Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En tjej i stallet håller på och ska vänja sin häst på kandar under sommaren för att börja träna lite smått på det i höst. Så nu har hon precis köpt sitt kandar och ska passa in det. Var med idag när hon satte på det första gången och vi stod och klurade ett tag och kom inte fram till en bra lösning. Självklart ska hennes tränare hjälpa henne och passa in det, men hon ville iafl ställa in det något så när till när hon ska ta hjälp av tränaren på nästa träning, då ska det ju sitta på innan tränaren kommer. Men jag blev väldigt intresserad av hur man gör för att passa in det bra en sådan här gång. Har själv ingen som helst vana av kandar.
Problemet är att när bridongbettet sitter där det ska och man sättet stången precis under det så de inte tar i varandra så har hästen ''betar'' i överkäken som tar emot stångens mundel. Vilket INTE lär vara skönt. Höjer hon stången så den inte tar emot betarna så ligger bridongen och stången an mot varandra, och höjer hon bridongen från det läget så de går fria från varandra så gapar hästen och tycker det är jätteobekvämt för att bridongen hamnar för högt enligt honom. Han är van att gå med betten ganska långt ner i munnen.
Hur läser man en sådan sak?? Hur gör ni med hästar som har betar i överkäken? Väldigt tacksam för svar då jag själv inte kan komma på en lösning hur man kan få det bra.
Nej alltså rynkorna var mer för att beskriva hur långt upp/ner hästen själv vill ha bettet. Inget jag använder mig av för att passa in bett på min egna. Utan han får ha bettet där han själv vill ha det, och han har inte nån rynka. Samma på denna, vill ha tränsbett lågt. Och när man lägger bridongen där han vill ha den, och stången en fingerbredd ovanför canintänderna så tar betten i varandra i mitten. Inte på sidorna.
Hennes häst går väldigt bra på rakt pelham, och är vad jag förstått rätt okpmplicerad när det gäller bett och vad han gillar. Verkar funka på det mesta. Så bara för min nyfikenhets skull då, hur känner man att de inte gillar en rak stång utan tungfrihet? På vilket sätt blir det skillnad på kandaret och tex pelhamet när det gäller tungfriheten? Varför vill de ha tungfrihet på kandar om de inte behöver (alltså att den trivs ypperligt utan) ha det på pelhamet?
Man tar självklart bort betarna?! eller va?
Du tänker nog på vargtänderna?
Om bridongen hänger är den ju för lång!
Bettet skall ligga rakt i munnen utan att nåt sticker ut!
Man tar självklart bort betarna?! eller va?
Öhh...ja det gör jag nog,men det stog betar i inlägget