Paradigmskiftet fortsätter!!!

Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Däremot har kostråden varit baserade på den tillgängliga kunskap som funnits, och fungerar väldigt bra för många människor.
Jag håller inte med. Hade inte internet funnits hade inte de människor som kritiskt höjt ett varnande finger mot fettsnål och kolhydratrik föda fått sina röster hörda. Sedan 2006 har människor skitit i vad experterna på livsmedelsverket och vad alla dietister varnat för och vågat prova den livsfarliga LCHF.
Det betyder vare sig att de är "spot-on" eller inte går att utveckla vidare, och framförallt ser jag en bra tendens i att man börjar på allvar förstå att olika människor/faser i livet/sjukdomstillstånd osv behöver OLIKA typer av kost för att fungera bra.
Det är ju helt underbart!!
Det är framförallt där de dogmatiska LCHF-förespråkarna slinter igen, när man försöker att hitta en ny idealmodell som ska passa alla. Med de stora risker vi känner till med den typen av extrem kost är det till och med riktigt farligt
Skitsnack!
gulan
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Japp, genom vetenskap, och inte genom huvudlösa försök att hitta på nya pseudovetenskapliga ideer om hur man ska äta utan kolhydrater och en massa fett för att må bra.

Det finns exempelvis delar av världen där hjärt/kärlsjukdomar är obefintliga och kosten består av i princip enbart kolhydratrikt ris och fisk.

Eskimåer ? äter dom massa kolhydrater ? har dom hjärt/kärlsjukdomar ?
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

*svarar flera*

Vem har sagt att ALLA bör äta LCHF??? Inte jag i alla fall, inte t ex Kostdoktorn heller utan han är alltid noga med att poängtera att olika mängd kolhydrater passar olika människor. Problemet med dagens kostråd är väl delvis just att man trott att det finns en mall som passar alla - men så enkelt är det faktiskt inte.

Däremot är jag övertygad om att det finns MÅNGA som skulle kunna uppleva STORA hälsovinster med LCHF och jag hoppas att många av dessa vågar prova - för det är ju faktiskt bara att sluta igen ifall man inte trivs/mår bra!

Ann Fernholm konstaterar t ex i intervjun jag länkade till i början av tråden att den fettsnåla kost med relativt stora mängder kolhydrater som i många år rekommenderats till diabetiker faktiskt inte har någon vetenskaplig grund. Den bygger på den gamla tron om att ett högt totalkolesterol ger ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar (alltså från den tiden då man inte kände till att kolesterolet kan delas upp i HDL och LDL. Och att "det goda kolesterolet" - som ökar när man äter fett - faktiskt minskar risken för hjärtsjukdom.) Man visste inte heller att hjärt-& kärlsjukdom orsakas av inflammationer i kärlen - något som i sin tur orsakas av kolhydrater.) Det var tydligen detta som fick henne att börja arbetet med sin bok. När hon upptäckte att den kost som rekommenderades till diabetiker gick så totalt stick i stäv med allt hon lärt sig under den utbildning som ledde fram till hennes doktorsavhandling.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

*svarar flera igen*

Är det verkligen så konstigt om en person som fått uppleva revolutionerande hälsoförbättringar av något så enkelt som en kostomläggning önskar att fler skulle få den chansen?
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

*svarar flera igen*

Är det verkligen så konstigt om en person som fått uppleva revolutionerande hälsoförbättringar av något så enkelt som en kostomläggning önskar att fler skulle få den chansen?

Nej, men man behöver inte bete sig som en nyfrälst bara för det eller hitta på mumbo-jumboförklaringar till varför man mår bättre. Eller argumentera för att kolhydrater är djävulens påfund.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Nej, men man behöver inte bete sig som en nyfrälst bara för det eller hitta på mumbo-jumboförklaringar till varför man mår bättre. Eller argumentera för att kolhydrater är djävulens påfund.

Och jag skulle alltså ha gjort allt detta?! Här på Buke tycker jag snarast se en övervikt för åsikten att LCHF:are skulle vara djävulens påfund... :mad:
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Och jag skulle alltså ha gjort allt detta?! Här på Buke tycker jag snarast se en övervikt för åsikten att LCHF:are skulle vara djävulens påfund... :mad:

Nej, men rent generellt är det så diskussionerna brukar föras.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

kl

Äter man enligt lchf ska man helt undvika potatisar.
Äter man enligt viktväktarna får man äta hur många potatisar som helst.

Gemensamt för båda är att man går ner i vikt om man följer dem.
Gemensamt för båda är att man ska undvika godis, chips, kakor och läsk och liknande.

Ändå är folk övertygade om att det är antalet potatisar som är grejen O_o
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

*svarar flera igen*

Är det verkligen så konstigt om en person som fått uppleva revolutionerande hälsoförbättringar av något så enkelt som en kostomläggning önskar att fler skulle få den chansen?

Fast det var ju inte alls det du skrev. Du skrev om ett 'paradigmskifte'. Hur det nu kan vara ett sådant när det handlar om att Fredrik Nyström säger att mättat fett inte är farligt. Det har han sagt i flera år.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Fast det var ju inte alls det du skrev. Du skrev om ett 'paradigmskifte'. Hur det nu kan vara ett sådant när det handlar om att Fredrik Nyström säger att mättat fett inte är farligt. Det har han sagt i flera år.

Jag tycker att paradigmskiftet idag handlar mera om att folk har börjat äta mer vegetariskt, ungefär som Sjöberga beskriver det. Eftersom man vet att rött kött kan bidra till tjocktarmscancer. Jag tycker mig se att fler och fler går ifrån LCHF-kost eftersom det inte var frälsningen det heller.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Som tur är så är LCHF-idolen Fredrik Nyström inte SBU:s enda expert i projektet, där finns bland andra Christian Berne och Ingrid Larsson också. Nyström har sjungits fettets lov i många år.

Jag tycker att det är en ganska grov tolkning. Nyström går dit hans studier leder honom, skulle jag säga. Själv har han sagt att han tycker att LCHF-anhängarna är fanatiker och har haft rätt heta diskussioner med vissa ur den skolan. Det han har gjort är att framhärda att fett inte är farligt. Men han har inte så vitt jag vet rekommenderat LCHF, utan menar snarare att människor får äta som de vill så länge de är friska - kolhydrater, fett, grönsaker eller vad man nu önskar.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Jag tycker att paradigmskiftet idag handlar mera om att folk har börjat äta mer vegetariskt, ungefär som Sjöberga beskriver det. Eftersom man vet att rött kött kan bidra till tjocktarmscancer. Jag tycker mig se att fler och fler går ifrån LCHF-kost eftersom det inte var frälsningen det heller.

Är det så? Köttkonsumtionen ökar ju i Sverige.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Sen kan man väl påverka "hastigheten" som maten passerar systemet - om man t.ex. dricker äppelcidervinäger (en sked i vatten) till maten, blir maginnehåller surare och det tar längre tid för matsnmältningen, blodsockerhalten hålls jämn under en längre tid och man blir inte hungrig igen lika snabbt. Jag svamlar säkert med termerna här, men har läst en hel del om det. De som äter enlig GI-metoden vet säkert mer om detta.

Hur en sked vinäger skulle kunna få magen surare har jag svårt att förstå. Miljön i magen är redan sur, och har ett pH på strax under 2 i normalfallet och pH för vinäger är kring 3. Detta betyder att koncentrationen av syra är ungefär 10gg lägre i vinäger än i magsaften. En sur miljö i magen är viktig av måna anledningar dels tar det död på de flesta bakterier vi stoppar i oss och dels är det nödvändigt för att det enzym som bryter ner proteiner ska fungera. Däremot är det sant att den sura miljön förhindrar nedbrytningen av kolhydrater till glukos.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Späder du ut vinägern i vatten blir pH högre än 2 kan jag garantera. Fråga gäller kanske pH i det sammanlagda innehållet du stoppar i din magsaft? En sked äppelvinäger till maten känns dock i surhetsgrad som en piss i mississippi..
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Jag förstår inte vad du menar. Om pH är kring 3 från början blir det självklart högre om man späder ut vinägern (10 gånger utspädning ger pH 4 tex). Det jag ifrågasatte var hur något som har ett högre pH än magsaften skulle kunna påverka magsaften och matspjälkningen på det sätt som hävdades. Ingenting vi stoppar i oss har ett pH som är lägre än magsaften.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Jag har faktiskt ingen aning! Jag tar nog en matsked eller två i vattnet till maten, om jag inte dricker bara vatten, men det är för att jag tycker Äppelcidervinäger är gott.

Som barn hemma hade vi en bok om just äppelcidervinägerns Hälsosamma Effekter :D och där stod på gammal svenska att om en kvinna dricker äppelcidervinäger i vatten till maten, kan hon sy in sin kjol i 2 storlekar efter en månad. Eller nåt sånt lite pittoreskt. Sen läste jag i info om sk GI-mat att äppelcidervinäger har just den effekten jag skrev om i inläggetinnan, dvs att matsmältningsprocessen tar längre tid pga surhetsgraden, blodsockernivån hålls jämnare och man blir mao inte hungrig lika snabbt.

Alltså tämligen ovetenskapligt men något jag hajade till inför och undrat om där kanske ligger en sanning i det hela?
 
Senast ändrad:
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Men ät med lågt GI stället;). Äter du mat med högt GI hjälper det inte om du så dricker litervis med vinäger.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Men ät med lågt GI stället;). Äter du mat med högt GI hjälper det inte om du så dricker litervis med vinäger.

:D:yuck:
Jo, det gör jag, i viss mån. (Äter med hyfsat lågt GI menar jag, inte att jag dricker litervis med vinäger...) Fast nu pratade jag inte om just mig själv och mina matvanor. Det jag skrev handlade mest om det där med mättnadskänsla (som avhandlats här) och vad som påverkar den. Fett, protein, etc etc. Och jag har hört att även surhetsgraden påverkar.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Jag har faktiskt ingen aning! Jag tar nog en matsked eller två i vattnet till maten, om jag inte dricker bara vatten, men det är för att jag tycker Äppelcidervinäger är gott.

Som barn hemma hade vi en bok om just äppelcidervinägerns Hälsosamma Effekter :D och där stod på gammal svenska att om en kvinna dricker äppelcidervinäger i vatten till maten, kan hon sy in sin kjol i 2 storlekar efter en månad. Eller nåt sånt lite pittoreskt. Sen läste jag i info om sk GI-mat att äppelcidervinäger har just den effekten jag skrev om i inläggetinnan, dvs att matsmältningsprocessen tar längre tid pga surhetsgraden, blodsockernivån hålls jämnare och man blir mao inte hungrig lika snabbt.

Alltså tämligen ovetenskapligt men något jag hajade till inför och undrat om där kanske ligger en sanning i det hela?

Det är just sånt här som får mig och många med mig att bli skeptiska. Påståenden som förklaras med modeller som överhuvudtaget inte stämmer med verkligheten. Om de som utger sig för att förså hur en viss diet påverkar något så komplicerat som hela vår matspjälkning och allt som hör i hop med den som blodsocker, blodfetter mm, samtidigt påstår saker som bara inte kan stämma så sjunker trovärdigheten drestiskt i alla fall för mig.

Dessutom om det var så enkelt att man gick ner två storlekar genom att dricka äppelcidervinäger efter maten så skulle det förmodligen inte behövas några andra dieter...
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

:D:D

Nä, och jag skrev det mest i form av en fundering. Inget jag tänker hävda som sanning! ;) Och tack för att du upplyste mig lite mer ingående, jag har funderat över det hela.

(Men den urgamla boken har alltså inget samband med GI-påståendet! Boken är alltså jättegammal och vi hade den hemma för den var så vacker. Handlade om honung och äpplen, egentligen.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp