästen inte jobbats på kandaret ännu så jag kan inte uttala mig över huvud taget om vad den gillar och funkar på. Utan det märks väl när den börjar jobbas.

Det jag skrev om tränsbett och vad den gillar där är att tredelat har den gått bäst på och med fasta ringar. Och det blev hennes första val av bridong. Just för att man måste ju börja med något bett. Men det gick inte få till det med stången så det blev bra så då bytte hon till en storlek större och med rörliga ringar. Blev mycket bättre tillsammans med stången.

Om det den går som bäst på tredelat på träns, varför ska man då så naturligtvis och självklart inte börja med en tredelad bridong? Förstår inte hur du resonerar.

Senast ändrad:

Jag trodde ditt grundproblem var hur allt skulle få plats i munnen på hästen utifrån det du skrev . Jag har därför utgått från det när jag svarat .

Jag har inte diskuterat din bridong ö.h.t ? Jag förstår inte frågan öht ?

Kortare stång alltså... Hm, spännande. Jag får testa mig fram och se vad damen gillar

Jag är ingen kandarexpert, det vill jag poängtera. Skall bli kul att se vad du får för svar av andra :) Min häst har i a f en mun som är bredare upptill, så ser väl de flesta hästmunnar ut? Alltså bör bridongen vara längre än stången. Låter logiskt för mig i a f.

Makes sense när man funderar lite på det.
Jag tänkte först att stången skulle vara bredare för att lämna plats till bridongen, men när man funderar på saken så är det ju som du säger -att munnen är bredare upptill.
Men då har jag en följdfråga: Går du upp en storlek i bridongen då och tar stången i "normalstorlek"? Alltså, om jag har en häst som har storlek 11,5 med tränsbett -ska den ha 12,5 på bridongen då och 11,5 i stången om man gör som du?

Kan bara svara för mig själv, min häst har samma storlek på sitt bridongbett som på tränsbettet. Det VET jag i a f eftersom jag red med ett tredelat Sprengerbett som bridongbett innan jag köpte en bridong som var exakt likadan - bara för att få de mindre ringarna på bettet.

Eller vet och vet??? Måste nog kolla detta imorgon!

Senast ändrad:

Då har du alltså gått ner en storlek på stången? Så att bridongen är i samma storlek som tränsbett och stången en storlek mindre?

Intressant detta :)

Mig veterligen ja, men jag måste kolla detta imorgon för jag blir liiite osäker. Hästen är inackorderad och jag har tränset och kandaret i stallet så jag kan inte säga absolut helt säkert just nu.

Jo det var problemet. Eftersom mungipan är kort och hästen vill ha betten lågt i munnen. Men om bridongen hamnar där tränsbettet sitter så tar stången i canintänderna.

Hon löste det genom att höja upp bridongen lite (som verkar accepteras av hästen) och så även stången. De ligger ganska nära varandra men verkar funka bra. Mer är svårt att säga då hästen inte gått ett enda dressyrpass med kandaret ännu.

Jag tror inte riktigt vi samspelar i frågeställningrana och svaren :p:D

Fast jag har svarat på exakt det du probematiserade. Det är därför jag inte förstår vad det nu är du frågar mig? Jag har inte skrivit eller diskuterat bridong, typ av bridong eller storlek på bridong ö.h.t. Jag har bara poängterat skillnaden i att få plats med 2 bett om munnen är liten, med en rak stång istället för en med tungfrihet. samt kommenterat din fråga om tungtryck/tungfrihet.

Just det där med en rak stång istället för en med tungfrihet är verkligen ett jättebra sätt att få plats med två bett i en trång mun utan att de ligger emot varandra. På min häst är det det som gör skillnaden på om betten skall kunna ligga bra i munnen eftersom en rak stång blir lägre än en med tungfrihet.

Då må jag be dig om ursäkt att jag missuppfattat dig helt :)

Nä alltså grejen var den att hon hade ju bestämt sig för en rak stång eftersom han gick på det på pelhamet och hon var lite främmande för tungfriheten. Så hon köpte en rak stång. Men innan hon hunnit prova den så fick både hon och jag massor av negativ respons på just rak stång. Ingen sa något om att en med port inte funkar på trånga munnar, varken till mig eller henne. Utan svaret blev som oftast att en rak stång ger tryck på tungan och det är inte bra. I början av denna tråden blir jag ju ifrågasatt varför hon väljer en rak stång då det inte kommer bli bra.

Så det är enbart pga det som hon ändrade sig och tog en med port. Ingen sa något om att en rak stång var bättre än en med port till en trång mun. :)

Nu har hon ju köpt den stången med tungfrihet och lyckats passa in den rätt bra och hästen ser nöjd ut. Men jag ska absolut nämna detta med rak stång för henne så hon har allternativ och kan välja själv. :)

Tack

Du behöver inte be om ursäkt. Jag ville bara göra mig förstådd :D

Ja nämn det för henne så kan hon ju prova om det tillstöter problem med den stången ni har nu.

Då har du alltså gått ner en storlek på stången? Så att bridongen är i samma storlek som tränsbett och stången en storlek mindre?

Nu har jag dubbelkollat för säkerhets skull. Ja, bridongen är i samma storlek som tränsbettet och ja, stången är en cm kortare än bridongen. Och min går ju på rak (fast svagt framåtböjd) stång och det gör han för att då gick det att separera betten ordentligt i hästens mun. Med tungfrihet var det snudd på omöjligt att få betten att ligga som de skall, även om jag hissade upp bridongen till närmast strypläge. Men hästar är ju olika så det beror ju på hur de ser ut i munnen. Iberier har ofta en rätt trång mun, även om längden på betten brukar vara ungefär samma som på halvblod.

ah vad bra, tack för att du kollade :)
Jag ska kolla på hästen i frågas mun och se vad som kan passa.

Jag förstår inte problematiken med en tunn stång med en liten tungfrihet:confused: Jag har ju en häst med väldans liten mun.
De ska ju inte ligga på varandra samt att man rider ju inte på stången som med bridongen. Ligger mest orörd.

Rider man med stången så spelar ju tungfriheten roll. då tungan kan klämmas in i porten. Jag vill bara ha en signal mot tungan. Den som bridongen inte påverkar värst mkt.

Du behöver inte be om ursäkt. Jag ville bara göra mig förstådd :D

Ja nämn det för henne så kan hon ju prova om det tillstöter problem med den stången ni har nu.

Haha tillslut så ;) Skyller på tung helg med nattjobb :p

Jag förstår inte problematiken med en tunn stång med en liten tungfrihet:confused: Jag har ju en häst med väldans liten mun.
De ska ju inte ligga på varandra samt att man rider ju inte på stången som med bridongen. Ligger mest orörd.

Rider man med stången så spelar ju tungfriheten roll. då tungan kan klämmas in i porten. Jag vill bara ha en signal mot tungan. Den som bridongen inte påverkar värst mkt.

Nä jag tar bara åt mig vad alla ni skriver. Och ni har olika erfarenheter. :) Tror inte hon kommer hänga i stången heller, hon rider inte riktigt så.:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 191
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 287
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat