Paradigmskiftet fortsätter!!!

Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Det finns ingen någonsin som påstått att socker är nyttigt;). Man behöver alltså inte vara LCHF:are för att inse vinsten med att dra ner på det.

Nej men jag tror man på senare tid insett att sockret inte bara tillför "tomma" kalorier utan också är en bov i andra draman.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Jag måste säga att jag håller med Petruska om att jag tycker att mycket verkar handla om att "hålla på en viss diet". Det är som om om min diet, oavsett vilken den nu är, ska vinna över alla andra dieter och officiellt väljas till Den Optimala Dieten.

Det är som om det inte räcker med att själv äta det och må bra, alla andra måste också frälsas för att man ska gå i mål.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Har man förklarat krig mot det man kallar etablissemanget så är det nog viktigt att ena sidan måste vinna det kriget, ja.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Den fördelen jag ser med en minskning av kolhydraterna (särskilt de snabba) och en viss ökning av fettintaget är att man blir mätt på mindre mängder och håller sig mätt länge.

Den förklaringen har ingen vetenskaplig förankring. Mättnadsindex är detsamma för fett som för kolhydrater (vissa kolhydrater har något högre mättnadsindex).

Det som ger klar effekt är att öka på proteinhalten då protein har ett väldigt högt mättnadsindex relativt fett och kolhydrater. Jag tror att det är detta som händer hos ganska många som minskar på kolhydraterna. Sedan är de nog inte alltid medvetna om det själva.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Det som ger klar effekt är att öka på proteinhalten då protein har ett väldigt högt mättnadsindex relativt fett och kolhydrater. Jag tror att det är detta som händer hos ganska många som minskar på kolhydraterna. Sedan är de nog inte alltid medvetna om det själva.

Det där kör ju jag på... Och mättnaden är en så stor skillnad att jag är förbluffad över att man kan vara omedveten om det. Men det är klart, LCHF:are kanske känner samma typ av mättnad som jag gör men de vill hellre förklara det med fettet.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Så kan det säkert vara. Det blir ju naturligt så att när man minskar kolhydraterna så ökar man på av något annat, och då blir det ju gärna sådant som ägg, som innehåller både protein och fett. Dock upplever jag själv skillnad i mättnadsgrad om jag äter yoghurt med 12 % fett jämfört med yoghurt med 3 % fett. Utan att ha kollat tror jag inte att proteinmängden är större i den fetare yoghurten. Men det kanske är ren inbillning.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Så kan det säkert vara. Det blir ju naturligt så att när man minskar kolhydraterna så ökar man på av något annat, och då blir det ju gärna sådant som ägg, som innehåller både protein och fett. Dock upplever jag själv skillnad i mättnadsgrad om jag äter yoghurt med 12 % fett jämfört med yoghurt med 3 % fett. Utan att ha kollat tror jag inte att proteinmängden är större i den fetare yoghurten. Men det kanske är ren inbillning.

Nej, snarare tvärtom - mer protein i "lätt"-yoghurten hos Arla. Men det är ganska marginell skillnad.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Till sist: jag förstår inte era ständiga påståenden om att kosten inte är varierad. Varifrån får ni det ifrån att vi äter ensidigt bara för att vi inte äter en massa frukt??? Jag äter varje dag till lunch enorma mängder gröna grönsaker i form av spenat, broccoli och liknande. SLV verkar tro att det bara handlar om bacon. Skulle jag bara äta bacon skulle jag ha svåra problem med saltintag inte minst.

Tja, läste du artikeln som det länkades till i första inlägget? Inte enformigt?

Och han är inte direkt den förste nyfrälste LCHF-ätaren med liknande diet, speciellt män verkar nästan vilja skryta med allt fett och kött som äts.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Så kan det säkert vara. Det blir ju naturligt så att när man minskar kolhydraterna så ökar man på av något annat, och då blir det ju gärna sådant som ägg, som innehåller både protein och fett. Dock upplever jag själv skillnad i mättnadsgrad om jag äter yoghurt med 12 % fett jämfört med yoghurt med 3 % fett. Utan att ha kollat tror jag inte att proteinmängden är större i den fetare yoghurten. Men det kanske är ren inbillning.

Det är antagligen skillnaden i vätskehalt som gör den största skillnaden. Lättyoghurt brukar innehålla runt 85% vatten medan fet yoghurt (7% och uppåt) innehåller 75%. Proteinhalten brukar vara ungefär densamma.

Ju mer vätska ett livsmedel innehåller, ju mer måste du äta för att bli mätt för även volymen spelar roll (vi har ju flera olika mättnadssignaler som arbetar parallellt med varandra).
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Tja, läste du artikeln som det länkades till i första inlägget? Inte enformigt?

Och han är inte direkt den förste nyfrälste LCHF-ätaren med liknande diet, speciellt män verkar nästan vilja skryta med allt fett och kött som äts.

Fast, som den mannen åt är inte representativt för en normal LCHF-kost. Jag har aldrig läst någon bok eller receptsamling som rekommenderar det sättet att äta. Han valde väl att äta så eftersom han var diabetiker och därför ville hålla extremt lågt kolhydratintag.

Som jag upplever LCHF så kan man äta i stort sett lika varierat som andra, med den skillnaden att man i stället för ris, potatis och pasta äter grönsaker. Min man gick ner över 10 kg med LCHF för ett år sedan (har hittills hållit vikten) och åt absolut inte bara kött och ägg. Vi ville dock inte fortsätta att leva strikt enligt LCHF och såg ingen anledning till det. Däremot försöker vi tänka på att hålla en rimlig nivå på intag av socker och mjöl m.m.

Det är antagligen skillnaden i vätskehalt som gör den största skillnaden. Lättyoghurt brukar innehålla runt 85% vatten medan fet yoghurt (7% och uppåt) innehåller 75%. Proteinhalten brukar vara ungefär densamma.

Ju mer vätska ett livsmedel innehåller, ju mer måste du äta för att bli mätt för även volymen spelar roll (vi har ju flera olika mättnadssignaler som arbetar parallellt med varandra).

Det låter helt logiskt! Tack för den förklaringen. Med lättyoghurt måste jag äta större mängder och mer müsli för att bli mätt någon längre stund, vilket rimligen innebär att jag får i mig en större mängd kolhydrater. Äter jag den turkiska yoghurten blir jag mätt på mindre mängd och med bara en sprinkling av müsli på toppen. I morse åt jag ca 2 dl turkisk yoghurt och är fortfarande ganska mätt. Hade jag ätit t.ex. havregrynsgröt till frukost hade jag varit glupande hungrig redan vid 10-tiden.

Som sagt, jag tycker inte att man ska vara dogmatisk åt något håll men jag tycker nog ändå att man måste vara öppen för att de kostråd som har getts de senaste 20 åren kanske inte har varit spot-on.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Som sagt, jag tycker inte att man ska vara dogmatisk åt något håll men jag tycker nog ändå att man måste vara öppen för att de kostråd som har getts de senaste 20 åren kanske inte har varit spot-on.

Nej, det vore att vara dogmatisk och inte respektera kunskapsbyggandet som pågår kontinuerligt. Däremot har kostråden varit baserade på den tillgängliga kunskap som funnits, och fungerar väldigt bra för många människor.

Det betyder vare sig att de är "spot-on" eller inte går att utveckla vidare, och framförallt ser jag en bra tendens i att man börjar på allvar förstå att olika människor/faser i livet/sjukdomstillstånd osv behöver OLIKA typer av kost för att fungera bra.

Det är framförallt där de dogmatiska LCHF-förespråkarna slinter igen, när man försöker att hitta en ny idealmodell som ska passa alla. Med de stora risker vi känner till med den typen av extrem kost är det till och med riktigt farligt.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Hur spot-on kostråden är lär vara svårt att få veta, eftersom de flesta människor skiter fullständigt i dem.

Alternativet till nuvarande kostråd behöver dessutom heller inte vara LCHF.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Det låter helt logiskt! Tack för den förklaringen. Med lättyoghurt måste jag äta större mängder och mer müsli för att bli mätt någon längre stund, vilket rimligen innebär att jag får i mig en större mängd kolhydrater. Äter jag den turkiska yoghurten blir jag mätt på mindre mängd och med bara en sprinkling av müsli på toppen. I morse åt jag ca 2 dl turkisk yoghurt och är fortfarande ganska mätt. Hade jag ätit t.ex. havregrynsgröt till frukost hade jag varit glupande hungrig redan vid 10-tiden.

Visst är det så. Jag står mig längre på en tallrik med färsk frukt, turkisk yoghurt och nötter än på en tallrik havregrynsgröt och det krävs ju egentligen ingen Einstein för att förstå varför.;) Lägger jag däremot till ett kokt ägg till havregrynsgröten...

Som sagt, jag tycker inte att man ska vara dogmatisk åt något håll men jag tycker nog ändå att man måste vara öppen för att de kostråd som har getts de senaste 20 åren kanske inte har varit spot-on.

Nej, det tycker inte jag heller och det är ju det som är det fantastiska med vetenskapen. Man testar hela tiden hypoteser och breddar kunskapsbilden.

Tyvärr sitter ju Livsmedelsverket på den otacksamma uppgiften att försöka ge generella råd som ska funka för de flesta, baserat på tillgänglig information. Hopplöst omöjligt för det kommer alltid finnas de som inte funkar på den modell som för tillfället rekommenderas. Det är då man får påminna sig om att det handlar om just generella råd. Spot on kommer Livsmedelsverkets rekommendationer därför aldrig bli eftersom det för att lyckas med det krävs rekommendationer som baseras på individen.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Är det inte också så, att det är mer socker i mini/lättyoghurten? Socker som ger en snabb blodsockerhöjning och dito nergång, som gör att man fort blir hungrig igen. Jag brukar ofta förvånas över dessa mini-yoghurts med 0,01 gram fett - men inte mycket mindre kaloriinnehåll än t.ex. 2,5 gram fett-diton. Tittar man närnmare så ser man att det beror på sockerinnehållet. Då undrar man lite över tanken bakom det hela.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Jag vet inte riktigt vad mättnadsindex är (och jag ser det inte som en direkt fördel när mat är mycket mättande, jag gillar ju att äta och vill inte bli mätt genast), men jag har för mig att jag har läst att fett ger minst mättnad per kalori, så att säga. Protein skulle ge mest mättnad per kalori och så kolhydrater mittemellan.

De flesta sötsaker man stoppar i sig för mycket av för lätt, innehåller ju både mycket snabba kolhydrater och mycket fett, så om fett vore så fantastiskt mättande borde det inte vara lika lätt att äta för mycket ljus choklad, tex. Men det är det ju,

När det gäller kolhydrater har det ju betydelse om de är snabba eller långsamma för den mer långsiktiga mättnaden, dessutom.

Själv upplever jag nog att riktigt långsamma kolhydrater, dvs fibrer, ger mest långsiktig mättnad och mättnaden per kalori är också utmärkt. Så man kan äta mycket, vilket jag som sagt gillar.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Är det inte också så, att det är mer socker i mini/lättyoghurten? Socker som ger en snabb blodsockerhöjning och dito nergång, som gör att man fort blir hungrig igen. Jag brukar ofta förvånas över dessa mini-yoghurts med 0,01 gram fett - men inte mycket mindre kaloriinnehåll än t.ex. 2,5 gram fett-diton. Tittar man närnmare så ser man att det beror på sockerinnehållet. Då undrar man lite över tanken bakom det hela.

Men då tänker du på yoghurt med fruktsmak?

Jag äter naturell lättyoghurt, det finns inget tillsatt socker i den.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

), men jag har för mig att jag har läst att fett ger minst mättnad per kalori, så att säga. Protein skulle ge mest mättnad per kalori och så kolhydrater mittemellan.

Det stämmer. Protein mättar bäst per intagen kalori, därefter kommer kolhydrater och sist fett.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Min son fick diabetes typ1 i somras.
På sjukhuset hade de sedan några månader tillbaka ändrat om helt gällande kost och insulin.
Vi fick direkt börja lära oss räkna kolhydrater och via blodsockernivån och olika kvoter göra en ekvation för att komma fram till exakt rätt dos insulin/måltid.
Alltså, äter man produkter som inte innehåller kolhydrater= inget insulin.
Dock var dietisten på sjukhuset ytterst noggrann med att kroppen behövde kolhydrater.
Att A och O för en diabetiker inte var själva insulinet utan blodproven för att exakt kunna räkna ut dosen.

Hon berättade om en kille som insjuknat för något år sedan som via träning och kolhydraträkning kunde balansera sitt blodsocker, vissa dagar helt utan insulin.
 
Sv: Paradigmskiftet fortsätter!!!

Sen kan man väl påverka "hastigheten" som maten passerar systemet - om man t.ex. dricker äppelcidervinäger (en sked i vatten) till maten, blir maginnehåller surare och det tar längre tid för matsnmältningen, blodsockerhalten hålls jämn under en längre tid och man blir inte hungrig igen lika snabbt. Jag svamlar säkert med termerna här, men har läst en hel del om det. De som äter enlig GI-metoden vet säkert mer om detta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp