Parvoutbrott i Finland?

Philosophia

Trådstartare
Jag fick av en släkting i Finland fått höra att ett flertal hundar i Finland under sommaren har drabbats av parvo. Särskilt allvarligt var området kring Tammerfors. En uppfödare som hon har, trots vaccinationer, förlorat två vuxna hundar.

Någon som har hört något om detta? Jag kan inte hitta någon information som styrker det jag har fått höra.

Sv: Parvoutbrott i Finland?

För inte så länge sedan läste jag ett blogginlägg av en finsk uppfödare som hade förlorat flertalet valpar/unghundar i just parvo.

Så tyvärr verkar det stämma att det du fått höra:(

Fy vad läskigt! :( De hade ju ett riktigt otäckt utbrott av valpsjuka i mitten av 90-talet med 5000 insjuknade hundar eller hur många det nu var.

Jag pratade nyss med min mamma som skulle höra sig för lite mer. Hon kan, till skillnad från mig, finska.

Tack för infon. Om jag med min ytterst ytterst ytterst knaggliga finska förstår saken rätt så förekommer fall av parvo relativt ofta i Finland?

Är det så att färre hundar är vaccinerade i Finland än här i Sverige?

Blev genast lite nervös då min unghund är i Finland på jaktprov i helgen.

Jag vet att de flesta uppfödare i Finland inte ger en första parvovaccination vid 7-8 veckor (som vi gör i Sverige) utan valparna levereras då ovaccinerade och man överlåter ansvaret till köparen att vaccinera vid 12 veckor som en första och enda valpvaccination.

Min finska tik var inte vaccinerad när vi hämtade henne vid 9 veckor.

Kan ju ha med ovanstående att göra. Vissa valpköpare kanske väljer att inte vaccinera sina hundar vid 12 v. heller liksom :/

Jag har iallafall den uppfattningen att alla registrerade uppfödare/kennlar vaccinerar mot Parvo. Dock finns det ju många som föder upp valpar som inte är registrerade som kennel som då inte vaccinerar mot Parvo. Sen finns det ju ofc privat personer som vaccinerar valparna också.
Min hund som är köpt 2003 från en kennel här i finland är vaccinerad för parvo.

Ja, då har vi olika uppfattningar i sådana fall. För övrigt är det inte bara Finland utan också ganska vanligt i Norge att inte ge dubbla parvovaccinationer till valpar. Det är i princip bara i Sverige man gör så.

Dock är det mycket vanligt att ta in hundar från ryssland. Av dom är det enbart ett fåtal som är parvo vaccinerade.

Jag hämtade min valp i början av året från Finland, och då var inte valparna vaccinerade. Jag visste redan innan att valpen inte skulle vara vaccinerad men var ändå tvungen att fråga hur de tänkte angående det. Min uppfödare kände inte till en enda uppfödare i Finland som vaccinerar sina hundar innan leverans, och han har många kontakter. Min hund kommer från en kennel som har varit aktiv en bra massa år.

Skulle tro att det bla. är därför det är ett sånt utbrott i finland av parvo, och som jag har förstått det är det inte första gången heller.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 069
Senast: valpköpare
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 898
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur