Passa in kandar

Sv: Passa in kandar

Problematiken som försöker kommuniceras är att om hästen har en sån mun som beskrivits av TS där betten hamnar för nära varann är att har du en port i stången dessutom så hamnar du ännu närmre bridongen . Säger sig självt lite utifrån bettets konstruktion och handlar inget om hur mkt man öht rör stången , men röra den ska man ju trots allt förhoppningsvis ;) och då blir det definitivt inte sällan en högst påtaglig variabel .

Nja men porten viker ju upp sig o hela bettet hissas upp en aning.
Totalt sett blir det inte mer skrot i munnen än ett normaltjockt tränsbett.
Om man dessutom inte drar i stången blir det bara som bridongen.

Jag tror att det blir svårt oavsett om man anser att hästen går bra på pelham- inget finlir direkt. Delat bett med hävstång som dessutom viker sig runt käken OCH går upp i gommen. Du kan inte rida med ett bra sug på detta o då kommer inte kandaret heller att funka som det är tänkt. Bara mer att bromsa med.

Kanske backar den av från bettet .. inte vet jag?

Jag tror att det blir svårt oavsett om man anser att hästen går bra på pelham- inget finlir direkt. Delat bett med hävstång som dessutom viker sig runt käken OCH går upp i gommen. Du kan inte rida med ett bra sug på detta o då kommer inte kandaret heller att funka som det är tänkt. Bara mer att bromsa med.

Kanske backar den av från bettet .. inte vet jag?

Fast vänta nu!! Pratar du om min kompis häst???

Om du nu gör det hur kan du uttala dig om detta?? Detta är något du fått för dig! Det enda jag skrivit är att hästen funkar väldigt bra på rakt (för det första) pelham och att hon därför tyckte det låg nära till hands att testa en rak kandarstång som första alternativ.

Och varför i hela friden skulle inte hästen gå med sug på bettet för att den hopptävlas på rakt pelham?? Ursäkta men du har tappat mig helt nu! :confused: Hästen rids nästan uteslutande med tränsbett. Enda gången hon rider på RAKT pelham är på hopptävlingar då hästen blir supertaggad. Varför skulle hon inte kunna finlira till vardags på tränsbettet och varför betyder det automtiskt att hon hänger i bettet och bromsar för att hon betslar upp på tävling?? Du tappade mig igen här.. Seriöst.

Och om det är omöjligt att rida på både pelham och kandar så må jag ta ett snack med min instruktör också.. Hennes häst som tävlar svår dressyr rids nämligen ut på pelham. Då må hon ju backa till att rida på tränsbett innan hon fortsätter tävla eller vaddå? Vet VÄLDIGT många dressyrhästar som tränas och tävlas på kandar som rids ut på kandar eller pelham. Inte har de blivit nå sämre, tappat suget eller går och bromsar för det. Hur rider du på stång egentligen?? :confused:

Är världen alltid såhär svartvit för dig??

Du får gärna redogöra för mig vad det är som gör att hästen inte kan ridas på kandar för att den en gång i månaden på sommarhalvåret går en 120-bana på pelham?

*KL*

Min tränare hjälpte mig att passa in kandaret igår, och hon lade då betten mycket närmre varann än jag trott var ok, men hästen verkade nöjd och när jag red så kände jag att de inte kom åt varandra alls. Hästen blev kalasfin och jag är jätteglad idag! :)

Jag skriver just utifrån hur jag rider på kandar på min häst med liten mun- stången är sekundär.
Ute.. rider jag på träns.

Ja det är många hästar som när de en gång fått in kandaret får bära det jämnt. inte proffsen dock.

Jo det var problemet. Eftersom mungipan är kort och hästen vill ha betten lågt i munnen. Men om bridongen hamnar där tränsbettet sitter så tar stången i canintänderna.

Hon löste det genom att höja upp bridongen lite (som verkar accepteras av hästen) och så även stången. De ligger ganska nära varandra men verkar funka bra. Mer är svårt att säga då hästen inte gått ett enda dressyrpass med kandaret ännu.
Hästar har inga caninetä'nder:p.

Klart att man kan höja bridongen. märkligt att det är så unikt o svårt att man inte ens har testat att rida med det. Om man bara rider på bridongen så är det absolut inget märkvärdigt eller att man får hjälp med stångbruket av sin tränare:confused:

Nej jag fattar inget av problematiken. låter som de trådar där man anser att hästar inte kan ridas på bett- när det handlar om ryttarens hand...

Hm Axel.... hästar har canine tänder. alla hingstar har det, och det förekommer även ibland på ston.

Jag ser betar o huggtänder som skilda saker.

Inte kallar jag min K 9´s canines för betar;)

FLODhästar har oxå betar, men har väl inga problem med bett:angel:

Det korrekta namnet är caninetänder, men de kallas också hingstbetar eller hingsttänder - även i facklitteratur.

I två på varandra följande inlägg skriver du:
Hästar har inga caninetä'nder.
och
Inte kallar jag min K 9´s canines för betar
Hur ska du ha det!? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Enligt en distriktare som var ute hos mig i somras för vaccination så är det hästens vargtänder :rofl::rofl:

Att inte jag smällde av :eek:

Sen hittade hon vargtanden..

Hmm här har hästen en extra tand.. vad konstigt? Den är lite lös oxå.. guu vad konstigt. Ska jag ta dom där vargtänderna så får jag komma tillbaka för jag har inga verktyg för det med mig ?

Jag: Nej tack..

:crazy:

K9 är en synonym för hund.

K9 unit- polishundpatrull.
Kavalleri är inte det första man tänker på...:angel:

Fast på svenska säger man betar- inte kanintänder eller ????

Här har vi riktiga canines

WarthogSkull-640x405.jpg

Jodå, jag vet vad K9 står för, men jag utgick grån att du bara dubbelskrev "canine" eftersom detta är en tråd om hästar. Jag gissade inte att du blandade in hundar i en bettdiskussion.

I de anatomiböcker, -skrifter, -tidningar etc som jag läst har dessa tänder benämnts:
- caninetänder
- hingsttänder
- hingstbetar

Om du inte är överens med hur man i allmänhet benämner dessa tänder så går det ju inte att diskutera detta med dig, då du med flit väljer att inte förstå.

Min tränare förstod mycket väl denna problematik men hade en lösning istället för att håna och ifrågasätta.
Och just det, hon kallade tänderna kort och gott "betarna", och jag valde att förstå. :)

Därom tvista de lärde :) Jag tror att min stång är något kortare än bridongen, men jag har ju meckat så mycket fram och tillbaka med kandarbetten så jag kommer inte ihåg längre. Kan kolla imorgon när jag är i stallet, bara jag kommer ihåg det. Men jag är ganska säker på att stången är något kortare än bridongen :confused: Hästens mun är ju bredare upptill där bridongen sitter så jag skulle tro att det blev så. Återkommer.

Gick ner i källaren och kollade de kandarbetten som har passats ut till min häst i Portugal. Bridongen är en cm längre än stången. Betten är utprovade av ett proffs. Tyvärr bestämde sig min häst för att han inte ville ha dem längre så jag var tvungen att byta ut dem, men jag har följt längden på betten i a f, för det passade åtminstone herrn ifråga. Betten ligger utmärkt i hästens mun med dessa två olika längder.
Ja det är det rätta då bridongen är ledad o böjer sig.

En ny fråga :)

Kompisen tyckte att stången var lite trång, bridongen fick inte plats mellan överskänklarna (ringarna på överskänkeln böjde hon ut lite, men själva tjocka delen från ringen till mundelen är så styv och grov så hon vågade inte försöka böja ut där) och det blev så meckligt mellan betten, bridongen är ett muffbett och de ringarna är ju lite otympligare än vanliga, men hästen vill ej ha rörliga ringar. Trots att stången är 1cm bredare än bridongen. Så hon testade en stång som var ytterligare 1 cm bredare och då ligger bridongen helt perfekt och överskänklarna helt lagomt utanför. Men mundelen sticker ut lite grann.. Är en rak stång utan tungfrihet. Den som var 1 cm kortare kändes lite tight och tryckte ihop läpparna, men den som är en cm längre sticker ut lite.

Hur gör man en sådan här gång?? Väljer man den trängre stången och försöker bryta ut överskänkeln mer eller väljer man den längre där betten ligger bra med varandra fast stången sticker ut lite?

Hon vet inte riktigt vad hon ska välja. Hennes tränare är på semester också så hon har ingen att rådfråga nu. Så hon hoppas att jag får nåt bra råd. Det lutar åt att köpa en av stängerna och vill tränaren ha den andra så får hon köpa den då. Men har svårt att välja vad som verkar bäst. Lutar åt den trängre och verkligen bryta ut överskänkeln (inte bara ringen).
Här har vi roten till det onda. När man rider på kandaret hamnar bridongen bakom hela stången. man måste kolla vad som sker när det ANVÄNDS.

ja denna vill inte ha nån rynka alls om den får välja. Och då blev det verkligen inte mycket plats kvar för en stång nedanför.
Det här är ju oxå en del av problemet.Man måste hissa upp bettet ngt hål. Jag kan bara föreställa mig att sidostyckena glappar vid förhållningar o bettet åker upp- rör sig för mkt. Det är absolut ingen skillnad från att ha nosgrimma- aachen eller remont.

på kandaret har du ju bara en engelsk som inte påverkat bettets placering. Det har de flesta kommit på- även om man som novis kan tycka att det ser ut att sitta för högt. Kvittot är hur väl hästen går när man rider/ inverkar.

Hellre stabilt än ett bett som rör sig hela tiden.

Ja vad ska man säga . Är SÅ förvånad att du inte nappade på erbjudandet att rycka ut dem . Vilken kompetens du gick miste om menar jag ! ;)

Känns inte som du vill förstå... Du verkar bara vilja hitta fel om än det är så att du hittar på dem? :confused:

Du ser bara svart o tar inte in vad jag skriver.
Det är inte jag som krånglar till det så förbenat.

Din vän måste ju rida på det för att få en uppfattning.

Sen behöver man inte uppfinna Hjulet en gång till. Lyssna på de som ridit mkt på kandar på många många hästar o se- tränaren. Sätter man det för lågt kommer det troligen att BLI problem.

Senast ändrad:

Men vad är det du inte förstår??

Jag har ju lyssnat på er. Tog ditt råd ang denna stången, och den köpte hon. Men nu är den fel ang andra här...

Hon HAR provat ut kandaret

Hon HAR ridit på det

Hon HAR höjt upp det eftersom hon själv fattar att det inte kan sitta lågt

Hon har GJORT SIG ILLA och har inte kunnat träna/rida så hästen har stått. Är under igångsättning nu så strax ska hon börja träna på det. Och då kommer hon ju känna hur det funkar.

Vad mer i begär du? jag fattar verkligen inte ditt syfte med att hacka på mig såhär..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 043
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 970
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 395
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar