Parkörning med SLÄDE?

skogstomten

Trådstartare
Hur har ni som gjort det ordnat med skacklar eller den allmänna riggningen?
Pinge? :angel: Du har ingen bild?
Tänkte på bilderna du har på Kummin och T. Gusten du har ingen bild på de "tekniska" detaljerna?

Kört par för snöplogen, men då har det ju bara varit med draglinorna.
snplogpar.jpg

Sv: Parkörning med SLÄDE?

Hej!
Tyvärr ingen bild...
Men ska man köra släde eller timmerkälke så är nog ett skackelrede det bästa...
Det är en kort stång och draglinorna är av rör eller trä.
Dvs. att hästarna både drar och bromsar i "linorna"
De innre "linorna" är fästa i stången med en ring eller kedjestump så att de kan löpa lite fram och tillbaka. Här använder man alltså inga stångkoppel.

Jag har provat att köra släde och kälke med vanlig parstång och linor, men stången får en otrevlig vinkel tackvare att den fäster så lågt på en släde.. Det går vissligen men när hästarna bromsar så åker stången upp ganska högt i framändan..

Det finns ju en annan variant också. Ni kan ju köra tandem!!
Lite svårare med körningen men det är skiiiitkul!!
Alltså två hästar på rad ist för bredvid varann..

Senast ändrad av en moderator:

Pinge skrev:
Hej!
Tyvärr ingen bild...
De innre "linorna" är fästa i stången med en ring eller kedjestump så att de kan löpa lite fram och tillbaka. Här använder man alltså inga stångkoppel.

Jag har provat att köra släde och kälke med vanlig parstång och linor, men stången får en otrevlig vinkel tackvare att den fäster så lågt på en släde.. Det går vissligen men när hästarna bromsar så åker stången upp ganska högt i framändan..

Ja men det är ju gammalt med tandem, nu vill vi köra slädpar.
Så tandem är avverkat, både körd och riden (hoppad av misstag :angel: )
För övrigt, skitkul när vi knölskallar satte mitt sto som skackelhäst och hon ansåg att den framför gick för sakta, hon letade omkörningsläge hela tiden :eek:

Men då ska vi försöka ge oss på den första varianten som du beskrev. Tackar!:)

En historia:

En härlig vintrerdag för några år sedan tog vi släden för att ge oss ut i nysnön (ca 15 cm pudersnö) med paret förspännt. En trevlig färd som vi njöt av på skogsvägarna..

På hemvägen genade vi över en 900 meter lång mossåker.. Skiiiit kul tyckte hästarna så jag gav dem tömmen så de fick sträcka ut i full galopp på den långa åkern ("buskörning" jag vet men kul va det)..
Nåväl, snön yrde upp så pass att ingen av oss i släden såg ett dugg och helt plösligt kom jag ihåg den cementbrunnen som var någonstans mitt på åkern!!!!
Förmodligen ungefär där vi nu befann oss!!
Jag fick så småningom stopp på de livliga hästarna och vände tillbaka för att kolla vart brunnen var.

Jo då, den fanns allt där. Ca 1.5 meter bredvid vårat spår!!
Tur eller hur?? Tänk om hästarna fått för sig att springa på varsin sida om cementbrunnen! :D

Ja vad säger man shit pommes frittes... :D

Underbart! :rofl: :rofl: :rofl:
man får lite fin puls i sådana lägen.

FjordingCarlA som sitter och baksätessurfar (och leker besserwisser med mig :devil: ) påminde om en i stan som måtte fått en smärre härdsmälta när han spände för.
Han satte för hästarna först för vagnen och kopplade tömmarna sen... :eek:
Bara det att han inte hann så långt, dom drog med vagn och allt och hästarna sprang på varsin sida om en telefonstolpe. :angel: :angel:

Bra och kunnig människa normalt sätt, men ibland få man ju sina ljusa stunder.

Tyvärr ingen bild...

Sett å fotat sånt på Skansen, men det kom jag på efter att sambon drog igång denna tråd:devil:

Parskaklar2.jpg

Har gjort det oxå, lite vingligare. Bilden är från lokaltidningen, deras bästa fotograf ville ha slädtomtebild med två hästar i par; par har jag inte grejjor till, men jag kan köra dem i tandem...:D
Fotografen vart väldans bra på att trassla ut draglinorna...:o

217672692lTRNAD_ph.jpg

Pinge, när kommer du å försöker klå oss i snöplogning med häst?
:devil: :D
Du har väl sett senaste numret av Moderna hästkrafter?!:idea:
(Hästdrivan snöslungan var nog häftigast!)

Ja jag läste och begrundade noga kan jag lova.. Och hela tiden flinade jag och tänkte på dig.. Haha.. Ovanlig koppling av draglinan när du körde tandem :devil: haha..

Jag har korta linor från dragringen på skackelhästen och så en anordning med en svängel mellan hästarna.. Svängeln framför skackelhästen hänger man upp lite i stångkoppelfästena på lokorna.
På så sätt slipper jag att skackelhästen trampar i linorna.. Ett tips till kanske??

Så som arbetsbelastningen är här nu så KANSKE jag hinner titta upp till er i juni... Men snön ligger väl kvar länge där uppe?? Haha

FjordingCarlA: Jag har granskat bild :D och jag har för mig att den första hästens draglina har hammnat under bakre hästens framben! :eek: Ser jag tokigt eller??

På en gammal ponnyvagn följde det med två par svänglar, skaklar och en stång, parstång trodde jag. När jag satt ena paret (med lite hjälp av svetskunnig) på en mindre släde och de andra "fixades" så att de passade vagnen, förklarade farsan att dom eg hörde till "parstången" och skulle sättas i dom två svänglar som var med och sen ihop med stången så nu måste jag göra nya skaklar då dom jag gjort om blev för olika :o
Fast jag har ju bara en shettis loksele och en halv bröstsele samt att jag inte har matchande ponnyer. Men kul vore det om man har möjlighet att köra par! :)

/Lisa

Jag hoppade in och fixade draglinan åt dig så du kan köra vidare

:p

draglina.jpg

Pinge skrev:
Ja jag läste och begrundade noga kan jag lova.. Och hela tiden flinade jag och tänkte på dig.. Haha.. Ovanlig koppling av draglinan när du körde tandem :devil: haha..

Så som arbetsbelastningen är här nu så KANSKE jag hinner titta upp till er i juni... Men snön ligger väl kvar länge där uppe?? Haha

BINGO :devil:

Om man säger så, det var tur att det var just den hästen, men hon skämde bort herr FjordingCarlA i många år :devil: :devil:
Sen kom dottern (stoet) och hon har lärt husse ett och annat :angel: :devil: att allt inte är så slappt som det var med gamlingen alltså :angel:

Hur som helst så är väl rigningen lite mer fixad och bättre nu, men jag vet inte om vi har några vi vill sätta ihop till tandem just nu. Till sommaren skulle jag tro.
Men jag vägrar att sätta ihop mitt sto med hans lika gamla nippertippa :eek:
Hennes son däremot, men han behöver mogna liiite till.

Ooohja! Vi har snö här året om! :angel:

Fint du fick till bilden förresten ;)

rede.jpg

En bild på ett skackelrede som sitter på en liten timmervagn.

Mycket smidigt att köra med i skogen.

*knapplån*

Tandem... kanske vore nåt för min omaka pållar? Anpassningsbart dessutom:

Mycket fart= Nordistravaren först, shettisen efter (får väl göra nån anordning att shettisen kan lyfta upp alla benen å hänga i skaklarna när det går för fort..? :angel:

Lite fart= Shettisen först, får agera vägbula för nordisen :p

*får massa konstiga planer i skallen av att läsa här*

Sirpafinnen skrev:
*knapplån*

Mycket fart= Nordistravaren först, shettisen efter (får väl göra nån anordning att shettisen kan lyfta upp alla benen å hänga i skaklarna när det går för fort..? :angel:

*får massa konstiga planer i skallen av att läsa här*

Rullskridskor/inlines till Shettisen? :idea: :angel:
(kanske alternativt skidor så här års då)

Rullskridskor/inlines till Shettisen?
(kanske alternativt skidor så här års då)
Ja... SKIDOR! Det blir ju som medar! Bara att plocka ur broddarna ur hans boots o skruva dit skidorna istället :bump:

*springer upp på lon å letar*

Pinge skrev:
Jag hoppade in och fixade draglinan åt dig så du kan köra vidare
:p

Tackar, mycket man kan gör online nuförtiden! :rofl:
Valde den kuligaste bilden, inte den korrektaste... Ni som fick hjärtat i halsgropen, jag är bortskämd med mitt gamla sto! Sen var detta ingen distanskörning:D

Här har massor av snö töat undan:cry:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Försöker dra historien kortfattat, utan för mycket detaljer. För ett par år sen blev mitt äldsta barn och hens klass ordentligt sviken...
2
Svar
20
· Visningar
2 725
Senast: bumpo
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 012
Senast: lbb
·
Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 507
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka