Paradigmskiftet fortsätter!!!

Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Ja, jag skrev Kalmarlandstinget i mitt förra inlägg. Eftersom det var landstinget som svarade på mannens brev så gäller det naturligtvis även övriga sjukhus i samma landsting...
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Varför?
För att personer med kostbehandlad diabetes inte ska behöva börja medicinera för att hålla blodsockret i schack när de läggs in på sjukhus t ex!

Men du, handen på hjärtat. Inget svenskt sjukhuskök serverar LCHF, utan de serverar lågkolhydratkost/diabeteskost - något som fanns långt innan begreppet LCHF fanns. Och det dessutom bara om medicinska behov finns dokumenterade.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

LC=Low carb. HF=high fat. Low carb behöver inte betyda high fat. Du måste inte ersätta kolhydraterna ned bara fett, det går att använda protein också. Man kan tänka sig måttligt fett, måttligt protein och lite kolhydrater eller lågt fett, högt protein och lite kolhydrater.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

*KL*

Nytt genombrott i forskningen visar varför högt blodsocker förvärrar den inflammation som ger åderförkalkning! Forskningsresultaten presenteras i Cell Metabolism, men man kan läsa en kort sammanfattning på ettsotareblod.se
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

LC=Low carb. HF=high fat. Low carb behöver inte betyda high fat. Du måste inte ersätta kolhydraterna ned bara fett, det går att använda protein också. Man kan tänka sig måttligt fett, måttligt protein och lite kolhydrater eller lågt fett, högt protein och lite kolhydrater.

Precis så.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

LC=Low carb. HF=high fat. Low carb behöver inte betyda high fat. Du måste inte ersätta kolhydraterna ned bara fett, det går att använda protein också. Man kan tänka sig måttligt fett, måttligt protein och lite kolhydrater eller lågt fett, högt protein och lite kolhydrater.

Det är jag fullständigt medveten om. Och jag har också läst att man innan Banting upptäckte insulinet hade sett att de diabetiker som fick en kost baserad på fett och protein var de som levde längst. Det jag undrar över är hur honung kan veta så säkert att man inte på något svenskt sjukhus kan få kolhydratsreducerad kost med en extra smörklick istället för mer protein?

Lågkolhydratkost är ju ett vitt begrepp, inom vilket bl a LCHF ryms.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Det jag undrar över är hur honung kan veta så säkert att man inte på något svenskt sjukhus kan få kolhydratsreducerad kost med en extra smörklick istället för mer protein?

Sorry, jag kan inte se att jag besvarat detta påståendet någonstans, faktum är att du fabricerar vad jag svarat på, lika mycket som du fabricerar påståendet du påstår jag svarat på. Är det sånt debattklimat du vill ha?
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Men du, handen på hjärtat. Inget svenskt sjukhuskök serverar LCHF, utan de serverar lågkolhydratkost/diabeteskost - något som fanns långt innan begreppet LCHF fanns. Och det dessutom bara om medicinska behov finns dokumenterade.

Du skrev ovanstående. Och jag undrar fortfarande hur du menar. För det första är LCHF är en av flera varianter på lågkolhydratkost. Precis som att sik är en fisk men all fisk är inte sik. För det andra undrar jag hur du kan veta att energin från de kolhydrater som plockats bort i sjukhusköken ALLTID ersätts med extra protein?
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Du lägger fortfarande påståenden i min mun som jag inte sagt.
Jag säger att LowCarbHighFat-mat inte serveras från svenska landstings sjukhuskök. Diabeteskost. Det är du som påstår att:
Intressant också att fler och fler sjukhus erbjuder LCHF som alternativ till inneliggande patienter!

Och det är detta jag bemöter. Nej, LCHF serveras inte som alternativ. Om jag plockar bort köttet från tallriken innebär det inte att jag blivit serverad en vegetarisk rätt. Diskuterar du inte in absurdum nu? Ska dessutom inte LCHF stå för en viss typ av profil, som ska vara så mycket mer än vad ögat ser på tallriken?
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

...och det fortsätter!

"Den nya SBU-rapporten om lågkolhydratkost för viktminskning sopar bort de sista stora farhågorna kring dieten och öppnar dörrarna på vid gavel till landets sjukhus. är från och med nu en etablerad del av dietisternas arsenal vid behandling av fetma."

...skriver t ex SvD:s vetenskapsjournalist Henrik Ennart med anledning av SBU:s (Statens beredning för medicinsk utvärdering) nya rapport efter att man gjort en genomgång av all aktuell forskning på området.

SBU:s expterer har inte heller kunnat se några tecken på risk för förhöjda kolesterolnivåer med lågkolhydratkost. Vilket man bl a kan läsa om i denna artikel: http://www.gp.se/matdryck/1.2060726-det-ar-basta-kosten-for-viktnedgang

I SVT:s chatt med Jonas Lindblom, SBU, om rapporten säger han bl a: "Det vi är rätt säkra på är dock att lågfettkost inte har någon skyddande effekt mot hjärt-kärlsjukdom.."

Och på frågan om det kan vara farligt med LCHF för den som redan har en hjärt-kärlsjukdom svarar han: "Finns inga studier på det. Däremot finns en subgruppsanalys av den enorma Womens Health Initiative-studien där de som hade tidigare hjärtkärlsjukdom ökade risken för hjärt-kärlevents efter råd om lågfettkost (Howard 2006)."
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Herregud vad man ska krångla till det hela tiden.
Ät färre kalorier. Exkludera tillsatt socker, snabba kolhydrater och härdat fett. Ät mycket grönsaker, frukt och ha äkta smör när det behövs, men välj hellre olja.Drick vatten.
Rör på dig.

Dessutom att proppa i sig kött,smör och ost istället för sunda kolhydrater är miljöskadligt- det krävs oerhört mycket energi för att producera kött och mejeriprodukter.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Eskimåer ? äter dom massa kolhydrater ? har dom hjärt/kärlsjukdomar ?

Eskimåer åt/äter inte LCHF kost. En uppskattning av energifördelningen 1858 omräknat till procent blir det, 45 E % protein, 9 E % kolhydrater och 46 E % fett. De åt alltså ungefär dubbelt så mycket mer protein också. Ofta fruset rått kött, ofta säl och val.

Dels så är köttet de åt/äter uppbyggt av helt andra slags fetter ( mer omega 3 än omega 6) än det kött som LCHF:are äter idag. Skrämmande mycket griskött faktiskt :( vilket är väldigt inflammatoriskt i människokroppen.

Jag äter massor av kolhydrater, men rätt kolhydrater. Dvs Grönsaker, bär, frukt etc. Äter mycket lite protein och bara bra fetter från ex nötter, avokado, frön och oljor. Prövat LCHF och shure, det fungerar säkert för viktnedgång men jag är rädd om min hälsa. Bättre att äta nyttigt långsiktigt enligt mig.

Man kan helt enkelt inte äta bacon hur mycket man vill för att eskimåerna solklart mådde finfint.

Mumin
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

SBU gjorde en genomgång av 16.000 vetenskapliga studier och WHO hela 22.000 st. I båda fallen blev slutsatsen att det inte finns NÅGRA bevis på att mättat fett är farligt för hjärta och kärl.

Du kan läsa mer om detta t ex på vetenskapsjournalisten Ann Fernholms blogg: ettsotareblod.se

När det gäller studier på "rött kött" så är resultaten väldigt varierande. I amerikanska sådana visas försämrade hälsovärden, medan Japanska sådana INTE gör det. Vilket t ex kan bero på att de amerikaner som äter mycket "rött kött" inmundigar detta på McDonalds medan japanerna äter på ett annat sätt.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Man kan helt enkelt inte äta bacon hur mycket man vill för att eskimåerna solklart mådde finfint.

Finns det några belägg för att eskimåerna mådde finfint? Eller har vi delvis att göra med romantisering av ursprungsbefolkningar när vi påstår att de bara åt animalier och mådde toppen?

Att en kultur har vissa matvanor, behöver inte alls betyda att allesammans har strålande hälsa och hög förväntad medellivslängd. Inte ens om det handlar om en sk ursprungskultur.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Finns det några belägg för att eskimåerna mådde finfint? Eller har vi delvis att göra med romantisering av ursprungsbefolkningar när vi påstår att de bara åt animalier och mådde toppen?

Att en kultur har vissa matvanor, behöver inte alls betyda att allesammans har strålande hälsa och hög förväntad medellivslängd. Inte ens om det handlar om en sk ursprungskultur.

Finns inte så mycket. Ganska lite av vetenskaplig betydelse. Mycket är baserat på en man som omnämns som polarforskare . Han hette Wilhjalmur Stefansson och skrev en bok där han sa att det inte fanns cancer överhuvudtaget hos inuiterna för hundra år sen. Det var en okänd sjukdom. Wilhjalmur Stefansson letade efter cancer i 57 år hos sina ursprungsbefolkningar och skrev till slut en bok i ämnet.

Hittade en vetenskaplig artikel som antyder att de fick hälsoproblem när de bytte kost till en mer västerländsk kost.

"Although malignant diseases were believed to be almost non-existent in Inuit populations during the beginning of the 20th century, the increasing life expectancy within these populations showed a distinct pattern, characterised by a high risk of Epstein-Barr virus-associated carcinomas of the nasopharynx and salivary glands, and a low risk of tumours common in white populations, including cancer of the prostate, testis, and haemopoietic system. Both genetic and environmental factors seem to be responsible for this pattern."

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1470204508702316
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp