Passa in kandar

Sv: Passa in kandar

Ahh tack! Ska hälsa henne det! Bridongen är så pass kort för att försöka få plats med den så den nästan känns lite stum när jag kände efter (även om det är hästens normala storlek på vanligt tredelat muffbett). Ska hälsa henne att hon kanske ska kolla på en med vanliga ringar! :)

Ja det tycker jag det gör. Det blir väldigt trångt om man har muffbridong. Då får man istället ta en lång bridong så ringarna sticker ut mer. Briar har/hade så. http://dressyrsystrarnas.blogg.se/images/2011/briar1_166892553.jpg

Jag är också nyfiken på stång med framåtvinklad port, tex Sprenger KK och NS Warmblood. Min häst går bra på sin NS Mors stång (rak, svagt böjd) men han gillar egt inte raka bett så undrar om han skulle funka ännu bättre med vinklad tungfrihet. Någon här som har en sån typ av stång och kan säga hur ni tycker de funkar? :)
Det blir inte trångt med fasta ringar på bridongen.
Om man tittar på bild 1 sitter stången för högt o sen måste man titta på hur det ser ut med inverkan på bridongen o sen vad som händer när man tar i stången= verkligheten. Samma sak när man spänner kedjan.Stången hissas upp en aning vid inverkan o sitter den redan för högt så kan man räkna ut hur det blir. Är då stången kort kommer den att påverka bridongen.

Jag har som Brink. Ja t o m den oestetiska olika färgen på bettena:o

Jag gillar inte att ha jäkligt kort bridongbett. vad händer om man tar i det?

Det kommer oxå från den där humantandläkaren som knappt kan rida själv.....att det inte ska vara FÖR långt är en annan femma.

Bild 2 visar på ett rakt bett som varken är utformat som en stång eller ska sitta som en sdn. Glöm inte hissfunktionen!

Det här känns lite som sadelprovning på stillastående häst:grin:

hästar gillar sadlar som de kan röra sig I.

Tajta jeans som knäpps i sängen- liggande eller de som ska kunna sportas i:angel:

Den vinklade porten är ju bra, men mitt är för tjockt så jag har inte kunnat dra några slutsatser.

Senast ändrad:

Var allt det verkligen till mig? :p För jag tror vi menar samma sak, en kort bridong med fasta ringar är svår att få plats med, men en lite större (som Briar har) går bra?

Var allt det verkligen till mig? :p För jag tror vi menar samma sak, en kort bridong med fasta ringar är svår att få plats med, men en lite större (som Briar har) går bra?
Vad är större?

En bridong med fasta ringar ser ju ut som briars- sprenger.

nu när vi ändå jämför med Briar så kan man ju se att stången INTE är smal eller utböjd.

Man ser t o m att avståndet mellan bettena är som det ska vara- inte för högt satt stång.

Senast ändrad:

Jag tog bara en bild jag hittade på google för att visa hur mycket stången sticker ut. Jag vet jag med att det bettet inte var en stång ;) Jag ville bara visa hur mycket stången sticker ut. Och så som det bettet sticker ut har jag aldrig sett en stång sticka ut!

Hon har satt sin stång ett finger ifrån canintänderna, så den sitter knappast högt. Den sitter så lågt det bara går. Sänker hon ett hål till så tar stången i tänderna. Det kan du inte mena är bättre än att han stången där hon har den?

Bilden du refererar till är även det en lånad bild från google, och enbart för att visa hur lång stången är. Har inget med inpassningen alls att göra eftersom det INTE är hennes häst! :)

Vad menar du med inpassning på stillastående häst?? Bara för att hästen inte springer så betyder väl inte det att stången blir kortare i munnen om den är för lång?? :confused:

Så du rider med långa tyglar:D
ingen kontakt- ingen inverkan!

du måste ju stå brevid o se vad som sker när du håller i först enbart bridongtyglarna o sen vad som sker med stången.
Stången har ju ett vridmoment- hävstång.

Vaddå gör man inte det?? :D

Nä men det är klart man kollar vad dom händer när man tar i tyglarna. Och såklart höjs ju stången lite iomed vridmomentet. Men den sticker ju fortfarande ut lite och jag tyckte den kändes ostabil och gled runt då den var så lång. Den kortare låg helt stilla i munnen. Bridongen ligger en liten bit ifrån men det blev ändå tight när stången och bridongen bara hängde där. När tyglarna var sträckta så blev ju bridongen mer fri, men det tog i lite och trasslade kändes det som. Så jag tror att den längre bridong med rörliga ringar löser problemet!! :) Hon ska iafl prova det så får vi se vad som händer.

Jag gillar inte Sprengers anatomiska framåtvinklade stång för den ligger redan i det läget som en stång hamnar i när man kramar lite på stångtygeln. Det innebär att du har inte lika mycket att spela med när du rider, utan tygeltaget blir för kraftigt om man sitter på en väldigt känslig häst. Tyvärr för mig så gick jag på försäljarsnacket om att denna stången skulle vara sååå mild och braaa. Det är den inte alls, det är precis tvärtom :mad: Det säger sig självt när man tänker till lite, men min hjärna var inte med den dagen... :cool:

Har man däremot en häst som är okänslig i munnen så kan den kanske vara bra.

Senast ändrad:

Jag har en Sprenger-stång som är lite framvinklad port på. Dock är det låg tungfrihet och moderat framåtvinkling. Det är deras Dressur-stång(tror jag den hette). Den med låg port.
Jag tycker det är en rätt bra stång på många halvblod med normal halvblodsmun. För en ryttare som är försiktig i handen och inte rider med mycket stång eller mkt stöd i fram.
Dock är den nog för skarp för många PRE(bla en jag ridit mycket som hade samma stång en period.. han går bättre på en rak eller mors l'hotte) och förmodligen också moderna halvblod med mycket nerv och känslig mun. Detsamma kanske en del araber etc.
Jag tror de skulle vara tryggare på en annan. Trots att jag själv inte är förtjust i raka bett så förstår jag att så känsliga hästar ibland kan bli mer tillfreds om de kan ta en del av stångens tryck med tungan.
Handen avgör ju så klart inverkan. Men de flesta av oss är ju inte ridgudar. Så.. ;)
Har dock haft den på många halvblod av model "köttigare" och mer okänslig mun(inte heldöva.. men av naturen mindre känsliga än andra). Och många av dem har gillat den betydligt bättre än rak eller mors l'hotte. Och för den delen annan stång med annan tungfrihet.

Har hästen så stor trut som Briar, så man får plats med mycket mellanrum så är det bäst att sätta så. En del hästar har ju dock betydligt mindre mun att spela med.Min lillkille tex har väldigt liten mun och kort till mungipan. Skulle han vara människa och le hade det blivit ett litet leende kan man säga. :P
Där kan man ju inte bara hissa upp bridongen till vilket pris som helst. Och fram till canintänderna finns inte mycket plats. Det kommer bli svårt att hitta saker som får plats där när kandar ska på. Och såna hästar finns ju fler av. Då får man böja ut överskänklar etc för att stången ska kunna rotera utan att ta i bridongen så något av betten hindrar det andra eller de låses fast i varann. De måste kunna inverka separat. Annars tappar man ju kandarets funktion.

Iom att stången sätts in då hästen redan förstår böjning/ställning så ska man kunna hålla ihop handen då man rider med den. Och man ställer/böjer med hjälp av bridongen. Så stången ska inte glida även om den är för lång. Det man får kolla med stången är att den ligger still om man missar lite och tar i tyglarna lite felaktigt. Och att tungfriheten inte blir för bred om man tar en längre stång.

Har hästen liten mun är det bara att ha tunnare stång. man får rida på bridongen o vara försiktig... bara. Min häst med liten mun trivs ypperligt med en "skarp" stång.
Unghästar eller de som inte är ridna särskilt mkt brukar ha liten mun.

Kryddan. tack för förklaringen.

Jag upplever denna häst att den har väldigt liten mun. Vill inte ha betten för högt, då står den bara och gapar. Så visst blir det trångt! Men om du också förespråkar att stången kan vara lång, hur mycket är normalt att de sticker ut?

Tänk att jag har aldrig trasslat så mycket med stänger och bridonger (fast, ska tilläggas, jag hade en gång ca 20 olika stänger att välja emellan - och många hästar..)
Hästen har alltid fått bestämma! När hästen lugnt sluter munnen efter tränsning och provar suga på betten så är det bra! En del vill ha bridongen högt och stången jättelågt, andra vill ha dem nästan ihop osv. Det gäller att hitta läget som hästen vill ha..
Precis som Axel säger är det naturligtvis i ridningen som man får kvittot, men först och främst går jag på hur hästen reagerar när den får betten i munnen.

Det ska tänkas på i framtiden!! :)

Kompisen köpte iaf en stång med låg och kort tungfrihet som var 11,5 (den kortare av dem) och köpte en bridong med lösa ringar och gick upp till 11,5 på den med fast hästen har 10,5 normalt. Nu ser det bra mycket bättre ut!! Hästen verkar trivas på det med av vad jag sett med kandaret på i stallgången. Hon har inte börjat träna på det ännu. Utan skrittar på lös tygel i skogen än så länge.

Säg åt henne att ut o galoppera i skogen med det på. så hästen vågar ha bjudning om den är van vid att bli bromsad med pelham.

Skritt på lång tygel utan inverkan är inget värt. på en yngre häst som aldrig haft annat än ett tränsbett- ja. det är då bättre att ge den lite havre inne:)

Hästen är nog framåt med bjudning så det räcker ;) Hon är inte direkt en människa som sitter och bromsar eller rider med handbromsen i.

Hästen har haft sommarlov och hon vart bortrest så den skrittas igång igen nu och hon passade på att ta kandaret då, då tränaren rekommenderat att skritta med kandaret några gånger innan hon börjar rida på det. :)

Hur har det gårr för din kompis?

Jag har precis också köpt kandar och fick samma problem som du beskriver. Jag satte på huvudlaget och flyttade runt betten tills hästen verkade nöjd och hann tänka "detta var ju lätt". Sedan tittade jag inuti munnen och insåg att stången låg så att han bet på den med canintänderna. Inte kan jag höja bridongen för han har så himla korta mungipor och när jag hissade stången så skramlade den mot bridongen.

Jag har tredelat muffbett (10,5) och likadan stång som du visade (11,5).

Vill gärna veta hur det löste sig för din vän.

Senast ändrad av en moderator:

säger som övriga. Om hästens mun är liten och du upplever problemet att få plats med bägge betten kommer en stång med tungfrihet som det du visar på bilden att göra problemet ännu större.

Hur har det gårr för din kompis?

Jag har precis också köpt kandar och fick samma problem som du beskriver. Jag satte på huvudlaget och flyttade runt betten tills hästen verkade nöjd och hann tänka "detta var ju lätt". Sedan tittade jag inuti munnen och insåg att stången låg så att han bet på den med canintänderna. Inte kan jag höja bridongen för han har så himla korta mungipor och när jag hissade stången så skramlade den mot bridongen.

Jag har tredelat muffbett (10,5) och likadan stång som du visade (11,5).

Vill gärna veta hur det löste sig för din vän.

Hästen var himla nöjd medan hon skrittade med kandaret och sen har hon gjort sig illa så hon har inte ridit med kandaret sedan hon skrittade på det i sommar. Men tror det är dags i vinter. Kan återkomma när hon börjat träna på det. :)

säger som övriga. Om hästens mun är liten och du upplever problemet att få plats med bägge betten kommer en stång med tungfrihet som det du visar på bilden att göra problemet ännu större.

På vilket sätt då? Vilken tungfrihet är att föredra då om rak stång ger tryck på tungan? Jag blir helt snurrig på det här. Ingen stång verkar ju passa enligt skolboken. Hon har iafl kört på tredelat med rörliga ringar och stång med smal liten tungfrihet. Vad hästen tycker får vi som sagt vänta med tills hon börjar träna på det. Men att skritta med det var inga problem.

Senast ändrad:

Vaddå tryck på tungan ? Om hästen gillar det eller inte är individuellt men så mkt tryck ger det inte i sig tycker jag snarare tror ju folk att tungfrihet är ngt snällt men det ger ju ett mkt hårdare tryck punkt mässigt istället inte vara på lanerna utan snarare på yttersidorna av tungan . Har du problemet du beskriver i fråga om att öht få plats med betten i munnen på hästen så provar man med rak smal och bara mjukt böjd stång i flrsta hand dvs en mullenmouth stång .
Som flera redan skrivit så vad hästen gillar på tränsbett i fråga om tungtryck osv är inte ekvivalent med hur den fungerar på kandar betsling.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 043
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 970
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 395
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar